Gå til innhold

Server med innebygd Router/AP

Ducktoy

Anbefalte innlegg

Morn!

Leker med tanken om å sette opp en server med diverse virtualiserte enheter nå etter hvert, litt fordi jeg kan og litt fordi jeg ønsker å sentralisere dataene mine fremfor å ha de slengendes på de forskjellige maskiner (per dags dato har jeg tre jeg bruker "ofte" her i hjemmet).

Hovedpoenget er å sette opp en filserver, men tenker også på blant annet DNS og DHCP, muligens RADUIS for å leke med den saken, men den tid den sorg.

Anyways, det som slo meg tidligere i kveld var egentlig: er det mulig å sette opp en boks som trådløst aksesspunkt?

Jeg har en Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware som funker fjell, men lurer på hvordan det vil være å flytte de tjenestene over i server-boksen.

Per nå ser det ut som at hovedkortet i denne serveren vil være et Asus P5W DH Deluxe med ett Realtek RTL8187 Wireless 802.11b/g 54 USB 2.0 nettverkskort (og dual gigabit ethernet).

Ettersom at jeg ikke får VMWare ESXi til å installere på dette kortet ser det ut som at Windows 2008 er kandidaten jeg vil benytte til dette prosjektet.

Så, er det noen der ute som har erfaringer med å sette opp en PC som dedikert aksesspunkt om en ser bort fra halvseriøse tjenester som Windows ICS? Eller bør jeg rett og slett bruke Linksys'en som AP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morn!

Leker med tanken om å sette opp en server med diverse virtualiserte enheter nå etter hvert, litt fordi jeg kan og litt fordi jeg ønsker å sentralisere dataene mine fremfor å ha de slengendes på de forskjellige maskiner (per dags dato har jeg tre jeg bruker "ofte" her i hjemmet).

Hovedpoenget er å sette opp en filserver, men tenker også på blant annet DNS og DHCP, muligens RADUIS for å leke med den saken, men den tid den sorg.

Anyways, det som slo meg tidligere i kveld var egentlig: er det mulig å sette opp en boks som trådløst aksesspunkt?

Jeg har en Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware som funker fjell, men lurer på hvordan det vil være å flytte de tjenestene over i server-boksen.

Per nå ser det ut som at hovedkortet i denne serveren vil være et Asus P5W DH Deluxe med ett Realtek RTL8187 Wireless 802.11b/g 54 USB 2.0 nettverkskort (og dual gigabit ethernet).

Ettersom at jeg ikke får VMWare ESXi til å installere på dette kortet ser det ut som at Windows 2008 er kandidaten jeg vil benytte til dette prosjektet.

Så, er det noen der ute som har erfaringer med å sette opp en PC som dedikert aksesspunkt om en ser bort fra halvseriøse tjenester som Windows ICS? Eller bør jeg rett og slett bruke Linksys'en som AP?

Jeg var på utkikk etter en lignende løsning, og endte opp med å kjøre IPCop i en virtuell maskin. Dette var mye mer arbeid enn jeg hadde forventet, da Hyper-V ikke har støtte i det hele tatt for trådløse nettverkskort, og enda mindre over USB. Jeg endte opp med å kjøre en bridge fra den trådløse nettverkstilkoblingen og ha et dedikert virtuelt nettverk som kun IPcop hadde tilgang til og masse, masse annet arbeid.

Vil helt klart gå for DD-WRT til nettverk, det er ufattelig mye enklere!

Kjører ellers 4 virtuelle maskiner på serveren, DHCP/DNS, AD DS, filserver, torrentbox og flere andre multimedia streamere o.l. Grunnen til at jeg kjører DHCP og DNS på serveren er rett og slett AD DS. Hadde sikkert fått det til å virke med DD-WRT, men var ufattelig lei å tukle når jeg var kommet til det punktet, og ville bare ha noe som virket :)

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Da rekner jeg med å bruke Linksys'en som en ren AP og eventuelt router, og heller flytter over DNS og DHCP til en virtuell maskin litt sånn etter hvert når jeg begynner på dette prosjektet :)

Frister også å prøve meg på AD DS og annet MS-tjafs som Exchange, men må nesten få på plass de jeg allerede har planlagt først ;)

Om jeg tør spørre, hvor stort er nettverket ditt?

Vet at mitt er langt fra stort nok til å dille med domenetjenere og radius, men er nysgjerrig.. :p

Lenke til kommentar
Takker for svar!

Da rekner jeg med å bruke Linksys'en som en ren AP og eventuelt router, og heller flytter over DNS og DHCP til en virtuell maskin litt sånn etter hvert når jeg begynner på dette prosjektet :)

Frister også å prøve meg på AD DS og annet MS-tjafs som Exchange, men må nesten få på plass de jeg allerede har planlagt først ;)

Om jeg tør spørre, hvor stort er nettverket ditt?

Vet at mitt er langt fra stort nok til å dille med domenetjenere og radius, men er nysgjerrig.. :p

Hehe, mitt nettverk er svært lite. Har 4 virtuelle servere som kjører 24/7, samt en HTPC. Ellers har jeg laptopen som jeg bruker til å administrere alt moroa.

Bruker bare domene på serverene, er veldig hendig å bruke Group Policy til åpning av porter, WSUS og lignende.

Har også sniffet på Exchange, så vi får se hva tiden bringer. Har en Android mobil, så Google sin synkronisering fungere helt optimalt, så Exchange trengs egentlig. Gjør dette kun på hobbybasis, synes det er morsomt og litt utfordrende :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Går helt fint å sette et NIC i serveren som kobles til et reint AP. Slå av alle funksjoner som NAT og DHCP i AP'et og bruk tjenestene i 2008 server for dette...

Litt arbeid, men har en gang gjort det slik du ønsker.

Lenke til kommentar
Går helt fint å sette et NIC i serveren som kobles til et reint AP. Slå av alle funksjoner som NAT og DHCP i AP'et og bruk tjenestene i 2008 server for dette...

Litt arbeid, men har en gang gjort det slik du ønsker.

Joda, dette går helt fint. Har som sagt gjort dette selv, men det endte opp med å bli veldig mye mer enn jeg egentlig hadde planlagt. Hvis du har vanlige, kablede tilkoblinger er ikke dette et problem i det hele tatt. Problemene oppstår når det involveres trådløse nettverkskort etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...