Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Håndbrekklyset lyser hele tiden

Kani

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en Mazda 626 1997 mod, 1.8 kombi. Lyset for håndbrekket lyser nesten hele tiden. Det kommer og går. Jeg har sjekket bremsevæskenivået, og det ser bra ut. Kan det være bremseklossene eller skivene? Noen som kan komme med tips?

Sjekk instruksjonsboken om hva denne lampen kan bety i tillegg til å være varsel for håndbrekket. Typisk indikerer denne lampen lavt bremsevæskenivå og slitte bremseklosser som du selv skriver. Jeg tror ikke den sier noe om tilstanden til skivene.

Elektrisk sett vil denne lampen lyse når noe kobler den mot jord (chassis). Jeg ville derfor sjekket at eventuelle ledninger til følerne på bremseklossene ikke har mistet isolasjonen og ligger borti chassis OG gjort ordentlig rent rundt kontaktene på bremsevæskereservoaret for å fjerne eventuelle lekkstrømmer her.

Det kan selvsagt også være en feil på bryteren til håndbremsen som Henrikenn skriver.

Lykke til!

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Nei. Når du får lavt væskenivå, får du (O) med en "!" inni "O". Når du har på brekket får du det samme, bare med en "P" inni.

Det er veldig mange biler der disse to tingene går på samme varsellys uten noen forskjell mellom hvordan det vises, så å hakke på noen som foreslår at dette kan være årsaken synes jeg er rimelig ufint. Det er ikke alle som har eller har hatt eksakt samme bil som trådstarter og vet nøyaktig hvordan varsellysene ser ut på den konkrete modellen.

Men bra for trådstarter at du vet det er eksakt slik du beskriver på hans bil da så han slippe å bruke tid på å sjekke bremsene eller bremsevæske :)

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Nei. Når du får lavt væskenivå, får du (O) med en "!" inni "O". Når du har på brekket får du det samme, bare med en "P" inni.

Det er veldig mange biler der disse to tingene går på samme varsellys uten noen forskjell mellom hvordan det vises, så å hakke på noen som foreslår at dette kan være årsaken synes jeg er rimelig ufint. Det er ikke alle som har eller har hatt eksakt samme bil som trådstarter og vet nøyaktig hvordan varsellysene ser ut på den konkrete modellen.

Men bra for trådstarter at du vet det er eksakt slik du beskriver på hans bil da så han slippe å bruke tid på å sjekke bremsene eller bremsevæske :)

Så det du sier, er at håndbrekket har innflytelse på resten av bremseanlegget? Så ryker en slange til bremsevæska, så har du ingen mulighet til å bremse da? Det er jo derfor brekket er wire styrt..

Lenke til kommentar
Så det du sier, er at håndbrekket har innflytelse på resten av bremseanlegget? Så ryker en slange til bremsevæska, så har du ingen mulighet til å bremse da? Det er jo derfor brekket er wire styrt..

Hvor i all verden får du det fra at jeg mener noe sånt?!?!?

Det jeg sier er at på mange biler er det samme varsellampe for håndbrekk og bremsevæske. Som også flere andre nevner i tråden her.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...