simenss Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Er godt i gang med studiene nå, og som forventet er store deler av pensum på engelsk. Problemet er at jeg gjennom hele skolegangen har forsømt engelsken, så vil tro jeg i dag ikke kan noe særlig mer utover ungdomsskolepensum. Vanskelighetsgraden i det engelske pensumet varierer veldig. Noen bøker må jeg slå opp ca. hvert 5.-10. ord. Andre bøker er det kanskje 0-2 ord per setning jeg ikke forstår. Har fått tips fra en tidligere student som i sin tid hadde samme problem, om å slå opp hvert eneste ord jeg ikke forstår, for så å skrive det ovenfor ordet i boken. Når hvert 5.-10. ord må slås opp, tar lesingen veldig lang tid, og forståelse av teksten uteblir. Det resulterer i at jeg ikke får jobbet nok med resten av pensum. Til nå har jeg derfor "hoppet over" all engelsk litteratur, noe som ikke holder i lengden. Så, noen som har tips/erfaring som kan hjelpe en student i nød? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Jeg kan ikke se noen andre løsninger her enn at du må forbedre engelskkunnskapene dine, spesielt ordforrådet. Jeg synes rådet du fikk om å slå opp alle ord du ikke forstår høres ut som en svært god ide. Selvsagt er dette tidkrevende, men prøv å sette av litt tid hver dag hvor du først går gjennom teksten å oversetter ord du ikke forstår, for deretter å gå gjennom stoffet en gang til etterpå når du har en ferdig oversatt og lesbar tekst. I tillegg til å skrive den norske oversettelsen over det engelske ordet i lærebøkene kan du lage deg en ordliste/glosebok hvor du noterer ned det engelske ordet og den/de norske oversettelsene etterhvert som du slår dem opp. Denne listen kan du pugge på en gang i blant. Med denne metoden vil du i løpet av kort tid mangedoble ordforrådet ditt, og det vil bli stadig færre ord du trenger å slå opp. Jeg har i lengre tid praktisert dette med å lage engelske ordlister i forbindelse med lesning av engelske tekster, og det har gjort underverker for mitt vokabular. Det er tungt og et aldri så lite tiltak å få seg til å praktisere det av og til, men tar man seg i nakken å holder seg til planen er belønningen stor. Endret 12. september 2009 av fargoth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå