Gå til innhold

Engelsk pensum - dårlige engelskkunnskaper

simenss

Anbefalte innlegg

Er godt i gang med studiene nå, og som forventet er store deler av pensum på engelsk. Problemet er at jeg gjennom hele skolegangen har forsømt engelsken, så vil tro jeg i dag ikke kan noe særlig mer utover ungdomsskolepensum.

Vanskelighetsgraden i det engelske pensumet varierer veldig. Noen bøker må jeg slå opp ca. hvert 5.-10. ord. Andre bøker er det kanskje 0-2 ord per setning jeg ikke forstår.

Har fått tips fra en tidligere student som i sin tid hadde samme problem, om å slå opp hvert eneste ord jeg ikke forstår, for så å skrive det ovenfor ordet i boken. Når hvert 5.-10. ord må slås opp, tar lesingen veldig lang tid, og forståelse av teksten uteblir. Det resulterer i at jeg ikke får jobbet nok med resten av pensum. Til nå har jeg derfor "hoppet over" all engelsk litteratur, noe som ikke holder i lengden.

Så, noen som har tips/erfaring som kan hjelpe en student i nød? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se noen andre løsninger her enn at du må forbedre engelskkunnskapene dine, spesielt ordforrådet. Jeg synes rådet du fikk om å slå opp alle ord du ikke forstår høres ut som en svært god ide. Selvsagt er dette tidkrevende, men prøv å sette av litt tid hver dag hvor du først går gjennom teksten å oversetter ord du ikke forstår, for deretter å gå gjennom stoffet en gang til etterpå når du har en ferdig oversatt og lesbar tekst.

I tillegg til å skrive den norske oversettelsen over det engelske ordet i lærebøkene kan du lage deg en ordliste/glosebok hvor du noterer ned det engelske ordet og den/de norske oversettelsene etterhvert som du slår dem opp. Denne listen kan du pugge på en gang i blant. Med denne metoden vil du i løpet av kort tid mangedoble ordforrådet ditt, og det vil bli stadig færre ord du trenger å slå opp.

Jeg har i lengre tid praktisert dette med å lage engelske ordlister i forbindelse med lesning av engelske tekster, og det har gjort underverker for mitt vokabular. Det er tungt og et aldri så lite tiltak å få seg til å praktisere det av og til, men tar man seg i nakken å holder seg til planen er belønningen stor.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...