Gå til innhold

Skal kjøpe Digitalkamera og trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bestemt meg for å kjøpe meg ett digitalkamera og har funnet 2 stykker jeg ikke helt klarer å velge mellom. Jeg tar gjerne mot tips.

Panasonic Lumix DMC-TZ7 eller Sony Cybershot DSC-WX1

Har sett at lumix tz7 har fått masse skryt og har en god skjem og bra zoom og har bra bildekvalitet, Sony WX1 har en ny type linse som skal være meget god og ha veldig bra backlight teknologi som gir veldig gode bilder, den har også en bra panorama teknologi og ser ut til å ha en bra stabilisator.

Men jeg er ingen ekspert, har bare sett på noen reviews og finner selvsagt mer på Lumix enn sony sitt siden sony wx1 ikke er kommet ut riktig enda, men kommer iløpet av måneden.

Sony skriver selv at det nye kameraet tar veldig skarpe gode bilder i selv mørke omgivelser.

Kameraene jeg har sett på

Informasjon hentet fra Pixmania

u_02348602.jpg

Panasonic Lumix DMC-TZ7

Oppløsning 12,7 megapiksler hvorav 10,1 effektive

Størrelse 1/2,33" (6,13 x 4,60 mm)

Format 16/9, 4/3, 3/2

Disp ISO inst Auto / 80 / 100 / 200 / 400 / 800 / 1600 Høy følsomhet (ISO

1600-6400)

Stabilisator Optisk bildestabilisator MEGA O.I.SS (Auto, Mode1 / Mode2)

Fokal 4.1 - 49.2 mm

Optisk zoom x12

Skjerm TFT skjerm 3" (7,6 cm) 460 000 piksler

Maksoppløsning 3648 x 2736 - Bilde

Maksoppløsning HD Video : 1280 x 720 piksler på 60 bilder/s - Video

Internt minne 40 Mb

Oppstartstid Informasjon ikke oppgitt

u_03527603.jpg

Sony Cyber-shot DSC-WX1

Oppløsning 10,2 effektive megapiksler

Størrelse 1/2,4

Format 16/9, 4/3, 3/2

Disp ISO inst Automatisk, 160, 200, 400, 800, 1600, 3200

Stabilisator Optikk

Fokal 4,25 - 21,25 mm

Optisk zoom x 5

Skjerm 2,7" (6,9 cm) 230 400 piksler

Maksoppløsning 3648 x 2736 - Bilde

Maksoppløsning 1280 x 720 med 30 bilder/sek. - Video

Internt minne 11 Mb

Oppstartstid 1,6 sekunder

Sammenligning på Pixmania

Sony sin info havner feil, ett hakk over det det skal ved fokal infoen. Du ser det lett.

Informasjon på Sony WX1 på sonys hjemmeside

Informasjon på Lumix TZ7 fra Panasonics hjemmeside

Jeg synes det er ganske så vanskelig å velge så jeg setter pris på alle tips og anbefalinger! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er sammenlikning fra prisguiden: https://prisguiden.no/vis_side_ved_...lign=Sammenlign

Råd nr 1: Hvis du vurderer å bestille fra Pixmania, les brukererfaringer om dem først (la meg si det sånn; de er svartelistet hos meg).

Råd nr 2: Skal du kjøpe kamera umiddelbart, trår du neppe feil med Panasonicen

Råd nr 3: Har du tid til å vente, se hva anerkjente nettsteder kommer frem til når de tester Sony'en - og vurder på nytt etter det.

Vil ellers si at det for meg ser ut som Pana tilbyr masse fleksibilitet når det gjelder zoom, men nok vil sette pris på godt lys for å kunne levere topp bilder. Sony tilbyr mindre zoom-omfang, men har istedet raskere optikk og muligens bedre sensor ved lite lys. Hva du setter mest pris på, må du selv avgjøre, tror jeg ;)

Et lite drawback med Sony'en, er at de fortsatt ikke har gått over til SD-standarden på minnekortet - det er jo i god gammel proprietær Sony-ånd.

Lenke til kommentar
Her er sammenlikning fra prisguiden: https://prisguiden.no/vis_side_ved_...lign=Sammenlign

Råd nr 1: Hvis du vurderer å bestille fra Pixmania, les brukererfaringer om dem først (la meg si det sånn; de er svartelistet hos meg).

Råd nr 2: Skal du kjøpe kamera umiddelbart, trår du neppe feil med Panasonicen

Råd nr 3: Har du tid til å vente, se hva anerkjente nettsteder kommer frem til når de tester Sony'en - og vurder på nytt etter det.

Vil ellers si at det for meg ser ut som Pana tilbyr masse fleksibilitet når det gjelder zoom, men nok vil sette pris på godt lys for å kunne levere topp bilder. Sony tilbyr mindre zoom-omfang, men har istedet raskere optikk og muligens bedre sensor ved lite lys. Hva du setter mest pris på, må du selv avgjøre, tror jeg ;)

Et lite drawback med Sony'en, er at de fortsatt ikke har gått over til SD-standarden på minnekortet - det er jo i god gammel proprietær Sony-ånd.

Takk, jeg har bestilt fra Pixmania før og ikke hatt noe problemer med dem, men tror nok at jeg har tid til å vente, kjekt at det er bra lys på bildene da så jeg vagler fremdeles imellom, men Lumixen virker kjempe kjekk.

Ja, enig i at speilrefleks er kulere. Men jeg kan ikke ta meg råd til det, og det er for stort til mitt bruk. Derfor går jeg for kompakt.

Litt småenig i det med minnekortet, men det er ikke det jeg legger størst vekt på, for meg har det ikke noe å si.

Men for øyeblikket tror jeg Sonyen ligger forran på valget mitt med noen millimeter.

Endret av Jimmarn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Personlig ville jeg aldri valgt kamera som har annet minnekort enn SD/SDHC. Dette er fordi min laptop, i likhet med de fleste (?) andre har innebygget minnekortleser kun for SD(HC)/MMC, og jeg da slipper å bruke minnekortleser. Synes også at det er en fordel med kamera med AA-batterier i stedet for proprietære batterier, av to grunner: 1: Dersom du går tom, får du alltid kjøpt et sett alkaliske du kan knipse videre med til du får ladet. 2: Det er lett og billig å oppgradere til nyere og kraftigere batterier. Når dine 2100 mAh-batterier begynner å bli dårlige, kjøper du 2700 mAh-batterier, og har 25% bedre kapasitet.

Kompaktkamera trenger du selv om du har speilrefleks, det er mange situasjoner du ikke vil ta med deg SLRen: På stranda, på båttur/seiltur, andre situasjoner du heller vil miste/skade et kamera til en tusenlapp eller to enn et til mange tusen, og når du har mye annet å dra på.

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg aldri valgt kamera som har annet minnekort enn SD/SDHC. Dette er fordi min laptop, i likhet med de fleste (?) andre har innebygget minnekortleser kun for SD(HC)/MMC, og jeg da slipper å bruke minnekortleser. Synes også at det er en fordel med kamera med AA-batterier i stedet for proprietære batterier, av to grunner: 1: Dersom du går tom, får du alltid kjøpt et sett alkaliske du kan knipse videre med til du får ladet. 2: Det er lett og billig å oppgradere til nyere og kraftigere batterier. Når dine 2100 mAh-batterier begynner å bli dårlige, kjøper du 2700 mAh-batterier, og har 25% bedre kapasitet.

Kompaktkamera trenger du selv om du har speilrefleks, det er mange situasjoner du ikke vil ta med deg SLRen: På stranda, på båttur/seiltur, andre situasjoner du heller vil miste/skade et kamera til en tusenlapp eller to enn et til mange tusen, og når du har mye annet å dra på.

Både min stasjonære og min Bærbare leser Memstick Pro Duo, så det er ikke noe problem for meg, det med batterier er jeg forsåvidt litt enig i, men tror nok jeg går for Sony kameraet. Det virker veldig ålreit.

Lenke til kommentar
Ja, enig i at speilrefleks er kulere. Men jeg kan ikke ta meg råd til det, og det er for stort til mitt bruk.

En rask sjekk i prisguiden avslører at et komplett speilreflekskit er billigere enn panasonicen :-) Og det er også et av de minste speilreflekshusene.

Jaja, greit nok det, men er ikke akkuratt bare bare å stappe i lomma

Lenke til kommentar
Takk, jeg har bestilt fra Pixmania før og ikke hatt noe problemer med dem

Bestillinger går vanligvis helt fint, da det er det de tjener penger på. Men det er når du får problemer og må benytte garanti/reklamasjon eller angrerett at ting begynner å bli ulidelig vanskelig med Pixmania. Har ikke hørt om noen som har gode erfaringer med Pixmania i noen slike saker.

For å unngå problemer i fremtiden, bestill fra en av de seriøse og norske webshoppene :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk Sonyen, DSC-WX1, på torsdag, som erstatning for en Panasonic DMC FT1 som var defekt, den virker veldig bra, det lille jeg har prøvd til nå, spesielt lavlysfunksjonen er imponerende. God vidvinkel og video og, kjekt når en vil ha noe lite som går i en lomme.

Du får Sony i Norge nå og, JP har den til 2999,- bla

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...