Gå til innhold

Hvordan få 7V eller lavere

Anbefalte innlegg

...på en 12cm vifte. Tenkte jeg skulle få dempet PAPST 26 dB.

1) Jeg kan jo seriekoble to 12V vifter (fra en 12V på hovedkort)

2) Ta ut 7V et sted - men hvor(-dan)?

3) Ta ut 5V - men hvordan (klippe, lodde, ...) - da må jeg vel ta det fra PSU (samme ledninger som går til disker).

eller...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den kabelen som kommer går til harddisk, CD etc. er det fire ledninger, rød.

Den røde gir 5 volt, de to sorte er jord (0V) og den gule er 12 volt.

Om du kobler pluss på rød og minus på sort får du 5 volt.

Om du kobler pluss på gul og minus på rød får du 7 volt.

Om du kobler pluss på gul og minus på sort får du 12 volt.

Lenke til kommentar

SnowDOG_: Huh ? vi snakker om vanlige pc vifter ikke sant ?

For det første så er det en diode i serie med tilkoblingsledningene inne i de viftene, så koble om polariteten vil medføre at ingenting skjer.

For det andre, så kretsen som styrer det roterende magnetfeltet kobles om skal viften kunne gå motsatt vei hvis det er ønskelig.

;=)

Lenke til kommentar
Ja altså eg kobler viften til en slik 3pins adapter bare motsatt vei.http://www.microplex.no/rubweb/prodpics/di4pa.jpg

gjør du det?

Prøvde akkurat nå. Brukte binders som bindeledd. gnd fra vifta til +12V på PSU = ingenting skjer

jording på PSU til +(rød) på vifta = ingenting skjer

gul (+12V) på PSU til rød (+) på vifte og sort til sort (gnd - jording) = vifta går.

Lenke til kommentar

http://www.eng-tips.com/gviewthread.cfm/le...d/248/qid/46713

I've worked with DC fans since they started. The standard Brushless DC fan will not work when the polarity is reversed. You may or may not kill it based on the manufacturer. I am not sure if you can buy a DC fan which uses a brush type DC motor, but that motor will reverse direction when polarity is reversed. You will also have the problem of finding a fanblade which blows effectively when reversed. One possibility is to buy two Brushless DC fans and mount them back to back. Then use a switch to turn on one and or the other. A single pole double throw (SPDT) switch will do. The voltage is not critical, but should not be very much higher than allowed by the fan "running" specs. ( A 12 VDC fan will run at 15VDC). Never violate the absolute max specs.

Hmm, som dere sier så er det svært uvanlig å finne vifter som takler motsatt polaritet, men de finnes...

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...