Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC slår seg ikke på

Anbefalte innlegg

min selvbygde PC på nå 1 1/2 år brøt nettop sammen. siden den ble bygd har den gått som en klokke, men i dag kom det litt rar lukt, PC'en hengte seg og den ville aldri igjen starte. Har gådd over alle komponentene, og undersøkt hvor det kan ha gått galt, men due to dårlige kunnskaper innenfor feilsøking på pc-komponenter har jeg et dårlig utgangspunkt.

Det jeg kan fortelle er at jeg ikke får opp boot screen i det hele tatt. PC-en starter, alt surrer og går som det skal, men ingenting vises på skjermen.

Jeg har prøvd å koble ut alle de komponentene jeg ikke trenger, bla. skjermkortet, cdrom, ekstra usb, hdd, pci-porter med trådløst netverk. Jeg har også forsøkt å starte med bare en ram-brikke, på alle de 4 slotene jeg har tilgjengelig. Alt ga samme resultat. har også testet med det interne skjermkortet, men med samme resultat.

Jeg kikket litt på cpu, men denne ser, for meg, ut til å være i orden.

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg kan fortelle er at jeg ikke får opp boot screen i det hele tatt. PC-en starter, alt surrer og går som det skal, men ingenting vises på skjermen.

Ingen pipekoder?

Den lukten, var det svilukt? Har du tilgang til fluke slik at du kan måle om hovedkortet får strøm? Selv om disker suser og vifter går så kan det være stopp for strøm til selve hovedkortet. Mulig du har hatt en "katastrofe" i trafoen. Hadde selv en slik og mistet strøm over kabelen som gikk på den store pluggen, mens de andre funket fint. Lånte en Trafo av en kamerat og da virket alt. Vips så var problemet identifisert og ny trafo ble kjøpt inn.

Lenke til kommentar
Da mener du at det kan være strømforsyningen? Jeg kjente litt svilukt i noen sekunder, og så forsvant den fullstendig. Klarte ikke å spore den opp i ettertid.

skulle fått lånt meg en strømforsyning en plass.. fan, finnes det noen butikker som låner ut slikt i Trondheim?

El-retur :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...