Gå til innhold

Defekt CPU sokkel

Daniel_K

Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske stort problem på mitt hovedkort 755 intel sokkel.

Når jeg skulle bytte prossesor klarte jeg å ødelegge to av de små pinnene som står opp fra cpu sokkelen som gjør at prossesoren får kontakt med hovedkortet, og får dere som har litt peiling på PC så vet man jo da at det er nulltolleranse for at noe går ødelagt der. Altså hovedkortet klarer ikke å lese CPU'en min fordi det er to pinner som er ødelagt.

Derfor lurer jeg på om det er mulig å bytte hele cpu sokkelen til en ny en eller er denne integrert på hovedkortet som alt annet? Jeg kan ikke se at det er mulig å bytte den men mulig det er noen som vet om noen som gjør det for en?

Mitt hovedkort er et: MSI P6N SLI Platinum. CPU socket 755

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

775 mener du? om alle pinnene er i bruk varierer noen ganger fra cpu til cpu. men noen ganger er alt håp ute når man herper cpu sokket/cpu pinner. det er heller ingen måte å bytte ut cpu-sokket på på hovedkort. disse blir loddet fast.

jeg har byttet cpu på 775 hovedkort minst 20 ganger uten at dette noengang har skjedd meg. for mindel ser jeg det som nesten umulig å ødlege den socketen. med mindre man prøver å ødlege den :p

Lenke til kommentar
Derfor lurer jeg på om det er mulig å bytte hele cpu sokkelen til en ny en eller er denne integrert på hovedkortet som alt annet?

Ingen umulighet å bytte, men som du frykter så er den integrert på kortet. Du må med andre ord lodde av den ødelagte og på med ny. Den som gjør dette må være flink til SMD-loddearbeider. Det er vanvittig mye rom for feil.

Det største problemet blir å få fatt i en erstatter for den defekte sokkelen. Slikt er ikke i vanlig salg så vidt jeg vet. Dermed kan du risikere at prisen for den går mye opp i opp mot prisen for nytt MB. Noen ganger må man bare innse at det koster å kløne noe til dessverre.

Lenke til kommentar

Har vært nær ved å ødelegge en 1366 sokkel, saken er om du slipper CPUen når du skal sette den ned i sokkelen slik at den treffer med vinkel så er det kjørt.

Dessverre er nok HKet dødt, bøyde pinner får du heller aldri på garanti / Reklamasjon uansett hvilken historie du kommer med, vell i allefall ikke etter at du har hatt hovedkortet i en viss tid.

Lenke til kommentar

Total skrive feil, jeg mener selvfølgelig 775 sockel.

Jeg aner egentlig ikke hvordan jeg har klart det men har nok klart å twiste cpu'en på en eller annen rar måte og da ble to muligens 3 pinner ser jeg i etterkant ødelagt og jeghar ikke sjans å få liv i kortet.

men men livet er uretferdig så nytt hovedkort er montert men jevlig kjedelig å tenke på at 1250kr er kastet i dass. + at det nye hovedkortet kostet 2400kr HEHE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...