Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]For lite PSU?

Anbefalte innlegg

Heisann heisann.

Har et lite problem jeg ikke blir helt klok av, men jeg mistenker at PSU`en er synderen.

Har nettopp bestilt meg en ny pc i deler og bygd den sammen selv. Komponentene består i grove trekk av:

Intel i5 750 cpu

2 X Nvidia Gefore 260 i SLI

4 GB COrsair Dominator DDr3 ram

750 watt Corsair PSU

Gigabyte P55 UD4 hovedkort

Det som er problemet er at PC`en "låser" seg etter alt fra 5 minutter til 2 timer etter reboot. Det kan skje mens jeg spiller eller surfer etc. Det som skjer er at skjermbildet låser seg, lyden går over til en hhelt febrilsk skurring og tastatur og musen ser ut til å miste strøm (Logitech G15 og Roccat Kone) da begge to mister all form for belysning og reagerer ikke på noe som helst lengre.

Mistenker at jeg kanskje har kjøpt en litt for svak PSU, og at det er den som skaper problemer. Men samtidig burde kanskje PC`en rett og slett slå seg av ved for lite strøm?

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Corsair 750 skal holde mere enn nok. men prøv som foreslått over.

men det du beskriver kan være mye rart. rustene i5 drivere? eller noe annet lurt?

som et eksempel så hadde jeg samme problem deg, frøs under last. feilen hos meg var at chipsett kjøleren hadde løsnet, kunne ikke se de fra oven og jeg grublet som F

fryser den kunn under last?

Lenke til kommentar

Bruker du lydkort på HK eller ektra i en slot?

har vært plaget med plutselig frysing av pc og ulyder fra lydkortet over høytallerne enkelte ganger spesielt med creative kort, har også en 850W strømforsyning, kan være en hardware/adressekonflikt mellom komponenter som får maskinen til å låse seg og måtte bruke resett knappen. så om du har kjøpt ett lydkort så prøv og ta det ut og spill littegrann uten lyd for å teste.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Bruker du lydkort på HK eller ektra i en slot?

har vært plaget med plutselig frysing av pc og ulyder fra lydkortet over høytallerne enkelte ganger spesielt med creative kort, har også en 850W strømforsyning, kan være en hardware/adressekonflikt mellom komponenter som får maskinen til å låse seg og måtte bruke resett knappen. så om du har kjøpt ett lydkort så prøv og ta det ut og spill littegrann uten lyd for å teste.

Takk for tipset, men har ikke ekstra lydkort, bruker det som er på HK`et.

EDIT: Har nå installert nyeste chipset driver fra Intel, den fra HK produsentens hjemmeside var litt utdatert. Håper det gjør en forskjell ;).

EDIT2: Det hjalp desverre ikke :(. Noen andre forslag?

Endret av m00ng00se
Lenke til kommentar
Om der er hd så kan du i alle fall sjekke hendelselisten i windows 7 og se om det er noe relevant der.

Ofte så finner man nok hint der til å finne ut hva som er feil med pcen.

Man kan også sjekke Hdtune for smart feil og se om den henger seg ved en ytelsetest.

Kjører vista, men det finnes vel sikkert en slik liste der også`? Skal begynne å lete jeg :p

Lenke til kommentar
Det er en slik liste i vista også. Ligger under "administrerende innstillinger" eller noe lignende i kontroll panelet. (correct me if i'm wrong)

Fant den, men ble ikke mye klokere av den heller. Dvs stod ikke noe spesielt der. Skal prøve med en annen disk nå, selv om HDtune ikke fant noen feil på den jeg bruker nå. Blir gal snart :(

Lenke til kommentar
Er det ingen som har foreslått minnet enda? Det er noe av det første man bør sjekke ved tilfeldig frysing. Last ned og kjør Memstest86, Prime95 e.l.

Kjørt memtest86 nå, ingen feil funnet :(

Ikke at jeg vil at minnet er ødelagt, men det hadde vært greit å funnet ut av feilen ;)

Lenke til kommentar

Ser ut som om det faktisk var hdd`en som var problemet. Selv om jeg installerte windows på en annen disk for å teste dette, glemte jeg å ta den andre ut av PC`en. Har gjort dette nå, og har ikke hatt noen problemer i etterkant. Får bare håpe at det varer ;)

Tusen takk for alle de gode rådene deres!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...