Gå til innhold

Hvordan planlegge/dokumentere et C++ prosjekt

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer litt på hvordan man kan/bør planlegge og dokumentere et prosjekt i C++.

Har den siste tiden lurt litt på dette etter som mitt prosjekt har blitt så pass stort at det begynner å bli vanskelig å orientere seg og ser at jeg trenger et kart (eller noe av den art).

Faktisk har jeg vurdert om jeg skal utvikle min egen måte å kartlegge et prosjekt (dvs. planlegging/dokumentering/kart-oversikt).

Men det må vel finnes noen standard måter å planlegge/dokumentere et prosjekt på?

Noen lure forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke dokumentert et programmeringsprosjekt selv, men skriver det jeg ser som mer eller mindre logisk:

Sett de store funksjonene i programmet frem i grupper (sett at du skal lage et kart) og sett forskjellige mindre egenskaper og logg oppdateringer i koden under de gruppene som passer + dato for endring.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

PROGRAM-EGENSKAP #1

--- Sub-egenskap #1

---------- Sist endret? Hva ble endret?

--- Sub-egenskap #2

---------- Sist endret? Hva ble endret?

Du kan jo også skrive ned eventuelle funksjoner du vil ha med i programmet og teste ut forskjellige måter å gå frem på. Om de ikke fungerer - prøv å finne ut hvorfor og hvordan du kan komme rundt dette osv.

:)

Endret av Mr.Graves
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det så finnes det egentlig ikke noen standardiserte metoder å planlegge et prosjekt.

Og at hver bedrift finner sin egen *måte* å planlegge prosjektet.

Så kanskje er det like greit å utvikle sin egen metode?

Har hatt et fag der jeg lærte om assembler/mikrokontrollere og metoden der var å tegne opp flytdiagrammer.

Fant raskt ut at det lønte seg å sette opp psedo-funksjoner i hver sin boks på diagrammet, og at det da var en lett sak å programmere opp skjelettet for programmet. I C++ vil det være enkelt å bare bruke funksjoner, men hvordan kan man tegne opp en klasse i et slik diagram da? (Er egentlig dette som er kjernen av mitt problem).

Har jeg strandet i et skjær eller?

Lenke til kommentar

Får vel finne opp hjulet på nytt da. :roll:

Uansett så tror jeg kanskje har funnet en method der også klasser passer inn i et flytdiagram, men trenger å gjøre noen tester for å være sikker. Om det funker så blir jeg sikkert å utvikle en editor som man bruker til å autogenerere et programskall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...