Gå til innhold

Lite antivirus til og skanne av og til

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://anti-virus-software-review.toptenreviews.com/ har en grei oversikt over hva som er "best".

Når det kommer til beskyttelse er det rett og slett realtime-scanning som er best, dvs at det ligger i bakgrunnen og passer på.

Å skanne sånn av og til når det passer er en heller dårlig strategi, da en har svært så liten kontroll på om maskinen er infisert.

Det er også verdt å merke seg at badware nå til dags ikke har som mål å herpe maskina di, men de infiserer av økonomiske årsaker. Av denne grunn ønsker de selvfølgelig dra minst mulig oppmerksomhet mot seg og skjuler seg best mulig, og forstyrrer brukeren minst mulig.

Dette kan enten være å logge tastetrykk for å snappe til seg informasjon om innloggingsinformasjon til spill som World of Warcraft, Age of Conan, Steam, betalingstjenester som PayPal, kredittkort eller nettbank, eller å bruke pc'en din som en zombie i et botnett for å kunne utføre DDoS-angrep.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar
Når det kommer til beskyttelse er det rett og slett realtime-scanning som er best, dvs at det ligger i bakgrunnen og passer på.

Og forsøker å ete maskina i bakgrunnen.

For den gjennomsnittelige bruker er det greit at AV'n eter maskina, for den litt avanserte bruker med minimalt med peiling så brukes ikke IE og en brannmur er oppe. Filer blir ikke tilfeldig nedlasta uten å bli skaffa fra en valid kilde, og filer kan altid skannes før de kjøres.

Så:

*Dropp Windows(dog, ikke anbefalt med mindre du vil det selv)

*Drop IE

*Husk at brannmuren er viktig

*Og tenk litt før du begynner å laste ned

Lenke til kommentar

del_diablo, glem ikke:

*Installer alle oppdateringer med en gang de kommer ut.

*Ikke klikk på alt av linker en får på MSN eller mail, spør gjerne google om linken er scam eller lovlig. Gjelder spesielt tinyurl-lenker og lignendes da de lett kan misbrukes.

*Skann med gjevne mellomrom med online-skannere fra forskjellige firmaer.

Selv så ser jeg meg selv som en avansert bruker som faktisk bruker IE uten at det har vært et problem i seg selv. Sist jeg hadde virus på maskina var for ett år siden, fordi jeg installerte Cygwin og ikke konfigurerte det skikkelig og noen utnytta det (merkelig nok spredte ikke badwaren seg fra mappa der "noen" hadde lagt den. Dette gjorde opprydningen mistenkelig enkel..).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...