Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinn funker ikke - tror det er hardisken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men om den fungerer så ville jeg prøvd å kopiere ut det som er viktige data på hdd.

 

Som jeg ser det er dette en mulig løsning om hdd er defekt eller er vanskelig å få til å virke.

 

Men den er vel vanskelig når du må ha den i forskjellige stillinger for å få kontakt med den.

Det er forhåpentligvis det en runde i fryseren skal fikse

Lenke til kommentar

Tja, som jeg sa så er det noen tilfeller dette ikke fungerer , spesielt kjipt om det finnes et lite snev av fuktighet i harddisken da kan man fort gjøre vondt verre.

 

Før i tida brukte vi å banke på CRT skjermene våre også, noe som var veldig populært pga en del tv serier og donald duck der han magisk ordnet skjermen på dette viset, dette var også veldig "populært" hos tv reparatører der de ofte fikk inn skjermer som var merskadet nettop pga denne behandlingen.

 

Ved å kjøle ned en harddisk alt for mye så sørger man for at man så og si "fryser" smurningen som finnes i hd'en , noe som selvsagt ikke er så veldig lurt. Man risikerer også at om det var en elektronisk feil noen plass at denne kan bli langt verre av sammentrekkningen og så senere ekspansjonen av metalet.

Lenke til kommentar
Tja, som jeg sa så er det noen tilfeller dette ikke fungerer , spesielt kjipt om det finnes et lite snev av fuktighet i harddisken da kan man fort gjøre vondt verre.

 

Før i tida brukte vi å banke på CRT skjermene våre også, noe som var veldig populært pga en del tv serier og donald duck der han magisk ordnet skjermen på dette viset, dette var også veldig "populært" hos tv reparatører der de ofte fikk inn skjermer som var merskadet nettop pga denne behandlingen.

 

Ved å kjøle ned en harddisk alt for mye så sørger man for at man så og si "fryser" smurningen som finnes i hd'en , noe som selvsagt ikke er så veldig lurt. Man risikerer også at om det var en elektronisk feil noen plass at denne kan bli langt verre av sammentrekkningen og så senere ekspansjonen av metalet.

Fryse smøringen? Visste ikke at olje frøys i fryseren, hadde nok vært vanskelig å kjøre bil på vinteren da.

 

Ser ikke helt hva det å slå på noenting (som strengt tatt gjøres av frustrasjon) har noe med å fryse ned disken å gjøre.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt teknisk riktig utrykket jeg brukte tidligere (var vel ment ilustrativt), men smurningen blir definitivt seigere. Tror faktisk at du er såpass oppegående Flimzes at du forstår at det ikke nødvendigvis er kun positive innvirkninger ved å fryse en harddisk og det er mye problemer som kan oppstå :

 

*Temperaturforskjellen på harddisken (iskald ) og rommet kan sørge for at kondens samler seg på hd , dette er noe som er katastrofalt spesielt om det leder størm (noe som skitten hw faktisk kan føre til).

 

*Smurningen som jeg nevnte tidligere blir tjukkere og tregere. Motoren får mer motstand og må jobbe hardere. Er det motoren som har et problem så kan dette gjøre vondt langt værre...

 

*Elektronikk kan påvirkes , metalet "krymper" og utvider seg, man kan risikere at strukturelle skader (dårlig kontakt på pcb etc) blir verre.

 

Men for all del, fortsett å anbefale Donald duck teknikker om du ønsker det.

 

Edit : Bemerk at jeg ikke sier at dette ikke nødvendigvis fungerer, men at dette ofte kan gjøre vondt langt verre. Les vedlagte link.

 

http://www.recovery-experts.com/data-recov...ezing-myth.html

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...