vikingkylling Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Folk som kjenner meg vet jeg driter i hype. Da Half-Life 2 kom var jeg en av de første i køen, men bare fordi jeg elsket det første. likevel tok det ikke lang tid før jeg avinstallerte det fordi det var for forskjellig fra det første og generelt kjedelig. Jeg elsker fantasy, og selvsagt gledet jeg meg til Ringenes Herre-filmene. De var svært bra laget, men jeg så de to siste for å ha det gjort og for å "ha lov" til å si jeg hatet dem. Med det sagt, Batman: Arkham Asylum er hypet opp til skyene og vel så det, men samme faen. Jeg tar det for hva det er: et actionspill med Batman. Likevel er det vanskelig å være helt objektiv, skjønt det er kanskje ikke meningen. Jeg er en stor fan av Batman og DC Universe generelt, og har relativt god kjennskap til folk som Plastic Man, Booster Gold, Cane, Abel og Jonah Hex. Selvsagt kan jeg ikke være objektiv. Det er tross alt Batman vi snakker om, og Batman er jo en del av grunnen til hvorfor vi kjøper dette spillet. Man sier jo ikke at The Dark Knight ville vært like bra med en ukjent superhelt. Welcome to the madhouse! Så til selve spillet. Jeg har bare spilt noen få timer, så dette er ikke en anmeldelse. Det er mer et førsteinntrykk jeg har fått, og jeg vil komme med en bedre kommentar når jeg har fullført spillet (eller gitt opp). Historien er grei nok: Joker er endelig fanget og føres til Arkham Asylum. Batman får likevel ikke helt ro da han har følelsen av at Joker lot seg fange for lett, så kan han ha noe i bakhånd? Han følger vaktene og Joker inn i sykehuset, og joda... Ting går galt, Joker stikker av og utgangen er sperret. De aller fleste vaktene er drept, så da er det opp til Batman å redde dagen. Problemet er at han er innesperret sammen med fangene, så hva nå? Dette er bare begynnelsen, men den er bra skrevet og lover veldig bra for spillet videre. Skuespillerne gjør stort sett en bra jobb med stemmene, skjønt ironisk nok er to av de dårligste Batman selv og Joker. Jeg synes Batman høres ut som om han kjeder seg, og Joker er for... vel, Joker. Han virker som en stereotype av seg selv. Spillet er lineært så til de grader. Aner ikke helt hva jeg forventet, men litt frihet hadde da ikke skadet noen? Nå sier Joker riktignok at han har tatt kontroll over hele øyen og lar Batman kun gå dit han vil, men likevel. Men kanskje det blir bedre etterhvert. Bosskampene, og kampene generelt, er også en ting jeg trekker litt ned på. så langt har jeg hatt to bosskamper. Den første var en ren tutorial for å vise meg hvordan man svinger seg fra gargoyle til gargoyle (alt annet støtter visstnok ifra seg batarangen, av en eller annen grunn). Den andre var Batman i kamp med en svært, ekstremt sterk fiende jeg aldri har hørt om før. Han er ikke engang med i biografiene du kan lukke opp. Dette noen få minutter etter at vi møtte Killer Croc, en... øh... svært, ekstremt sterk fiende. Men kanskje KC dukker opp senere. Kampen foregikk ved å lære å hoppe unna slag, og deretter denge løs med en kombo som slo ham med ut en gang. Den kampen var altfor lett, selv om jeg spiller på Normal. De vanlige kampene er ganske like dette så langt. Er fiendene ubevæpet er det bare å denge løs. Du får en spider-sense... øh... bat-sense når du blir angrepet, så bare trykk Y for å gå til motangrep. Gjesp... Er fiendene bevæpnet med nærkampsvåpen er det samme rutine, men har de skytevåpen blir det heldigvis bedre. Batman er bare en vanlig mann og tåler fint lite, så da får du heller finne andre måter å ta de på. Litt teit stod tre folk med pistol tett inntil hverandre i en korridor. Jeg snek meg bak dem og tok stille dem ut én etter én uten at de andre merket noe som helst. Men det er selvsagt ikek bare elendighet. Det ser meget bra ut (spiller på xbox), og jeg er svært imponert av kappen hans. Historien er som sagt meget bra, og de fleste stemmene meget bra. Det er veldig mye å gjøre her (biografier å åpne, ting å finne, symboler å scanne osv), og selv om det er like lineært som et fallskjermhopp er det veldig mye variasjon. Dette er bare i starten, men jeg håper det klarer å holde seg gjennom hele spillet. Som jeg nevnte tidligere er dette Batman. Jeg er en stor fan, og det hjelper veldig mye. Om du bare har et kjølig forhold til den kappekledde vil du nok like spillet, men om du er som jeg og allerede vet vekten og øyefargen til Harley Quinn vil du elske dette. (52 kilo og blå...) Endret 12. september 2009 av thecrow77 Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Oppdatering: Er nå et godt stykke inne i spillet og har fått et bedre inntrykk av det. Fortsatt er det veldig lineært, men ikke fullt så mye som i starten. Som en liten mini-spoiler kommer du etterhvert ut av bygningen du starter i, og får utforske selve øyen litt mer. Det er en rekke hus å dra inn i, men du kan kun dra dit det er meningen du skal. Fortsatt er det mye "gå dit, sloss med dem, gjenta" hele veien, men det er en del ting som gir variasjon. For eksempel måtte jeg dra forbi en hel rekke folk for å redde en fyr uten å bli oppdaget. Det er litt vanskelig når alle vet at du kommer, så da må man tenke i stedet for å sloss. Riddler dukker også opp etterhvert og gir deg en rekke oppgaver du må løse. Dette er alt fra å knuse et visst antall leke-tenner Joker har plassert ut til å løse en kryptisk gåte som ikke gir noe særlig mening før du finner løsningen. En enkel er kort og godt "En kommer ikke ut i live". Disse oppgavene er helt frivillige og kan fint hoppes over, men det gir spillet litt mer variasjon og lengre levetid om du prøver deg på dem. Hvert område har et eget sett oppgaver, så det er mer enn nok av dem. 240, om jeg ikke tar feil. Bossene dukker opp nå og da, men til nå har de vært en skuffelse. Jeg hadde gjerne sett flere tradisjonelle bosskamper, men det er bare en bagatell. Liker du Batman kan jeg anbefale dette, men ikke hør på all hypen. Det er bra, men jeg ville til nå ikke gitt det mer enn 7/10. Det er altfor lineært, alt for enkelt og sliter litt med å engasjere. Men kanskje det tar seg opp etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå