Diablo007 Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Vel, overskriften sier det meste. Skolen har starte, og det betyr for min del at det blir minst 2 prøver hver uke. Jeg har valgt fag som Rettslære 1 og Samfunnøkonomi. Når jeg leser ferdig en kap eller 2, så glemmer det meste med engang. Altså jeg har en liten forståelse liksom hva det og det begrepet handler om, men kan ikke si det på en bra måte. Vi har prøve snart, som handler om rettsregler osv. Derfor må vi vite hva de 8 rettsreglene handler om + andre ting. Nesten 50 sider. Jeg skjønner ikek hvordan jeg skal pugge det. Har dere noen gode råd.. Lenke til kommentar
Bluestrewng Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 - Les litt hver dag, og når du leser så må du lese for å forstå. - Ord/begreper som du ikke forstår burde du slå opp, fordi jeg har opplevd at når jeg har slått opp ord som jeg ikke forsto, så klarte jeg å huske mye bedre, fordi jeg forsto hva de snakket om. Håper jeg var til noe hjelp^^ Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Angående rettslæren så anbefaler jeg at du skaffe jusleksikon. Nyttig hjelpemiddel for alle som studerer juridiske fag,som trenger korte og konsise definisjoner av uttrykk og begreper innenfor juridisk terminologi. Kan også anbefale boken "Innføring i juss - Juridisk tenkning og rettskildelære" av Erik Boe. Hele jussen ligger i denne sistnevnte boken.En bok man egentlig aldri blir ferdig med. Til sist kan jeg også anbefale boken "Knophs oversikt over Norges rett". Endret 12. september 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Hvis det er noe jeg ikke forstår, prøv å lese det igjen, let opp definisjoner, og prøv å lag et bilde av det. For eksempel, når jeg leser historie, og jeg ikke forstår noe, så leser jeg en del om det andre steder enn læreboken, og så lager jeg meg et bilde i hodet som jeg assosierer med den tingen - og da sitter det ganske mye bedre. Stikkord er også veldig nyttig, og det hjelper veldig å lete etter sammenhenger i det du leser, gjerne til noe du har lest tidligere. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Hvis du skal lese 50 sider så er ikke alle de sidene relevant til en prøve. Finn ut hva som er viktigst og les mest på det. Det er også en veldig fin metode å lese 2-3 sider om gangen, stoppe opp å tenke; hva leste jeg nå? Husker du ikke, så leser du de sidene om igjen. Gjør du det gjennom hele pensumet, skal du ikke se bort ifra at det sitter bedre. Endret 13. september 2009 av Martin-sama Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå