Flaskepost Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg har en sjef som behandler meg dårlig og går og snakker stygt om meg til mange av de andre ansatte. Stemningen på jobben gjør at jeg gruer meg til å dra dit mange timer før jeg begynner, det går ut over familien min at det er sånn. Men hvem i all verden snakker man med når det ikke hjelper å snakke med sjefen, eller ikke kan snakke med sjefen? Jeg har gjort en ting som sjefen ble sur for og etter dette har det blitt slik. Men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal ta tak i det. For det kan ikke fortsette. Jeg er på leting etter ny jobb, men det kan ta tid, så hva gjør jeg i mellomtiden for å forbedre situasjonen? Så jeg håper noen kan komme meg noen forslag til meg da jeg ikke klarer å se noen løsninger Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Vernombudet er vel rette instans i første omgang. For føler du deg mobbet på arbeidsplassen så er det det du bli og det er lovstridig. Lenke til kommentar
Flaskepost Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Ok. Vet du hva de gjør ut av saken? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Nå er ikke jeg noe verneombud men kommer det inn klager på mobbing må disse taes seriøst av ombudet og føres oppover i systemet. Hva som kommer ut av det kan sprike alle veier så verneombudet er ingen garanti. Lenke til kommentar
Flaskepost Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Ok, takk for svar. Er jo redd for å gjøre alt værre og. Men det er kanskje ikke mulig (føles det hvertfall ut som) Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Hvis du kan spesifisere litt kva sjefen gjer/sei så hadde det vore til hjelp. Lenke til kommentar
Flaskepost Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Hvis du kan spesifisere litt kva sjefen gjer/sei så hadde det vore til hjelp. Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si uten å henge ut sjefen på nett. For det ønsker jeg ikke. (vil ikke at h*n skal bli gjenkjent) Men jeg har en gang fått kjeft fordi en kunde hadde klaga. Da mener jeg kjeft, som om h*n hadde vært pappan/mamman min som hadde tatt meg i å ha gjort ulovligheter. Jeg mener jo at det var på feil grunnlag at jeg fikk kjeft og. Jeg har fått vite at h*n går å snakker om meg bak min rygg, og sier ting mindre koselige ting om meg, ("ho er sånn og sånn og sånn" som det ble gjenfortalt av en kollega) og gjør dårlig jobb (i så fall fortell meg hva jeg gjør feil??). Jeg får mindre betalt enn alle de andre, har prøvd å snakke litt lønn men fikk bare beskjeden om at h*n skulle se på det. Vær snill og ikke siter så jeg kan eventuelt ta vekk noe av dette senere Endret 12. september 2009 av Flaskepost Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Verneombudet er en instanse, tillitsvalgt er en annen. Om ingen er valgt til de oppgavene (verneombud skal det i alle fall være) tar du kontakt med arbeidstilsynet og forklarer hvordan det er. Om du får kjeft for det tar du det med arbeidstilsynet igjen. Du skal ikke være redd for å si fra, det er like mye din arbeidsplass som sjefen sin og du har like mye rett å si fra om ting er feil som andre. Når det gjelder lønn er det noe som heter "lik lønn for likt arbeid" som tilsier at det ikke skal gjøres forskjell på lønn når man gjør samme arbeid. Dette er noe jeg har tatt før her på min arbeidsplass da enkelte "bekjente" fikk mer lønn enn andre til tross for at de gjorde samme arbeid. Fikk innført tariff her på jobben min for vel et år siden og nå er alt justert etter ansinitet og tariff regulering. Kjempet i over 2 år for det men fikk det gjennom. Noe som beviser en viktig ting; aldri gi opp. Stå på ditt og kjemp for dine rettigheter. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Høres ut som at du bør ta dette videre som Bear^ sier. At sjefen din ikke klarer å legge denne saken bak seg for lenge siden som han/hun burde, tyder på at noe ikke stemmer. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Her føler jeg at mange glemmer det aller viktigste; nemlig å snakke med sjefen selv. Det er det ærligste, tøffeste og det beste du kan gjøre. Gå til sjefen som behandler deg som dritt, og fortell han hva du føler, og at du ikke liker dette. Legg det frem på en ærlig og saklig måte, og ikke gå rundt grøten. Dersom du går "over hodet hans" til verneombudet eller lignende kan det faktisk bli værre, så tenk deg godt om før du gjør noe uten å ha tatt det direkte med sjefen din først. Edit: Jeg er selv leder for ca 20 personer, og dersom jeg tråkker i salaten, så forventer jeg at mine ansatte forteller det til meg face to face. De alle fleste ledere forventer det samme. Endret 12. september 2009 av YellowCake Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Det kan selvsagt virke men det kan også slå i begge retninger for det er ikke alle sjefer som liker og bli kritisert og umiddelbart kryper i skyttergrava og angriper med fornektelse og bagatelisering. Men hva du skal gjøre er opp til deg. Endret 12. september 2009 av perpyro Lenke til kommentar
lolmaster_flash Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Edit: Jeg er selv leder for ca 20 personer, og dersom jeg tråkker i salaten, så forventer jeg at mine ansatte forteller det til meg face to face. De alle fleste ledere forventer det samme. Men det er forskjell på å være en drittsekk av en sjef og å tråkke i salaten. Sjansen for at du kommer i forsvarsposisjon med en gang, er rimelig stor hvis du er en drittsekk. Her er det bare en ting å gjøre; si opp jobben og finn deg noe annet å gjøre. Livet er for kort til å kaste bort tiden med å jobbe for idioter. Nå vet jeg jo ikke om det kanskje er du som er idioten ettersom sjefen din ikke har ytret seg, men dette er uansett ikke noe å kaste bort tid på. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Det kan selvsagt virke men det kan også slå i begge retninger for det er ikke alle sjefer som liker og bli kritisert og umiddelbart kryper i skyttergrava og angriper med fornektelse og bagatelisering.Men hva du skal gjøre er opp til deg. Men det er jo ikke snakk om å kritisere. Det er snakk om en ærlig samtale om hva som plager gutten. I arbeidslivet bør man være forsiktig med å "gå over hodet" på folk, det er også en av grunnene for at man alltid må ta det opp med den aktuelle personen først. Endret 12. september 2009 av YellowCake Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Det kan som sagt slå begge veier. Er sjefen mottakelig for denne type samtale fra ansatte som sier fra face to face at han må slutte og baksnakke den ansatte så kan dette gå bra. Er sjefen ikke motakelig for slikt blir det ansett som kritikk og man går i forsvar. Nå har jo allerede sjefen gått over hodet på den ansatte så det burde ikke komme som noe sjokk om det samme blir gjort tjenesteveien oppover. En god posjon følelse for hvordan dette vil gå er i hvertfall på sin plass. Whistleblowers er sjeldent godt motatt selv om de har aldri så mye rett. Lenke til kommentar
Flaskepost Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Her føler jeg at mange glemmer det aller viktigste; nemlig å snakke med sjefen selv.Det er det ærligste, tøffeste og det beste du kan gjøre. Gå til sjefen som behandler deg som dritt, og fortell han hva du føler, og at du ikke liker dette. Legg det frem på en ærlig og saklig måte, og ikke gå rundt grøten. Dersom du går "over hodet hans" til verneombudet eller lignende kan det faktisk bli værre, så tenk deg godt om før du gjør noe uten å ha tatt det direkte med sjefen din først. Edit: Jeg er selv leder for ca 20 personer, og dersom jeg tråkker i salaten, så forventer jeg at mine ansatte forteller det til meg face to face. De alle fleste ledere forventer det samme. Jeg er forsåvidt enig med deg. Hadde sjefen min gjort en feil og tråkket i salaten hadde jeg nok sagt ifra, men dette er ikke å tråkke i salaten det er å lage kålstuing! Han går å snakker negativt om meg til andre ansatte, det er ikke å gjøre en obs!-feil. Det skal bare ikke forekomme! Men jeg føler ikke jeg kan snakke med h*n, for den gangen jeg fikk kjeft urimelig prøvde jeg jo å legge frem min side av saken, men fikk bare beskjed om at sånn kan man ikke behandle kunder ferdig med det. Men jeg har jo vært på søken etter en annen jobb en liten stund nå, så jeg tror jeg bare lar ting være som de er og heller håper på at jeg får jobb et annet sted veldig snart! For jeg er redd ting ikke blir noe bedre om jeg går videre og det vil tappe meg for enda mer energi enn jobben allerede gjør. Men takk for svar alle sammen! Deilig å få luftet tankene litt og få andre sine synspunkter og. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Hvis han snakker negativt om deg til andre ansatte, er det mobbing/utfrysing. Det er som nevnt oppi tråden lovstridig. 1. Ta det opp med han 2. hvis ikke det funker eller du ikke vil, snakk med verneombud. Dersom det er flere enn 10 ansatte, skal det være verneombud. 3. Hvis verneombudet ikke løser oppgaven, går du til arbeidstilsynet, han kan risikere jobben sin om det blir bevist at han mobber. Husk! Fremlegg saken skriftlig til verneombudet(VO), dette legger press på både VO og sjefen. Dette kan du også ta med deg til Arb.Tilsynet. Angående lik lønn for likt arbeid, er det mer å ta hensyn til, noe som vi umulig kan dømme her uansett hvilket kjønn du er. Det kommer an på kompetanse, bruksverdi, erfaring, utdanning, ansiennitet, med andre ord: Det er alltid vanskelig å diskutere/avgjøre lønn, noen er alltid misfornøyd. Men det som er utrolig viktig, er at du har allierte blant arbeiderne, har du det står du mye sterkere både før og etter. Lenke til kommentar
Flaskepost Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Jeg mener ikke at jeg må ha lik lønn som de som har jobba lengre enn meg. Men det er f.eks. 2 stk som har jobba der kortere enn meg, og er yngre enn meg men har likevel mer i lønn enn meg. Dette er privat så vi følger ikke tariff (selv om det har blitt sagt at vi ikke skal få noe dårligere), så tviler på at sjefen kan miste jobben og! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Skulle det bli sak med arbeidstilsynet kan det vanke stoor bot om han blir funnet skyldig i mobbing og da er det opp til styret om de vil avsette sjefen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå