Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dell XPS problemer!

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg har en Dell XPS 600 som starter, men viser ingen skjermbilde. Høres heller ikke ut som Windows laster. Dell har jo disse "diagnostic-lights" foran, hvor nummer 1 og 3 lyser fast når jeg slår på maskinen. I følge Dell betyr dette:

"Memory modules are detected, but a memory configuration or compatibility error exists."

Er det RAM-en som har røket? Dette er ganske uforståelig for meg. For noen dager siden brukte jeg nemlig PC-en helt vanlig, uten noen form for problemer, og slo den av før jeg gikk og la meg. Når jeg neste morgen skulle slå den på igjen, dukket dette problemet opp. Noen som vet hva jeg kan gjøre med dette?

Det kan forresten nevnes at jeg prøvde å slå på pc-en igjen etter problemet først oppstod. Ettersom skjermen var mørk, gikk jeg ifra pc-en i noen min for å vente og se om noe skjedde. Når jeg kom tilbake til rommet, hørte jeg en viftelyd så høy som en støvsuger komme fra pc-ens vifter. Dette har bare forekommet denne ene gangen.

Til opplysning har jeg allerede prøvd en del ting for å prøve å fikse problemet:

- Ettersom jeg har 3 x 512 MB RAM-brikker i maskinen, har jeg prøvd å både kjøre maskinen med henholdsvis 1,2 og 3 RAM-brikker koblet til.

- Leste litt rundt på nettet om at det kunne være mus og tastatur koblet til USB som lagde problemer. Så koblet ut disse, men samme problem.

- Sjekket at det kom nok strøm til hovedkortet (man vet jo aldri med Dell) ved å koble ut "unødvendige" strømkrevere (HDDs, CD-rom)

- Testet å ta ut alle kontakter utenom strømledningen.

- Gikk over alle ledninger inni pc-en for å se om en eller annen ledning på et eller annet "magisk" vis hadde "hoppet" ut i løpet av natten.

- Tok ut lydkortet, som var det eneste som var koblet til PCI-portene, for å se om det hadde noen innflytelse.

At det skal være noen kompatibilitetsproblemer kan jeg ikke skjønne, RAM-brikkene har jo vært kompatibel til PC-en i godt over 4 år nå, og jeg har heller ikke gjort noen minnekonfigurasjoner som jeg kan huske.

Som forventet på forhånd, ga ingen av disse testene positivt resultat, så jeg trenger hjelp her! :)

Takker for svar!

Endret av XII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet uten RAM-brikker igjen for å være sikker på hva som skjedde. Lys nr 1 lyste (No memory modules are detected.), og jeg hørte en lydkode som hørtes ut som 1-3-2, en kode jeg ikke kan finne noenting om på dells supportside. Ingen skjermbilde.

Ut ifra det jeg kan se på hovedkortet må det være et Foxconn ls-36 hovedkort.

Endret av XII
Lenke til kommentar

Skal ta og høre igjen.. Gi meg noen min :)

Edit: Er helt sikker på at det er 1-3-2. Fikk en kompis til å høre etter om han hørte det samme som meg, og han er enig. Og jeg fant forresten pipkodebeskrivelsen nå, det er den som beskriver "1-3-1 through 2-4-4: Memory not being properly identified or used".

Jeg har allerede testet "reseat memory modules", hjalp ikke. Og kontakte Dell support er nyttesløst mtp at garantien er gått ut, og de vil aldri hjelpe dersom man ikke betaler for det, noe jeg mener er latterlig....

Endret av XII
Lenke til kommentar

Ja, da kan jeg isåfall streke under på at det er noe galt med brikkene.

Har du prøvd memtest86?

Hva slags type minnehastighet det er på dem, pleier å stå på brikkene, eller så kan du se i SIW, PCWizard eller Everest (sikkert andre også). Minnehastigheten, det er den derre PC2-5200.

Men tror at eneste utveien er nye brikker, rett og slett.

EDIT: Men minnebrikkene nå er veldig billige så..

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Du kan laste ned memtest86, brenne på en plate og boote fra den.

Her er noen. Vil anbefale Kingston. Det er ikke så mange som selger så gamle brikker lengre. Isåfall så koster de en del her i Norge, så med mindre du vil betale 700kr så burde du kjøpe fra utlandet.

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...