geir_a Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Jeg har begynt å leke litt med overklokking, bare for å få litt mer ytelse fra PC'en som runder to år i disse dager. Målet er altså ikke noe ekstremklokking. Oppsettet mitt: CPU: Intel Core 2 Q6600 (G0) m/Scythe Ninja Rev.B kjøler HK: Asus P5K Minne: 2x1GB Corsair TWIN2X 6400C4 (4-4-4-12, 1,8V) PSU: Seasonic 430W Nå kjører jeg med følgende instillinger: FSB: 333 MHz RAM speed: 667 MHz (FSB:DRAM = 1:1) Multiplier: x9 CPU speed: 3 GHz Vcore: 1.35V Programmene jeg bruker for å teste/overvåke er Prime95, Asus PC Probe II, CPU-Z og Core Temp. Det jeg lurer på er: Da jeg satte Vcore til 'auto' i BIOS viste PC Probe 1,35V ved idle, og 1,26V ved last. Da jeg endret Vcore fra 'auto' til '1,35V' ble spenningene på henholdsvis 1,30V og 1,21V. Hva kommer forskjellen mellom angitt verdi og reell verdi av? Hvor høyt kan jeg gå på Vcore? Det står '1,35V max.' på eska. Er Vcore-verdien i CPU-Z og PC Probe til å stole på? Hva er forsvarlig maksimal temperatur på CPU? Nå ligger den på ca. 60 grader ved last. Jeg forsøkte også å gå et steg videre ved å sette FSB=360 og RAM speed=720, men da restartet PC'en da jeg prøvde å kjøre en test i Prime95. Problemet var vel for lav Vcore, antar jeg...? Alle innspill mottas med takk. Endret 11. september 2009 av geir_a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå