Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pipelyd fra forhjul, Mitsubishi Lancer

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Når jeg har vært ute og kjørt de siste par dagene, har jeg lagt merke til en svært plagsom pipelyd fra bilen. Det virker som om lyden kommer fra rundt venstre forhjul, og den høres ut omtrent som lyden man får når viftereima er slitt, altså en slags gnissende, høyfrekvent hyling.

Men så til det merkelige: Lyden er merkbar når man kjører rett fram, lyden øker i volum og intensitet når man svinger til venstre eller tråkker lett på bremsen. Svinger man til høyre forsvinner lyden helt. Lyden er heller ikke der bestandig, men den kommer og går.

Noen forslag på hva det kan være?

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Er det uforsvarlig å kjøre bilen dersom det faktisk er et hjullager som holder på å ta kvelden? Lyden er ikke høy, men den er merkbar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Er det veldig hokuspokus å bytte et hjullager selv, eller bør man få fagfolk til å ta seg av det? Hvor mye vil det i såfall omtrentlig koste å få ordnet dette på et verksted?

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis på endel/mange Mitsubishi der lageret selges bare som helt nav og er skrudd fast med fire bolter fra baksiden. Da er det egentlig bare å skru av mutteren for drivakslingen, skru ut de fire boltene bak på lageret, og så manøvrere drivakslingen så langt ut at lageret kan plukkes ut.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

noe enkelt og prøve før du gjør noe dyrt, om du har hjulkapsler så prøv og ta de vekk først .

hadde "gnisselyd" på min bil og hadde den en tur inn på verksted og tok av dekket og satt på plasslyden var borte under testkjøring men returnerte igjen. en bilkyndig kompis tok vekk hjulkapslene og voila lyden forsvant. Var uorginale kapsler hvor spennfjøren var for slakk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...