Gå til innhold

Lyn og bil

Eaan

Anbefalte innlegg

Det er mange som sier at gummihjulene på bilen er hva som gjør den et sikkert sted og være under lyn, tilogmed naturfaglæreren min. Jeg mener selv at det er metallrammen som leder strømmen videre ned til bakken. Når jeg havner i en diskusjon med en som påstår det at hjulene hindrer jording, sier jeg i mot at lynet har forplantet seg gjennom flere kilometer med luft, og de siste 30 cm har egentlig ingen betydning.

Ingen forstår den av en grunn... Det kan da være jeg som har feil, men tviler da, siden jeg tør og påstå at jeg har rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett. Bilen er ett metallbur som gjør at lynet går rundt bilen og ned i bakken. Har ingenting med at det er gummidekk på bilen. Uansett er den tryggeste plassen å være når det lyner i en bil. Bare pass på å ha vinduene lukket. Slår lynet ned i bilen, smeller det nok ganske godt, men du sitter likevel trygt.

Lenke til kommentar

Den eneste forklaringen jeg kan komme på som motbeviser dette er at det aldri vil slå ned i en bil fordi den er jorda. Da må du være uheldig og parkere bilen din rett over ett sted hvor det slår ned i bakken(siden selve bilen ikke er en "lyn-tiltrekker" siden den ikke er jorda). Men jeg vet ikke? :p

Noen som er uenige med trådstarter og kan argumentere?

Lenke til kommentar

Hvis bilen har et metallkarosseri, så fungerer dette som et slags Faraday-bur. Bilkarosseriet er dog ikke helt perfekt, for vindusåpningene er litt for store til det, lynet kan komme inn i bilen der.

lightning_car-300x185.jpg Bildet viser et kunstig lyn i en lyn-lab.

Gummidekkene spiller ingen rolle, som flere har nevnt er avstanden fra felgen til bakken kun noen få cm (med moderne lavprofilhjul langt mindre enn "30 cm", med 50-profil og 205 mm dekkbredde er det kun snakk om ca 9 cm fra felgkanten ned til bakken). Dessuten regner det som oftest i tordenvær, så dekkene er våte og skitne, denne blanding leder strøm ganske godt. For ytterligere å minke eventuell isolasjonsegenskaper har dagens dekk radielle stålfibrer i dekkenes sidevegger (det derfor de kalles "stålradialdekk"). Så nei, bilen er definitivt ikke et trygt sted på grunn av dekkene.

Stålradialdekkene kan faktisk være en ekstra fare ved å oppholde seg i en bil i tordenvær. Hvis lynet ledes gjennom stålfibrene så vil dekksiden flerres opp (dekket kan òg ta fyr) og resultatet vil bli en voldsom og svært plutselig punktering. Hvis bilen er i fart i det lynet slår ned kan de som inne i bilen altså overleve selve lynnedslaget fordi karosseriet fungerer som et Faraday-bur og deretter omkomme fordi føreren mister kontrollen over bilen og enten krasjer med en møtende bil eller kjører utfor veien.

Har bilen plastkarosseri eller tekstiltak finnes det ingen grunn til å oppholde seg der i tordenvær, da kan like gjerne søke tilflukt under et tre.

Skal man søke tilflukt i en bil i tordenvær den altså ha et metallkarosseri med metalltak, og den bør helst stå helt stille. Alt annet er utrygt.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Det er mange som sier at gummihjulene på bilen er hva som gjør den et sikkert sted og være under lyn, tilogmed naturfaglæreren min. Jeg mener selv at det er metallrammen som leder strømmen videre ned til bakken. Når jeg havner i en diskusjon med en som påstår det at hjulene hindrer jording, sier jeg i mot at lynet har forplantet seg gjennom flere kilometer med luft, og de siste 30 cm har egentlig ingen betydning.

Ingen forstår den av en grunn... Det kan da være jeg som har feil, men tviler da, siden jeg tør og påstå at jeg har rett.

Du kan jo spørre de om de mener det er trygt å sykle, eller kjøre kabriolet med taket nede i tordenvær :) . Eller gå med gummistøvler :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...