Eaan Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Det er mange som sier at gummihjulene på bilen er hva som gjør den et sikkert sted og være under lyn, tilogmed naturfaglæreren min. Jeg mener selv at det er metallrammen som leder strømmen videre ned til bakken. Når jeg havner i en diskusjon med en som påstår det at hjulene hindrer jording, sier jeg i mot at lynet har forplantet seg gjennom flere kilometer med luft, og de siste 30 cm har egentlig ingen betydning. Ingen forstår den av en grunn... Det kan da være jeg som har feil, men tviler da, siden jeg tør og påstå at jeg har rett. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Du har rett. Bilen er ett metallbur som gjør at lynet går rundt bilen og ned i bakken. Har ingenting med at det er gummidekk på bilen. Uansett er den tryggeste plassen å være når det lyner i en bil. Bare pass på å ha vinduene lukket. Slår lynet ned i bilen, smeller det nok ganske godt, men du sitter likevel trygt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Dette forklarer litt. Lyn går igjennom kilometre med luft, får trær til å eksplodere, dreper og lemlester og lar seg ikke stoppe av noen millimetre med gummi. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Var da egentlig ikke noe jeg lurte på, ville bare ha det bekreftet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Du kan jo spørre de om de ville stått oppå et bildekk på en høyde midt i en tordenstorm. Er også flere andre brister i bildekk-forklaringa. Lynet går jo utvilsomt gjennom luft. Og det er jo luft mellom bilen og jorda. Så lynet ville jo bare gått "rundt" dekka. Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Den eneste forklaringen jeg kan komme på som motbeviser dette er at det aldri vil slå ned i en bil fordi den er jorda. Da må du være uheldig og parkere bilen din rett over ett sted hvor det slår ned i bakken(siden selve bilen ikke er en "lyn-tiltrekker" siden den ikke er jorda). Men jeg vet ikke? Noen som er uenige med trådstarter og kan argumentere? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Hvis bilen har et metallkarosseri, så fungerer dette som et slags Faraday-bur. Bilkarosseriet er dog ikke helt perfekt, for vindusåpningene er litt for store til det, lynet kan komme inn i bilen der. Bildet viser et kunstig lyn i en lyn-lab. Gummidekkene spiller ingen rolle, som flere har nevnt er avstanden fra felgen til bakken kun noen få cm (med moderne lavprofilhjul langt mindre enn "30 cm", med 50-profil og 205 mm dekkbredde er det kun snakk om ca 9 cm fra felgkanten ned til bakken). Dessuten regner det som oftest i tordenvær, så dekkene er våte og skitne, denne blanding leder strøm ganske godt. For ytterligere å minke eventuell isolasjonsegenskaper har dagens dekk radielle stålfibrer i dekkenes sidevegger (det derfor de kalles "stålradialdekk"). Så nei, bilen er definitivt ikke et trygt sted på grunn av dekkene. Stålradialdekkene kan faktisk være en ekstra fare ved å oppholde seg i en bil i tordenvær. Hvis lynet ledes gjennom stålfibrene så vil dekksiden flerres opp (dekket kan òg ta fyr) og resultatet vil bli en voldsom og svært plutselig punktering. Hvis bilen er i fart i det lynet slår ned kan de som inne i bilen altså overleve selve lynnedslaget fordi karosseriet fungerer som et Faraday-bur og deretter omkomme fordi føreren mister kontrollen over bilen og enten krasjer med en møtende bil eller kjører utfor veien. Har bilen plastkarosseri eller tekstiltak finnes det ingen grunn til å oppholde seg der i tordenvær, da kan like gjerne søke tilflukt under et tre. Skal man søke tilflukt i en bil i tordenvær må den altså ha et metallkarosseri med metalltak, og den bør helst stå helt stille. Alt annet er utrygt. Endret 13. september 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
chokke Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Det er mange som sier at gummihjulene på bilen er hva som gjør den et sikkert sted og være under lyn, tilogmed naturfaglæreren min. Jeg mener selv at det er metallrammen som leder strømmen videre ned til bakken. Når jeg havner i en diskusjon med en som påstår det at hjulene hindrer jording, sier jeg i mot at lynet har forplantet seg gjennom flere kilometer med luft, og de siste 30 cm har egentlig ingen betydning.Ingen forstår den av en grunn... Det kan da være jeg som har feil, men tviler da, siden jeg tør og påstå at jeg har rett. Du kan jo spørre de om de mener det er trygt å sykle, eller kjøre kabriolet med taket nede i tordenvær . Eller gå med gummistøvler . Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Haha, var akkurat på vei til å poste den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå