ponnihest Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Kan jeg motta en pengegave fra noen utenfor familien uten å måtte skatte for det? Det er snakk om en stor sum. Skal betale ned boliglån. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Arveavgiften (egentlig avgift på arv og visse gaver) slår bare inn på gaver fra familie eller andre man er arving til. Såvidt jeg vet er det ikke noen andre skatter på gaver. Hvis gaven er ytet i forbindelse med en motytelse kan det i den konkrete omstendighet mulig regnes som lønn (og beskattet deretter)... Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Takk for tilbakemelding! Personen som kan hjelpe oss med nedbetaling, er en av foreldrene til min samboer. Da er jeg vel utenfor "arvesystemet. Men jeg kom på, i selvangivelsen må jeg jo oppgi om jeg har mottatt gaver over 10.000 i løpet av året, så det går kanskje ikke det heller... Alternativet blir privat lån som vi ikke betaler tilbake. Er det mulig? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Da er du innenfor arvesystemet, og det påløper arveavgift. Samboer til arving er innenfor gruppen som omfattes av arveavgiftsloven § 2 c. Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Man kan skrive det opp som privat lån. Og "ned" betale dette litt hvert år! Det er en sum dere blir enig om bare... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Man kan skrive det opp som privat lån.Og "ned" betale dette litt hvert år! Det er en sum dere blir enig om bare... I så fall blir avgiftsgrunnlaget rentefordelen ved å ha rentefritt lån. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå