vidarv Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Hørte at seagate skulle være en stille disk, i alle fall idle modus. Dette er halvt rett... selve motoren bråker ikke så mye, men når maskinen blir stående stille en stund, eks hvis jeg skal lese en webside eller skrive noe i word, så leser disken konstant... mulig at dette er et vedlikeholdsarbeid som blir utført, men irriterendes at den skal ha denne lese/skrive lyden så jækla mye... da går liksom vinninga opp i spinninga :-? enig? Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Det kan være at du litt lite minne, og at operativsystemet må swappe mye. Hvor mye minne/RAM har du? Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 18. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2003 512... så det burde holde... lyden kan oppfattes som at den driver å defragmenterer... det skjer ikke hele tiden, men veldig ofte starter den å jobbe ca 30sek etter at jeg ikke har utført en kommando som ikke bruker disk... lese/skrive lydnivået er ganske høgt også, så litt irriterendes...er det ingen andre som har merket dette? (skjer som sagt ikke hele tiden, men veldig ofte) Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Kan kanskje være indekseringsprosess som jobber når maskina er idle. Uansett tåpelig å klandre produsenten av disken for noe som sannsynligvis er softwareorientert. Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Har ingenting med disken å gjøre. Men derimot ville lyden ha vært enda mer sjenerende dersom det f. eks hadde vært en WD eller IBM. Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 18. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2003 selvsagt er det ikke software-relatert, hvordan kan du da forklare at ingen av mine tidligere disker har gjort det...? nå har jeg sant nok bare prøvd IBM og WD tidligere.. Seagate har jeg prøvd med både winxp og winnt.. samme skitten... helt klart harddisken som har en vedlikeholdsrutine... kan den slåes av med seagate spesialsoftware kanskje... Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 WD disker er de som bråker mest og har en GOD del høyere støy enn Segate disker. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Det er Windows som driver å jobbe i bakgrunnen når du ikke bruker PC'en. Hva den egentlig gjør hver jeg ikke så mye om, men mine tre PC'er gjør akkurat det samme. Du må bare finne deg i at ""SLIK ER DET"". John Kr Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Hmmm den lyden hører ikke eg. Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 18. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2003 som sagt.. jeg har brukt mye windows og har ikke vært i nærheten av slik aktivitet før jeg puttet i Seagateen... det er ikke snakk om små sekunder... men når den starter kan den blir stående å "jobbe for livet" i opptil flere minutter før den tar et sek pause og fortsetter igjen... Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 det er ikkje harddisken som styrer når den skal jobbe, så det er nok noko i windows.... du kan jo prøve å gå inn i dos med ein oppstartsdiskett... viss lyden er der fortsatt skal eg revurdere svaret mitt.... Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Høres mer ut som du har ett program innstilt til å kjøre i bakgrunnen, virusscan f.eks? du kan jo å stille in hd'n til å gå i hvilemodus, selv om den er i hvilemodus kan du surfe og mye annet rart. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Ja jeg tror du må ha et spesielt tilfelle siden jeg aldri har hørt at andre med Segate harddisker har klaget på noen ulyder. Det er jo tross alt den mest stillegående harddisken som finnes per i dag Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Jeg også opplever dette, og det er utrolig irriterende! Hvis jeg ikke er aktiv på maskinen, så vil den etter 30-sek til 5min begynne å arbeide som bare det en liten stund. Det er ikke swapping mot harddisken, jeg har 1024MB minne, og det skjer selv uten swap-fil. Jeg har også disablet windows-restore, som lagrer save-points på harddisken med jevne mellomrom. Jeg har ikke opplevd slik febrilsk jobbing med noen av de andre harddiskene min under XP, noe som taler imot at det har noe med XP-services/software å gjøre. Lenke til kommentar
godsairforce Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 har selv en seagate HD, den bråker ikke så mye som andre HD som WD og Maxtor Lenke til kommentar
mbst Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Jeg har også problemer med dette på en Seagate Barracuda IV 80 GB. Virker ikke som om mine to andre Barracudaer (80GB IV / 120GB V) har "problemet". Har forhørt meg om det her før en gang, uten å få noe ut av det. En lav, svært rask knatrende lyd. Like irriterende som å høre mygg på rommet når man skal sove. Disken det gjelder brukes primært til fillagring. Mp3, dokumenter, bilder etc. Det kan godt skje mens jeg spiller mp3 fra disken. For å stoppe jobbinga, trykker jeg "neste sang" i Winamp, da må disken lese den nye sangen inn i minnet, og jobbinga stopper, inntil videre. Det kan gå alt fra to til 30 minutter mellom hver gang. Under tvil vil jeg påstå at jeg også hørte ulyden en gang jeg drev på i DOS. Windows XP Pro NTFS (hadde samme problemet med FAT32) 768 MB RAM Abit KX7-333R, VIA chipset Alle CD-Rom-enheter går via SCSI Har slått av indexing og andre vedlikeholdsprosesser Oppdatering: Har nå kjørt en sjekk med freeware-programmet File Monitor (last ned her), og da disken jobbet som værst var det ingen tegn til at Windows hadde "bestilt" jobben. Ser mao. ut til at det er noe med disken, eller annen maskinvare. Forresten, hvilke hovedkort / chitsets har dere som har problemet? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Rare greier. har satt sammen en god del pc'er med Seagate Barracuda og har aldri vært borte i denne "ulyden" dere referer til. Har selv SB på min pc og den er tilnærmet lydløs både i idle og ved hard jobbing. Er en fryd å ha i i forhold til konkurrentene, selv om det går litt på bekostning av ytelse. Lenke til kommentar
XsiV Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 vell den lyden du har er ikke noe i nerheten jeg har hørt av noen av mine seagate barracuda, dem er HELT stille mer lr mindre, Kanskje disken din er direkte Fått nokk, å er på vei vekk fra denne planeten! Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 8. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2003 vell, ser ut til at det ikke har noe med windows å gjøre, jeg har prøvd å fjærne temp-filene (swappefila på 512MB) samt satt den til fast størrelse... samme irriterendes knattrendes lyd... nå har jeg installert mandrake 9.1 og gjett hva!... lyden kommer fortsatt... som sagt og tidligere antatt er dette et hardware problem og må skyldes hardisken... ingen av mine andre hardisker har hatt problemet (IMB, WD) Lenke til kommentar
Tønderbørd! Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Defekt disk kansje? Har den noen "bad blocks"? Kansje en total renovasjon med ny MBR kan hjelpe. Min IV 80Gb er fremdeles stille. Kunne ikke drømme om noe annet merke i Shuttle kassa mi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå