Gå til innhold

Prosjekt: Hjelp meg å få teknikken perfekt!

Anbefalte innlegg

Hey.

Jeg har trent styrke siden Mars nå, men føler fortsatt at jeg må konsentrere meg for mye om teknikken når jeg løfter.

Nesten hver trening er jeg uten partner, og må filme meg selv for å sjekke teknikken, men jeg er ingen ekspert og har skjeldent eksperter ved siden av meg.

Så jeg trenger deres hjelp til å få teknikken inn helt trygg, slik at jeg ikke trenger å tenke for mye hvert løft, og unngår fremtidige skader.

Jeg laster nå opp 2 filmer av knebøy og markløft.

Etter jeg har fått innspill fra dere, kommer 2 nye filmer. Og forhåpentligvis, sitter teknikken om noen uker. :)

Knebøy:

Kneb_y.wmv

Markløft:

Markl_ft.wmv

Takker på forhånd for hjelp :)

mvh Sebastian.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filmene funker ikke for meg, kanskje fordi jeg har Mac (OS X). Uansett, fins en egen tråd for dette, "Teknikktråden" som er sticker, hvor du kanskje heller bør ta opp dette.

I tillegg synes jeg det er fint at du laster opp filmer og spør om råd, men selv om du skulle få til en ok teknikk nå så du dermed "slipper å tenke på det", er teknikk noe som kan og bør forbedres hele tiden. Det er folk som trener som ikke har teknikken perfekt selv etter flere år. Så tenk på dette som et pågående langtidsprosjekt.

Lenke til kommentar

Sorry Martin men forstår ikke helt hva du mener?

Mener du at knærne mine ikke peker over tærne? For det tror jeg at de gjør, bare at jeg vingler litt for mye.

Jeg står med tærne pekende litt utover, og holder så mye jeg kan knærne over tærne.

Sitronsaft: Skal laste opp i Avi format neste gang, ble Windows media format nå.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Jeg kunne visst laste ned filmene og se dem med VLC.

Synes egentlig teknikken i begge øvelser er ganske bra, men i knebøy kan det virke som du sjangler litt og kanskje bruker høyre (eller venstre? vanskelig å se) beinet mer enn det andre. I tillegg går det litt fort synes jeg. Når du står oppreist, pust dypt inn og press brystet ut, deretter går du sakte ned, og så så fort opp igjen som du greier. Først da puster du ut igjen og så inn igjen. Ta deg tid. Ved å puste inn på begynnelsen vil du sørge for at du strammer hele overkroppen og skape stabilitet og forebygge ryggskader og slikt, du vil også kunne løfte mer.

Samme på markløft, pust dypt inn og brystet ut under hele løftet, pust ut igjen når du er på toppen. Luft i magen skaper stabilitet.

Btw, du bør stramme hele kroppen, magemuskler, setemuskulatur osv under hele løftet i både knebøy og markløft. Da trener du mer og du skaper mer stabilitet.

Lenke til kommentar

Mener du at knærne mine ikke peker over tærne? For det tror jeg at de gjør, bare at jeg vingler litt for mye.

Jeg står med tærne pekende litt utover, og holder så mye jeg kan knærne over tærne.

Hold knærne rett sånn at tærne + knærne danner et "sikte" opp mot hver sin skulder.

Høyre kne skal treffe høyre skulder.

Legger ved ett bilde se på "C"

post-116703-1252708557_thumb.jpg

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Hold knærne rett sånn at tærne + knærne danner et "sikte" opp mot hver sin skulder.

Høyre kne skal treffe høyre skulder.

Legger ved ett bilde se på "C"

Man trenger ikke å peke rett fram med tærene, ifølge Starting Strenght kan man velge om man vil ha det litt mer på skrå eller rett fram. Jeg føler at jeg får mye bedre balanse av å ha tærene litt på skrå.

Sånn utfører jeg mine bøy;

draw-squat.gif

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Det er mange udyktige treningsveiledere der jeg får som sier mye tull, han enne sa at jeg skulle ha strake bein og strak rygg under hele markløften, og han andre sa at det var tull å bare kjøre basisøvelser for optimal muskelvekst, isolasjons øvelser er best for musklene..

Lenke til kommentar

Han første mente vel strak markløft, hvor man skal ha strake bein og strak rygg. Strak rygg skal man forsåvidt ha i alle typer markløft.

Han andre mente kanskje at for hver enkelt muskel, så er det isolasjonsøvelser som er best, selv om dette ikke nødvendigvis er best. Men jeg skulle tro at om du vil trene biceps kan det være effektivt med isolasjonsøvelser for biceps :) Derimot er det uansett lurt å ta baseøvelser som knebøy og markløft da dette aktiverer flere muskelgrupper og øker hormonproduksjonen noe som igjen vil ha positiv effekt på f.eks. bicepsen.

Personlig ser jeg ingen vits i å bruke tid på isolasjonsøvelser for biceps som er den minste muskelen på kroppen, bicepsen får kjørt seg under push-ups, nedtrekk, benkpress og knebøy blant annet. Noen ganger har jeg likevel tatt noen isolasjonsøvelser for å kjenne den pumpen som jeg liker veldig godt :)

Lenke til kommentar

Biceps får kjørt seg under push-ups, benkpress og knebøy? Skulle likt å sett deg utføre øvelsene :p

angående markløft teknikken så ville jeg satt fra meg vekten på bakken og spent opp for nytt løft. det heter trossalt deadlift/markløft. Ser at du rykker til vektene litt når du skal løfte stangen opp av bakken.

Lenke til kommentar
Biceps får kjørt seg under push-ups, benkpress og knebøy? Skulle likt å sett deg utføre øvelsene :p

Kanskje ikke fullt så mye under benkpress, men så absolutt i de to andre. Push-ups er innlysende, det har nok mye med hvilken teknikk og grep osv man har. Og jeg trener nok ikke kjempemye biceps under knebøy, men jeg strammer biceps (og alle andre muskler) veldig under hele løftet og bruker biceps aktivt til å holde stangen på plass, så for mitt vedkommende trenes biceps under knebøy;) Treningen er nok mer statisk enn eksplosiv.

Lenke til kommentar

Tror ikke du trener biceps noe mer av å ta knebøy enn du gjør av å bære handleposer. :) Biceps får kjørt seg noe gjennom markløft/roing/chins, men for mange vil det gi bedre resultat å kjøre på med bicepscurls etterpå. Snakker her om folk som i hvert fall tar dobbel kroppsvekt i markløft og 10+ chins.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...