Husam Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hva heter det når dyr som er vant til store områder får tvangstanker i fangenskap og ikke gjør annet enn å gjenta samme bevegelser hele tiden? Som å gå rundt 360 grader i en meget liten ring hele tiden? Har glemt navnet på det... Fryktelig trist syn, og er meget vanlig å se hos isbjørner i dyrehager f.eks. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Hva heter det når dyr som er vant til store områder får tvangstanker i fangenskap og ikke gjør annet enn å gjenta samme bevegelser hele tiden? Som å gå rundt 360 grader i en meget liten ring hele tiden? Har glemt navnet på det... Fryktelig trist syn, og er meget vanlig å se hos isbjørner i dyrehager f.eks. Depresjon...? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Nei, er et ganske uvanlig uttrykk jeg bare har hørt en gang tror jeg... Som kun beskriver dette med å gjenta de samme bevegelsene i fangenskap. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Det er nok stereotypier du vil fram til? Bittelitt fra Wikipedia Lenke til kommentar
Husam Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Det er nok ikke det altså. Er et ganske uvanlig ord som sagt... Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 ..og jeg er temmelig skråsikker på at det er stereotyp adferd du beskriver. Men seff, kan jo hende det finnes et annet ord for det Lenke til kommentar
Bottekott Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Limt inn fra wikipedia: Hos dyr i fangenskap [rediger] Stereotypier hos dyr i fangenskap er reaksjoner dyr har på å ikke kunne utføre handlinger som er naturlig for dem ut fra medfødte eller tillærte atferdsbehov. Eksempelvis kan rever som fra naturens side er streifdyr og revirdyr som går lange avstander hver dag, når de holdes i bur hele livet, utvikle stereotypier som å gå hastig i sirkel. Hunder som ikke får nok stimuli eller trim kan jakte på halen sin. Sauer som fra naturens side er konstant i bevegelse på leting etter nytt beite, kan utvikle stereotypier i fjøs med periodisk fôring hvor de prøver å 'beite' på innredning, vannrør og andre dyrs ull. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Hmmm, ja er nok riktig at det er dette jeg beskriver. Er bare helt sikker på at det ikke er det ordet jeg har hørt tidligere, men takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå