Gå til innhold

include og indexering

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg lager for tiden en ny hjemmeside og bestemte meg for endelig å benytte meg av php include for å sy sammen siden.

Dette gikk jo greit, men jeg har planer om å indexere sidene for søk. Jeg tenker da på en intern søkermotor kun for denne siten. Dette er også greit i utgangspunktet. Men så til problemet.

Hva når noen søker etter noe og for treff. Filen som har treffet er så en included fil og åpnes dermed alene uten header osv.

Jeg forstår at include funksjonen er kjekk for å inkludere meny og header osv, men min side er bygget slik at det ikke kun er menyer og header som er included, men også filer med grafikk og info som skal vises på enkelte sider og andre ikke.

Vet ikke om jeg gjør meg forstått her, men forklarer gjerne ytterligere dersom ønskelig.

Vennlig hilsen

Rexx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik en spider virker er at den først starter på startsiden og leser igjennom alt som ligger lagret der og binder nøkkelord opp mot URI. Så følger den første lenke og indekserer den og binder den opp mot URIen osv.

Dermed så har du en URI å forholde deg til når noen får et treff på innhold.

Hvis du derimot skal søke på innholdet kun i matfilene så må du ha en form for mulighet til å finne ut hvilken sammenheng denne filen blir vist og da kunne vise hele siden og ikke bare filen med tekst.

Med andre ord; Det vil ikke være nok å kjøre en løkke som søker igjennom filene med innhold for så å vise denne. Det er litt mer som skal til for å få til en god søkemotor.

Lenke til kommentar

Vel, jeg bruker et program som heter Searh Engine Builder for å indexere og sette opp søkermotoren. Måten å unngå problemet er selvfølgelig å droppe include-filene og heller kopiere inholdet fra dem inn i der de skal være i de aktuelle filene, men det var liksom dette jeg ville unngå med include funksjonen :)

Hvis noen har et lurt forslag så kom gjerne med det :thumbup:

Rexx

Lenke til kommentar
Vel, jeg bruker et program som heter Searh Engine Builder for å indexere og sette opp søkermotoren. Måten å unngå problemet er selvfølgelig å droppe include-filene og heller kopiere inholdet fra dem inn i der de skal være i de aktuelle filene, men det var liksom dette jeg ville unngå med include funksjonen :)

Hvis noen har et lurt forslag så kom gjerne med det :thumbup:

Rexx

Da kan det kanskje være en løsning å bruke noe som er litt smartere til å lage søkemotor med da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...