Gå til innhold

Hvordan finner man ut hva et spesifikt parti mener i en spesifik ting? (Stortingsvalg 2009)


nems

Anbefalte innlegg

Rotete topic, men det er det jeg lurer på.

 

Litt mer spesifikt hadde vi en diskusjon på jobben her for noen dager siden hvor FRP sine endringer i arbeidsmiljøloven kom opp.

 

Fagforeningslederen, som er AP-mann, argumenterte da med det ene og det andre uten at jeg skal gå i detaljer/husker spesifikke punkter.

 

Jeg ble litt interessert i det han sa og sjekket ut diverse partiers hjemmesider og hjertesaker.

 

Problemet jeg fant var at jeg ikke klarte å gre ut i hva de forskjellige partiene egentlig stod for, det er relativt enkelt å finne små punkter om hjertesakene, men skal man ha tak i saker som har mindre fokus så ble det umulig..

 

 

Er det noen fasit til dette, eller er det bare håpløst å finne ut av slike ting?

Vær greie og ikke heng dere opp i eksempelet mitt med FRP/AP og arbeidsmiljøloven, det er bare en del av sakene jeg ville til bunns i egentlig.

 

 

Det er jo umulig å velge et fast ståsted, politisk, hvis man ikke kan lese igjennom og evaluere de enkelte partiers ståsted når det gjelder det meste av sakene?

Går ut ifra at det er flere her som tenker som meg, det er jo helheten som teller og ikke de enkeltes hjertesaker (selv om disse sakene selvfølgelig får mer fokus fra partiet..)

 

Og hvis jeg mot formodning rett og slett har vært for dårlig til å lete så tar jeg det på min egen kappe. :)

(sjekket 3 "store" partier)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, som sagt så ville jeg prøve å holde spesifikke saker og partier utenfor spørsmålet mitt da det lett blir utskeielser.

 

Jeg ville vel egentlig bare høre om andre har samme problemet som meg med å velge parti fordi informasjonen man trenger ikke er lett tilgjengelig.

 

 

Jeg har prøvd å få med meg litt debatter osv på TV, og lest i avisene, men føler ikke at jeg har noen god oversikt.

 

 

Jeg jobber som tekniker i en produksjonsbedrift og er medlem av LO.

Men igjen , jeg vil gjerne sette meg litt inn i partiene og finner det svært vanskelig.

 

Til og med hovedsakene/hjertesakene til de forskjellige partiene kan virke overfladiske og mangelen på informasjon om punkter er en gjenganger..

Lenke til kommentar
Nei, som sagt så ville jeg prøve å holde spesifikke saker og partier utenfor spørsmålet mitt da det lett blir utskeielser.

 

Jeg ville vel egentlig bare høre om andre har samme problemet som meg med å velge parti fordi informasjonen man trenger ikke er lett tilgjengelig.

 

 

Jeg har prøvd å få med meg litt debatter osv på TV, og lest i avisene, men føler ikke at jeg har noen god oversikt.

 

 

Jeg jobber som tekniker i en produksjonsbedrift og er medlem av LO.

Men igjen , jeg vil gjerne sette meg litt inn i partiene og finner det svært vanskelig.

 

Til og med hovedsakene/hjertesakene til de forskjellige partiene kan virke overfladiske og mangelen på informasjon om punkter er en gjenganger..

 

Sant det du sier. Selv har jeg vært interressert i politikk i ganske mange år og lest mye i aviser og etterhvert på nettet. Da finner man ut hva man selv liker og står for i saker, og hva de ulike partiene står for. Man bør også vite hva de ulike partiene gjør når de får makt, hva de har lovt og hva de har fått til med hvilken makt de hadde. Ganske flaut når et parti/politiker i regjering ikke har fått til noe spesielt når de har Stortinget med seg.

 

Utenriks er det også viktig å følge med og vite hva som faktisk skjedde og ikke hva førstesida i Dagbladet f.eks. fortalte.

 

Uansett er det bra du søker kunnskap. Altfor mange lar være å søke kunnskap om de ulike partiene og om politiske saker generelt, men har samtidig sterke meninger. Blir litt barnslig når det er voksne folk som gjør det på den lettvinte måten.

Lenke til kommentar
Det er jo umulig å velge et fast ståsted, politisk, hvis man ikke kan lese igjennom og evaluere de enkelte partiers ståsted når det gjelder det meste av sakene?

Går ut ifra at det er flere her som tenker som meg, det er jo helheten som teller og ikke de enkeltes hjertesaker (selv om disse sakene selvfølgelig får mer fokus fra partiet..)

 

De aller fleste, for ikke å si alle partier legger jo ut hele valgprogrammet på hjemmesidene. Enkelte partier deler dette i to, og har et handlingsprogram (for kommende valgperiode) og et prinsipprogram på lengre sikt. Problemet er bare at disse programmene kan være på godt over 100 sider for et enkelt parti, (AP 64 sider, SP 141 sider, SV 120 sider pluss et prinsipprogram uten sidetall...) og du skal være over snittet interessert for å lese dem fra ende til annen -for ikke å snakke om å kunne både eget og motstandernes program, som partilederene helst bør kunne i debattene.. Enig i at de aller aller fleste, for ikke å si alle, politiske nettsidene burde hatt en mye bedre søkefunksjon for å finne fram til partiets syn på enkeltsaker, uten å måtte slå opp i rett kapittel i programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...