Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prevansjon og hormoner

Anthila

Anbefalte innlegg

HEi.

Lurer på en liten ting her. Har forstått det slikt at jenter som går på hormonbasert prevensjon er høyere utsatt for ting som migrene, blodpropp, vektøkning o.l. Men, er det slik at de er mer utsatt ved startfasen og sluttfasen ved f. eks p-pille bruken..., slik at det ville være bedre å fortsette en periode istedenfor å slutte helt for så å begynne igjen?

Ble litt krøll, håper noen forstår.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
HEi.

Lurer på en liten ting her. Har forstått det slikt at jenter som går på hormonbasert prevensjon er høyere utsatt for ting som migrene, blodpropp, vektøkning o.l. Men, er det slik at de er mer utsatt ved startfasen og sluttfasen ved f. eks p-pille bruken..., slik at det ville være bedre å fortsette en periode istedenfor å slutte helt for så å begynne igjen?

Det finnes mange bi-virkninger fra p-piller. Tror det stemmer ganske bra det du sier. Selv har jeg slitt i flere år med bi-virkninger fra p-piller. blant annet vektøkning, depresjoner, angst, humørsvingninger og fet hud. Alle reagerer forskjellig selvfølgelig, og mange får ingen bi-virkninger i det hele tatt. Det finnes skrekkhistorier som jenter har mistet livet pga blodpropp som følge av p-pillebruk, og noen merker har blitt fjernet fra markede pga dette (yasmin, trionetta..). Det du mener med startfase og sluttfase vet jeg ikke så mye om, men for de som får de vanligste bi-virkningene (vektøkning, depresjoner, kviser o.l.) blir gjerne kvitt disse igjen etter de første 3-4 månedene (sånn var det dessverre ikke med meg). så sånn sett så vil jeg ikke anbefale og hoppe av og på p-pillebruken, i tillegg så får man vel en veldig uregelmessig syklus av det?

Selv har jeg valgt å gå over til en PFC, (personlig fruktbarhets computer). måler tempen under tunga hver dag og så 'regner' maskinen utifra tempen hvor i syklusen jeg er. (kroppstemperaturen øker etter eggløsning). Den var svindyr, men jeg er veldig fornøyd. Kroppen min (og din for den saks skyld) har ikke godt av kunstige hormoner ;)

Lenke til kommentar
HEi.

Hei.

Det er veldig individuelt, og ofte er det avhengig av "hennes" bakgrunn. En frisk jente vil mest sannsynlig ikke få slike komplikasjoner. Så vidt jeg vet, er man ikke mer "utsatt" ved start og sluttfasen.

Hvis De er usikker, ta kontakt med fastlegen.

Vaio :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...