Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Visst du blir dømt eller får straff, kan aviser trykke dette uten godkjenning?

pound99

Anbefalte innlegg

Usikker på hvordan jeg skulle skrive emnetitelen, men tror jeg fekk det godt til. Jeg har en kamerat så har blitt anmeldt og skal i tingretten, men visst han blir dømt. Kan han "kreve" at dette ikke blir trykket i avisen? Lokalavis, eller større avis? Han har ikke gjort noe stort da, men kan han få advokaten til og kreve at dette ikke kommer ut i media?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han snakket noe om at det var noe dokument forfalsking eller svindling av penger, men han hadde visst lagt avtale me det han hadde svindlet, og han har allerede betalt nesten halve beløpet tilbake til det. Men, han vil jo ikke at dette skal komme ut. Folk kan jo kjenne han igjen i lokal miljøet. Noe jeg skjønner han godt.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke sikkert at det føler for og trykke det, at det ikke er "spennende" nok, men så det er ingen måte at det skal bli holdest hemmligt for media liksom?

Dette reguleres av punkt 4.7 i vær varsom-plakaten (som ikke er norsk lov, men som de fleste seriøse aviser er enige om å overholde):

"Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson. Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans til de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke."

Lenke til kommentar

Grunnen til att de ikke publiserer navn i Norge er at vi har såpas kort straff her i landet, så om en jurnalist publiserer navn og bilde på en drapsman så er det vel fare for at drapsmannene tar hevn når han kommer ut. I andre land så sitter drapskvinnene (på jo være likt på dette ordet også) i fengsel så lenge at det ikke er noen fare for å bli tatt av dage som hevn.

Det er nå den eneste grunnen jeg ser. Jurnalister er noen grådige og følelseløse krek som er villige til og selge morra og lillesøstra si for en god storry. Så det eneste som holder dem tilbake må da være frykt, dermed stemmer det jeg skrev over.

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...