Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan dette kalles arv?

enmannen

Anbefalte innlegg

En kompis av meg gjorde meg oppmerksom at følgende kan oppfattes som overføring av arv, og dermed skal beskattes:

Jeg kjøpte en leilighet mens jeg studerte.

Fikk da ikke lån i banken, så mine foreldre tok opp lån på huset sitt og dyttet dette inn i leiligheten min. Jeg har bare betalt foreldrene mine de utgiftene de har hatt på dette lånet. (minus skattefordelen deres da). Nå har jeg nettopp solgt leiligheten igjen, og lånet til foreldrene mine innfris. Selve lånet har ikke gått gjennom mine kontoer eller noe sånt.

For meg virker dette som grei skuring, men kompisen min mener da at det kan oppfattes som jeg har "fått" en stor sum av mine foreldre, og at jeg også "gir" den samme summen tilbake og at dette skal beskattes som arv - begge veier!

Virker jo helt meningsløst.. er det noen som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kompis av meg gjorde meg oppmerksom at følgende kan oppfattes som overføring av arv, og dermed skal beskattes:

Jeg kjøpte en leilighet mens jeg studerte.

Fikk da ikke lån i banken, så mine foreldre tok opp lån på huset sitt og dyttet dette inn i leiligheten min. Jeg har bare betalt foreldrene mine de utgiftene de har hatt på dette lånet. (minus skattefordelen deres da). Nå har jeg nettopp solgt leiligheten igjen, og lånet til foreldrene mine innfris. Selve lånet har ikke gått gjennom mine kontoer eller noe sånt.

For meg virker dette som grei skuring, men kompisen min mener da at det kan oppfattes som jeg har "fått" en stor sum av mine foreldre, og at jeg også "gir" den samme summen tilbake og at dette skal beskattes som arv - begge veier!

Virker jo helt meningsløst.. er det noen som kan noe om dette?

Dette er helt uproblematisk. Et lån vil ikke bli oppfattet som arv. Det kan være lurt å ta vare på dokumentajon på at lånet er utbetalt og tilbakebetalt.

Lenke til kommentar

Et privat lån BLIR betraktet som forskudd på arv, hvis man ikke nedbetaler hele lånet i sin helhet, OG man betaler en rente som ligger nære markedsrenten.

Det som gjør dette tilfellet komplisert er at såvidt jeg skjønner så sto alltid lånet på foreldre (og gjør det fremdeles). Da bør dere dokumentere at du har betalt på lånet, og det som ikke er infridd bør overføres til deg slik at du står som ansvarlig for lånet.

I motsetning til hva mange sier, så blir det regnet som forskudd på arv når man mottar gaver i form av eiendom eller rentefrie lån.

Lenke til kommentar
Et privat lån BLIR betraktet som forskudd på arv, hvis man ikke nedbetaler hele lånet i sin helhet, OG man betaler en rente som ligger nære markedsrenten.

Det som gjør dette tilfellet komplisert er at såvidt jeg skjønner så sto alltid lånet på foreldre (og gjør det fremdeles). Da bør dere dokumentere at du har betalt på lånet, og det som ikke er infridd bør overføres til deg slik at du står som ansvarlig for lånet.

I motsetning til hva mange sier, så blir det regnet som forskudd på arv når man mottar gaver i form av eiendom eller rentefrie lån.

Det er selvfølgelig riktig at hvis man mottar en eiendom i gave vil dette regnes som forskudd på arv. Forøvrig er alt du skriver uriktig og missvisende.

Et lån blir i utgangspunktet ikke sett på som forskudd på arv. Hvis lånet er rentefritt, kan differansen(altså de manglende rentekostnader) opp til Finansdepartetmentes fastsatte normrente bli regnet som avgiftspliktig (det er da denne lille delen og ikke lånet forøvrig).

For en student er reglene for understøttelse fra foreldre ganske romslige så det er uansett ikke et problem.

Uansett er det nå et årlig fribeløp som kan mottas uten at det påløper arveavgift. Dette er en halv G (altså halvparten av folketrygdens grunnbeløp. I et tilfelle hvor foreldre øsnker og har mulighet til å hjelpe barna, vil det altså være mulig å redusere lånet med inntil dette fribeløpet årlig. En smart og gunstig ordning.

Det er mulig å lese mer om disse reglene i Skatteetatens pamflett "Avgiftsfrihet for periodiske ytelser og det årlige fribeløpet" som finnes på Skattetatens nettsider

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...