Gå til innhold

Sofasitter eller stemme blankt? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det, er det å stemme blankt det samme som å si at du støtter demokratiet, men at du ikke liker måten det føres på.

Stemmer du ikke, sier du egentlig at du gir blanke fa'n. Husk at man dkke har noen som helst rett til å klage på noe dersom man ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Har ein ikkje lov å klage på noko sjølv om ein ikkje bidrar med ei stemme for å endre det?

Eg klager på for streng sensur i Kina, men har kanskje ikkje lov til det sidan eg ikkje bidrar for å fjerne den?

Det er for øvrig ikkje sikkert at eit parti gir "løfter" om akkurat det du meiner er riktig. Eit val går meir på å stemme på det partiet ein er minst enig i.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det perfekte parti finnes ikke. Alle er uenige på enkelte punkter med sitt parti.

Det med Kina og sensur blir en helt annen sak, da ingen i Norge har mulighet til å stemme for å endre på det. I Norge kan være med å bestemme gjennom valg, og dersom du dropper det, så mener jeg at du heller ikke har noe du skulle sagt.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
Hvordan stemmer jeg blankt da? Det er vel ikke en "blank" liste?

Det er et veldig godt spørsmål, siden det ikke lenger er mulig å levere en tom konvolutt... Har aldri hatt behov for å lete etter blanke stemmesedler selv. Mulig det er bare å møte opp og bli avkrysset i manntallet, men uten å legge noen liste i valgurna? :hmm:

Lenke til kommentar

I min verden er det å stemme blankt og/eller bli sittende i sofaen et hån mot demokratiet og mot alle som fremdeles ofrer liv for å få en slik mulighet...

Blåser i hvem du stemmer på, men stemmer gjør man bare! :)

Uansett bare 2 år til du kan ombestemme deg og gjøre en ny vri :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Levere to lister da, så blir stemmen forkasta?

Det får du i hvert fall ikke til. Husk, seddelen skal brettes og stemples også før du putter den nedi. Å brette to inni hverandre så det ser ut som en er mulig, men da vil jo den ytterste bli stemplet og dermed gyldig, mens den andre blir forkastet..

Men er enig med trn100; du finner mest sannsynlig aldri et parti du er 100% enig med i alt, kunsten er å velge det du har mest til felles med og er minst uenig med, og så kanskje til og med melde seg inn i det partiet for å påvirke politikken deres den veien du vil.

Lenke til kommentar
Da vurderer jeg sterkt å sitte hjemme istedet, altså. Å stemme på et politisk parti blir iallefall ikke aktuelt i år; og det er ikke diskuterbart :)

Litt for slitsomt for noen ja... Først må man skaffe seg en mening, så må man mene noe med det, og på toppen av det hele må man løfte ræva fra sofaen ;-)

Sees så snart du orker! :)

Lenke til kommentar
I min verden er det å stemme blankt og/eller bli sittende i sofaen et hån mot demokratiet og mot alle som fremdeles ofrer liv for å få en slik mulighet...

Blåser i hvem du stemmer på, men stemmer gjør man bare! :)

Uansett bare 2 år til du kan ombestemme deg og gjøre en ny vri :)

Hvordan er det å stemme blankt et hån mot demokratiet? Man deltar jo i det og sier at det betyr noe for en, men samtidig at ingen av de nåværende partiene er aktuelle. Å ikke stemme i det hele tatt, derimot, er et klart hån og jeg kan ikke fatte at noen sitter hjemme på valgdagen.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Da vurderer jeg sterkt å sitte hjemme istedet, altså. Å stemme på et politisk parti blir iallefall ikke aktuelt i år; og det er ikke diskuterbart :)

Litt for slitsomt for noen ja... Først må man skaffe seg en mening, så må man mene noe med det, og på toppen av det hele må man løfte ræva fra sofaen ;-)

Sees så snart du orker! :)

La meg gjøre det klart at det handler om overbevisning, ikke om jeg orker gå 1,5 km til stemmelokalet.

Lenke til kommentar

Skjønte jo det... Du er overbevist om at demokrati er noe tullpreik, men jeg lover deg at du kommer over det også! :)

Det jeg synes er litt latterlig er at du stiller et sånt spørsmål her uten å innse at du vil få sånne svar som mitt, og hva er det egentlig du spør om?

For meg høres det ut som om du vil gi f... eller gi f... og lurer på hva som er lurest?

Det er absolutt ingen forskjell på å bli sittende i sofaen eller å stemme blankt. Begge deler er like tafatt uansett årsak! ;-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Hvordan stemmer jeg blankt da? Det er vel ikke en "blank" liste?
Stem blankt å vis avsky fra de partiene du kan stemme på. Slik stemmer du blankt:

1. Tar stemmeseddelen som det står "blank stemme" på.

2. Putter den i konvolutten.

3. Gå hjem, sett deg i sofaen og slapp av med valgsendingen.

Ja, du får stemmeseddel som er blank. I hvertfall fikk jeg det når jeg forhåndsstemte (blankt)

Lenke til kommentar
Nei, for det å stemme blankt er en støtteerklæring til demokratiet, men ikke partiene. Å bli værende hjemme sier at man driter i begge deler.

Og bringer demokratiet videre :)

Mulig du ikke vet det, men blanke stemmer er det ingen som teller altså, så det eneste man støtter ved å stemme blankt er i beste fall sin egen frustrasjon ;-)

Lenke til kommentar
Skjønte jo det... Du er overbevist om at demokrati er noe tullpreik, men jeg lover deg at du kommer over det også! :)

Det jeg synes er litt latterlig er at du stiller et sånt spørsmål her uten å innse at du vil få sånne svar som mitt, og hva er det egentlig du spør om?

For meg høres det ut som om du vil gi f... eller gi f... og lurer på hva som er lurest?

Det er absolutt ingen forskjell på å bli sittende i sofaen eller å stemme blankt. Begge deler er like tafatt uansett årsak! ;-)

Hvordan er utsikten der oppe?

Lenke til kommentar

Hvordan er utsikten der oppe?

Oversiktlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...