_FnX_ Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hei, hvordan anbefaler dere å begynne med Borland Delphi? Har ikke noe erfaring med programmering fra før av. Har et program (.exe) som er skrevet i Borland Delphi, hvordan får jeg "åpnet" det så jeg kan se på koden? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Du kan ikke se på koden sånn uten videre. I språk som kompileres, sånn at du får ut en .exe fil, er koden gjort om fra Delphi til maskinkode. Da må du begynne med reverse enginering, og det er veldig vanskelig. Lenke til kommentar
tasle Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hei,hvordan anbefaler dere å begynne med Borland Delphi? Har ikke noe erfaring med programmering fra før av. Har et program (.exe) som er skrevet i Borland Delphi, hvordan får jeg "åpnet" det så jeg kan se på koden? EXE-filer er maskinkode og kan ikke leses uten videre, som nevnt ovenfor. Men du kan kan jo søke etter Delphi kildekoder på Internett. Det er i *.pas filer at selve programmeringen utføres, deretter blir det kompilert til EXEkverbare filer. En liten programstubb som summerer to tall vil se slik ut: Procedure Summering; Var Tall1, Tall2, Sum : Real; //Må deklarere alle variablene aller først begin Tall1:= 5; //Legger inn verdien 5 til variabelen Tall1 Tall2:= 3; //Legger inn verdien 3 til variabelen Tall1 Sum:= Tall1 + Tall2; //Beregner summen og legger resultatet i variabelen Sum Editbox1.Text:= FloatToStr (Sum); //Skriver ut verdien av Sum til en tekstboks end; .. så kan du jo ta det videre derfra. Det beste er nok å kjøpe seg ei lærebok, hvis man er helt nybegynner er disse "dummies"-bøkene et godt sted å begynne (Delphi for Dummies). De er ikke så krevende og språket er enkelt. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå