Gå til innhold

Vista fryser ved oppstart - mulig skjermkort defekt?


Zungam

Anbefalte innlegg

PC: Dell inspiron 6400 med vista home premium.

 

Problem: 1. problem: Starter jeg pc med bare batteri(fulladet) så kommer ikke skjermen på. Batteriet skal ifølge bios være 100 % fullladet og skal fungere normalt. Mens starter jeg med ac-adapter på, kommer skjermen også på. Hva kan være problemet?

 

Problem 2: Vista fryser under oppstart. Dvs den fryser når den grønne baren kommer opp og går et par runder, så fryser pcen og eneste måten er å skru den av med av\på knappen.

Tingen er den at uansett hvilke oppstartsalternativer jeg bruker under F8, (utenom sikkerhetsmodus) så skal den igjennom denne grønne oppstartsbaren og den fryser under alle reperasjonsforsøkene eller oppstartsalternativene..

 

Jeg kommer meg faktisk inn under sikkerhetsmodus, og har feilsøket litt igjennom der, men finner ikke ut noe.

 

Jeg prøvde derfor å slette partisjonen og lage ny. Dette måtte jeg gjøre med xp cd. Deretter satte jeg inn vista innstallasjons cd og prøvde å innstalere på nytt.. Samme skjer. Den fryser under opplasting av den grønne baren.

Så har jeg prøvd med windows 7, samme skjer her. den fryser under opplastingsbildet.

Har også prøvd å bruke slax-live operativsystem8 kjøre fra cd), men også her vil det ikke lastes inn...

samme skjer med en ubuntu cd, der den oransje baren fryser..

 

Har brukt dell sitt eget innebygd verktøy for feilsøking av hardware feil.Det heter "PSA+ Pre-boot system assessment.. Finner ingen feil på verken minne eller de andre komponentene..

 

Hvorfor kom jeg innpå sikkerhetsmodus(gjør jo ikke det nå da partisjonen ble slettet) når jeg ikke kommer innpå noen innlastingsmåter på hverken win7, vista, slax eller ubuntu?

 

Jeg tror at det er noe med skjermkortet siden et par ganger har den ikke fryst seg, men et bilde av masse forskjellige farger og så fryser den seg( dette under opplasting av vista)..

 

Skal prøve en siste gang å innstallere xp, men tror ikke det hjelper..

 

hva kan jeg gjøre for å feilsøke siste gang?

 

og til slutt.. har problem 1 noe å gjør med problem 2?

 

Skal reklamere for dette til dell, men vil gjøre siste forsøk selv først..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke 100% sikker på om E-serien har dette, men når du slår på maskinen med batteriet, kan du holde inn D-tasten med en gang i noen sekunder. Da vil skjermen blinke med forskjellige farger. Hjelper dette noe?

 

Stor sjanse for at det er skjermkortet ja som du nevner. Når det er mange rare farger i oppstarten er det som regel en brikke på kortet som er skadet. Du kan også sjekke om du får startet opp om du sletter driveren til skjermkortet via enhetsbehandlingen i sikkerhetsmodus. Du kan ikke gjøre dette via legg til fjern programmer, da dette krever Windows installer (som ikke er aktiv i sikkerhetsmodus). Tror ikke dette vil hjelpe i stor grad om det er et maskinvareproblem, men verdt et forsøk.

 

Tror ikke de to problemene er relaterte. Selvsagt kan det hende det er noe med harddisken og innlasting av drivere. At strømmen fra adaptere gir den et ekstra spark. Har du sjekket den for feil via checkdisk?

 

Om ikke noe av dette hjelper er det bedre å ta kontakt med brukerstøtten til Dell.

Lenke til kommentar

Klarte å innstallere xp. innstallering av sp1 og sp2 gikk fint, men når maskinen restarter etter sp3 er innstallert kommer denne frysingen i oppstartsbaren til operativsystemet - akkurat som de andre operativsystemene..

 

Tok gjennoppretting til tidspunkt før innstallasjon av sp3, og nå fungerer det, riktignok uten sp3.

 

Nå er det mange oppdateringer klare til maskinen - bør jeg oppdatere disse - kan jo være at noen av dem gjør at pcen fryser igjen.

 

Merkelig problem når det oppstår på alle operativsystemene, vista, win7 og xp med sp3. Synes det er vanskelig å si at det er et hardware problem også når det fungerer under xp sp2. hva kan dere si om dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...