sdf123 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Er i gang å planlegge min nye pc, men har svært lite peiling på skejermkort og den slags, så jeg fyrer i vei noen spørsmål. Som sagt så skal jeg ha en pc som skal ha tilkoblet 2 forskjellige "skjermer", en projektor og en 22" lcd monitor. Projektoren skal det kun vises film på og kanskje spilles litt på, mens 22" skal brukes til annet, surfing og hovedsakelig spill. Projektoren skal stå tilkoblet en surround forsterker som skal ha HDMI inn og ut, så signalet vil gå gjennom denne på veien til selve projektoren. 1. Er det noe jeg må tenke på da med innkjøp av skjermkort? Både projektor og 22" lcd skal ha HDMI innkobling. 2. Er det mulig å få lyden ut via et skjermkort til surround forsterkeren? Og blir det surround lyd og grei/bra kvalitet? 3. Og hvordan blir det med oppløsninger ol på 22" og projektor? Er det noe jeg må stille hver gang jeg bytter mellom 22" og projektor? Lenke til kommentar
super_1990 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Hei, for gaming er vel et Ati 4890 eller Nvida GTX 275 å anbefale ytelsen er så å si ganske lik, men siden du skal ha lyd ut av skjermkortet gjennom HDMI, vill jeg Anbefale deg å gå for ATi Alle skjermkort fra ATi 2xxx til 4xxx serien, vill du kunne få lyd og bilde gjennom hdmi uten annent en å aktivere det i kontrollpanelet. Og 4xxx serien aka 4890 har støtte for 7.1 surround gjennom HDMI HDMI'en får du gjennom, et DVI - HDMI adapter som følger med i skjermkortet. Nvida er en annen sak derimot, du vil få bilde gjennom DVI - HDMI adapterert, men for lyd må du fysisk koble en kabel fra skjermkortet til lydkortet, noe ikke alle lydkort støtter, noe jeg synes er veldig tungvit, sammenlignet med ATi Om du skal kjøre HDMI på både projektor og skjerm, bør du nok kjøpe 1x Dvi- Hdmi adapter,det følger allerede med 1x Dvi- Hdmi adapter i skjermkort boksen, men siden du skal ha 2x hdmi, trenger du 2x adaptere. PS. kan kanskje være lurt å vente til 5xxx serien til ATi, som snart skal lanseres. Endret 11. september 2009 av super_1990 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Flott, takk for bra informasjon! Jeg har også sett at asus har noen "lydkort" hvor man kobler HDMI kabelen fra skjermkortet inn i lydkortet og så fra lydkortet videre til surround forsterker. Vet du om hvordan lyden ut av feks 4890 kortene? Og når kommer de nye kortene, er vel stor sannsynlighet for at 48XX faller i pris da? Jeg har også DVI inn på min 22" monitor, så event kan jeg bare benytt det. For å ha tenkt å sette opp et Logitech Z-5500 til pcn. Og er det vanskelig å tilpasse dette når det er snakk om en monitor og en projektor? Tenker på oppløsning osv.. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 Noen som vet om XFX GeForce GTX260 896 MB PhysX CUDA er et greit kort, mulig jeg kjøper et brukt. Vil det duge til mine oppgaver? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå