Gå til innhold

Nettsamfunnenes endring på det virkelig samfunnet.

Anbefalte innlegg

Hei Diskusjon.no!

Jeg skriver i disse dager mitt særemne på VG3 i faget norsk. Da vil dere nok kanskje lure på hvorfor denne tråden ligger under Politik og samfunn, og det har den enkle grunnen at faget norsk innebærer media, og som det største media i dagens verden har jeg valgt WWW som mitt forsknings materialet. Jeg har satt opp en hypotese på hvordan jeg selv tror at samfunnet er i en utvikling. Og det jeg tror er:

Jeg tror samfunnet er i ferd med å utvikle seg mot at man mister den store allmenheten og heller baserer seg på felles interesser som treffer hvert individ.

Det er kanskje litt dårlig formulert over så jeg prøver og utdype det litt mer.

Det jeg prøver og si er at jeg har sett igjennom forskjellige nettsamfunn som jeg har vært en del av (som f. eks: gaming miljøet (WoW, CSS, TM, Relaterte forumer til gaming), forumer (Diskusjon.no, DevianArt)), at folk som kanskje ikke har hatt så mange å dele sine interesser med møtes via nettopp nettsamfunn og får nye venner nærmere venner og at de dermed tilbringer mye tid på disse nettsamfunnene.

Forsetter under bildet

world_wide_web_by_n_ddf.jpg

Man ser jo for eksempel på TG (The Gathering), det startet med dataentuiaster som møttes en gang i året for å dele deres felles interesse data, som på den tid ikke var så utbredt blant allemenheten. Om de kjente hverandre fra før av eller ei veit jeg ikke, men man ser ihvertfall i ettertid at guilder/klaner møtes i person for første gang på TG.

Det har startet med dataentuiastene, og det sprer sakte men sikkert over til andre felt, slik som matlaginsforumerer, bildeforumer, Facebook, nettby, legesider (for de som er nervøse for å gå til legen), moteforumer, osv. osv.

Og da håper jeg har fått utdypet meg nok om selve temaet og nå kommer jeg endelig til målet mitt med hele denne tråden. For det jeg håper på er at dere diskusjon.no brukere her kunne dele deres synspunkter med meg slik at jeg får flere innsyn på min hypotese, og det hadde vært veldig hyggelig om dere kunne fortelle egne erfaringer og historier også, om dere føler for det.

Takk på Forhånd

Bjodol.

/PS Jeg kommer nok til å bruke responer som jeg får i min presentasjon, og kommer da også selvfølgelig til å skryve opp brukernavnet deres som kilde. Dersom dere ikke ønsker det så skriv det vennligst nederst i svaret deres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

De sier jo at media er den fjerde statsmakt, det er noe og skrive om.

Hvordan vi spinner oss rundt "The World Wide Web"

Du kan hente statistikk fra Statistisk Sentralbyrå og se hvor mange som bruker internett, leser nettaviser, bruker forum osv. idag, det kan være noe og ta med.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Jeg tror du overdriver betydningen internett-sosialisering har på AFK-livene til folk. Det er nok riktig at mange treffer folk med lignende interesser via nettet, men i hvor stor grad det blir varige vennskap AFK er jeg mer usikker på. Om du ser på ungdom så viser det seg jo at de som de sosialiserer seg mest med på nett (for ungdom mest via MSN og Facebook/Nettby) er vennene de har fra før som de traff via skole, idrett, korps eller i nabolaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...