f(x) Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Hei! Jeg fant tidligere en blits på et loft, av merket Sunpak og med modellnavn MX130. Jeg vet at det kan være risikabelt å bruke slike gamle blitser på kameraet, men kan jeg bruke den av kameraet/som slave etc? Eventuelt hvordan? Endret 11. september 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
chrstein Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Hei! Jeg fant tidligere en blits på et loft, av merket Sunpak og med modellnavn MX130. Jeg vet at det kan være risikabelt å bruke slike gamle blitser på kameraet, men kan jeg bruke den av kameraet/som slave etc? Eventuelt hvordan? Da kan jeg anbefale deg å kjøpe en slik lystrigget blitzutløser av meg; http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18863830 Kanskje litt feil å prøve å selge ting her på forumet, men det traff liksom så bra. Jeg kjøpte et par ekstra av disse utløserene ser du, for jeg ble så begeistret for dem selv. Selv har jeg to gamle manuelle blitzer som jeg ikke våger å sette på kameraet mitt. Sammen med disse utløserene har jeg fått stor glede av de gamle blitzene. De blir jo litt mauell fikling for å få eksponeringen riktig, men det synes jeg er litt gøy også. Kjekt å kunne bruke sånn som man har liggende også. Uløseren virker slik at den trigger blitzen den er tilkoblet nå den innebygde blitzen på kameraet ditt fyrer av, den har altså en lysføler. Jeg har en Nikon D40 som jeg bruker dette opplegget sammen med. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 PM er og anbefale til sånt. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Jeg vet at det kan være risikabelt å bruke slike gamle blitser på kameraet, Selv har jeg to gamle manuelle blitzer som jeg ikke våger å sette på kameraet mitt. Jeg har en gammel blits (har ikke prøvd den på kameraet enda). Hvorfor er det risikabelt å prøve det? Hva kan skje/gå i stykker? Endret 12. september 2009 av Kris Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Hvis du ser i brukermanualen så har kameraet en triggervoltspenning som kameraet klarer,hvis blitsen gir en høyere spenning så kan kameraet ta skade av det. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Ok. Har denne: Braun VarioZoom 340 SCA Yes 4.0V-4.3V, depending on battery type, measured and reported by Kai Ingman Kan denne brukes med et D80? Lenke til kommentar
chrstein Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Du må kikke i bruksanvisningen til kameraet ditt. Et raskt søk på nett gav meg dette; Look on page 119 of the D80 manual: "Negative voltages or voltages over 250 V applied to the accessory shoe could not only prevent normal operation, but damage the sync circuitry of the camera or flash." Dersom din blitz har triggerspenning på 4-5Volt så er du på den sikre siden. Utfra tabellen i linken til Nautica så skal dette gå fint. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Så jeg kan trygt bruke den? Fint Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Da kan jeg anbefale deg å kjøpe en slik lystrigget blitzutløser av meg; http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18863830Kanskje litt feil å prøve å selge ting her på forumet, men det traff liksom så bra. Jeg kjøpte et par ekstra av disse utløserene ser du, for jeg ble så begeistret for dem selv. Selv har jeg to gamle manuelle blitzer som jeg ikke våger å sette på kameraet mitt. Sammen med disse utløserene har jeg fått stor glede av de gamle blitzene. De blir jo litt mauell fikling for å få eksponeringen riktig, men det synes jeg er litt gøy også. Kjekt å kunne bruke sånn som man har liggende også. Uløseren virker slik at den trigger blitzen den er tilkoblet nå den innebygde blitzen på kameraet ditt fyrer av, den har altså en lysføler. Jeg har en Nikon D40 som jeg bruker dette opplegget sammen med. Som du sikker vet så er ikke kjøp og salg tillatt på forumet, men jeg lar linken din stå siden den viser hvor mye man kan spare på å være litt prisbevisst. Her er samme gjenstanden til 5,55 usd, det vil si ca. 33 kr inkludert frakt. Med andre ord så er prisen i den annonsen du linker til en skikkelig blodpris. MVH KVTL Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Hva om jeg har lyst til å bruke blitsen/blitser av kameraet uten at den innebygde blitsen påvirker eksponeringen? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Hva om jeg har lyst til å bruke blitsen/blitser av kameraet uten at den innebygde blitsen påvirker eksponeringen? Da bruker du en "flash trigger". Men du må være klar over at alt må foregå manuelt angående innstillinger,noe som gjelder alle former for denne type triggere. Endret 13. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
chrstein Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 [... Her er samme gjenstanden til 5,55 usd, det vil si ca. 33 kr inkludert frakt. Med andre ord så er prisen i den annonsen du linker til en skikkelig blodpris. MVH KVTL Er ikke enig i at 100kroner er en blodpris, der er et ærlig påslag for å dekke inn anonnseprisen og litt arbeid med å kjøpe varen fra Kina. Pølse og brus på Statoil og du er kvitt brorparten av en hundrelapp. Alle kan selvsagt personlig bestille fra mer eller mindre lugubre nettbutikker i Kina, eller via Ebay. Tingen er bare at mange vil betale litt for å slippe å stille sitt eget kredittkort til disposisjon på nettet, eller måtte ta jobben med å opprette konto hos Paypal. Det er også mange mennesker som ikke våger å kjøpe ting i norske nettbutikker, det er de som handler de samme varene til "blodpris" hos de lokale fotosjappene. Det er snakk om nyanser her!;0) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Og du synes det er bedre og innynde seg på forumer og inngi en viss form for jovalitet mot forumbrukere og kalle det mer seriøst en mot salgkanaler som har en form for garantier og kvalitetsikringer.Og på toppen av alt så er det forbudt og bruke dette forumet som salgssted. Endret 13. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
chrstein Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Og du synes det er bedre og innynde seg på forumer og inngi en viss form for jovalitet mot forumbrukere og kalle det mer seriøst en mot salgkanaler som har en form for garantier og kvalitetsikringer.Og på toppen av alt så er det forbudt og bruke dette forumet som salgssted. Det var heller ikke det som var hensikten, jeg beklager at det ble oppfattet slikt. Til info så har jeg ikke solgt noen verdens ting ennå og det er heller ikke noe jeg har hverken tid til eller økonomisk gevinst av å begi meg ut på. Jeg avslutter den diskusjonen med dette. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Her er samme gjenstanden til 5,55 usd, det vil si ca. 33 kr inkludert frakt. Med andre ord så er prisen i den annonsen du linker til en skikkelig blodpris. MVH KVTL Mangler det en link her? Dessuten lurer jeg på om jeg må kjøpte en slik trigger som takler pre-flash (Planlegger å bruke 430EX II på kameraet)? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Har du prøvd om blitsen passer fysisk på kamera skoen ? har den tilhørt et Sony/minolta kamera må du bruke en annen type sko. Her kan du se forskjellige løsninger,jeg ville nok heller gått for et radiosystem,det er mer driftsikkert pluss at blitsen ikke har behov for og være synlig av hovedblitsen og du behøver ikke og trigge blits for og utløse eksterne blits/blitser. Endret 18. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Blitsen passer fysisk i kameraskoen, blitsen ble funnet på et loft (derimot med Duracell AA batterier som ikke så så gamle ut) og ser ut til å ha blitt brukt på et Praktica MTL-3. Phottix Tetra så fine ut, tenkte å kjøpe med 2 mottakere, får bare håpe at dollarkursen går ned litt, så slipper jeg dumt gebyr til posten pluss litt moms. Skrive HKsupplies verdi på pakkene? EDIT: Funker den gamle blitsen med Phottix Tetra? Det står "* Sunpak Auto 2000DZ, 622 Pro, 433AF, 433D, 383, 355AFm 344D, 333D" og i tillegg "Flash with voltage from 3-400v" MX130 har i følge denne siden 190V spenning. (Her også) Endret 18. september 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Hk er veldig seriøse,men det skader ikke og sende en mail Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Hvordan sender jeg mail til de, finner ingen adresse? Har ingen eBay-bruker, så jeg kan vel ikke spørre spørsmål de inne heller. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Du velger ut det produktet du vil ha og åpner linken,på høyre side nesten øverst står det "ask a question" Kanskje bedre og spørre om de kan kalle overskytende beløp for frakt,da det ikke blir tatt med i utregning av mva. Bare husk at dem sannsynligvis ikke forstår Norsk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå