Gå til innhold

Trenger en stillegående kjøleløsning til Phenom II X4 810


AMD-King

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp med å finne en mer stillegående kjøler til min Phenom II X4 810. Jeg over/underklokker ikke og målet er å redusere støynivået for en grei sum. Ønsker å bruke luftkjøling og ikke ha en kjøleribbe som veier >750 gram (Ok, skal ikke veie greia, bare ribba ikke er kjent for å være tung).

 

Jeg bruker datamaskinen til å spille litt, se film, eller begge deler samtidig på to skjermer. Lister hardware som kan ha noe å si på kjøleløsninga:

 

Gigabyte GA-MA790XT-UD4P link

OCZ DDR3 4 GB ReaperX HPC link (større enn normal heatspreadere)

ASUS Radeon HD4870 512MB GDDR5

 

Har dere noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiver meg på denne tråden, da likheten er stor til mitt behov. Tenkte på en AMD PHENOM II X3 720 2.8GHZ BLACK, samme effektrating som trådstarter.

Scythe Ninja Mini som er foreslått over finnes ifølge Prisguide.no kun som ikke-lagerført hos Net-Shop, så hvis noen har noen andre forslag så kjør på.

Jeg har et vifteløst Radeon 9850 skjermkort i et Lian Li PC-B25kabinett. Tenkte å bytte viftene til 3x NOCTUA NF-S12B ULN, så støynivå er helt klart et issue. Blir i alle fall ikke spesielt klok på oppgitte støynivåer hos tilbyderene, der er det mye rart.

Lenke til kommentar

Trådstarter ønsket en lett og stille kjøler. Har du også behov for dette?

Grunnen til at jeg spør er at mange av de gode kjølerene er gjerne store (både i vekt og størrelse) og det er lettere å finne en stor stille kjøler enn en liten.

 

Siden du klinker til med en BE av Phenom II så blir det kanskje også litt overklokking?

 

Ellers så fant jeg ikke annen info om størrelsene i kabinettet ditt enn at det er 21 cm bredt. Hvor mange cm er det fra prosessoren til sidedøra?

 

Når det kommer til god informasjon og anbefalinger på kjølere så er Silentpcreview.com alltid en god kilde.(du må bla litt ned på siden for å få frem tabellen)

 

Jeg har selv en Noctua NH-U12P og er veldig fornøyd med den, men den veier 770 gram og er 15,8 cm høy.

Lenke til kommentar

Kabinettet mitt har god plass, så størrelsen er ikke så viktig. Støynivå og pris er prioritert. Har kikket litt på kjøleren du har, men HW.no trakk den pga støynivå: -LINK-

Noctua oppgir ca 20db, mens HW måler til 46! Hvem har rett?

Ser forøvrig at artikkelen du linker til skryter av lavt støynivå, hvilket høres mer plausibelt ut ettersom de benytter Noctua-viftene. Ikke lett å bli klok på dette her ;)

 

Klokking er ikke noe hobby for øyeblikket, men jeg ser AMD har et usedvanlig enkelt verktøy for det nå, så kanskje jeg ryker på en smell. Black Edition var litt tilfeldig, den kosta 1000,- blank. Bør vel uansett være godt oppdekket med NH-U12P, prisen var heller ikke så halvgæli..

Lenke til kommentar

I testen fra HW.no så bruker de SE 1366 utgaven og den kommer med 2 vifter. Når de i tillegg kjører disse på full hastighet så blir det mye støy.

 

Jeg har min temperaturstyrt av hovedkortet og den ligger på rundt 500 rpm under vanlig bruk. Jobber seg opp mot 8-900 under spilling men hos meg så er det skjermkortet som bråker mest da. Under kontorprogrammer ol. så hører jeg kun et svakt sus i fra kabinettvifta. Kjøleren er helt lydløs.

 

Jeg har også prøvd den uten vifta og det fungerte helt fint. Temp under idle/load gikk opp ca 10 grader i snitt med kabinettvifta på lav hastighet.

 

Fordelen kjøleren har er at det følger med ei god vifte i settet mens med f.eks Thermalright Ultra-120 eXtreme, Prolima Megahalems og Thermalright HR-01 kommer uten. Ergo er det fort litt penger å spare på slik.

 

Blei kanskje litt mye skryt her men kan ikke legge skjul på at jeg er fornøyd med kjøpet.

 

Edit: rettet en liten feil

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Selvom et tilsynelatende objektivt testresultat fra HW.no burde være et bedre underlag enn en persons personlige preferanser, så driter jeg i HW.no denne gang ;)

Mitt nye Hk skryter av tempstyring på CPU, så da bør dette gå greit. Om det bråker litt mer når jeg spiller, så betyr det lite. Idag drar kabinettviftene på når systemtempen blir for høy og det er en god løsning.

Takker for tips, jeg kliner til!

Lenke til kommentar

Du trenger ihvertfall ikke angre etterpå. Det er helt sikkert. :thumbup:

Et kjapt søk på google ga meg også disse testene du kan titte på:

Anandtech.com

X-bit labs

X-bit labs med SE 1366 utgaven

Techreport.com

 

Eneste du må passe deg for er å kjøpe rett utgave. SE 1366 utgaven kommer uten monteringssett for Sokkel 775 og AM2/AM2+/AM3. Fikk selv feil type fra Netshop i vinter og fant jo raskt ut at montering blei litt vanskelig uten rett monteringssett.

Noctua Noctua NH-U12P SE 1366

Noctua NH-U12P

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...