Jarmo Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Arrogant riking sier Statsråd Liv Signe Navarsete og langer ut mot Christen Sveaas. http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1739576.ece Sveaas representerer det verste av dem som tror de kan ta seg til rette bare de har penger, sier Senterparti-leder Liv Signe Navarsete. Sveaas-eide Kistefoss Træsliberi har tapt 100 millioner kroner de siste tre årene, og behøver mer skog for å drive lønnsomt. Men hvem er arrogant i dette tilfelle? Leser i dagens VG, side 25, en politisk reklame for SP: Sett naturen i arbeide og et bilde av skog og tømmer. Hvem henter ut tømmeret, hvem transporterer disse, hvem viderebearbeider tømmeret, neppe Sveaas selv men vanlige arbeidere og mange av disse er bønder selv. Folk og bygde-Norge får lønn og kommunene skatteinntekter og folk er happy, stort sett. Skogseiere og bønder kritiseres dit og ofte for at skogen råtner på rot. Da får man som regel svar og dokumentasjon på at smådrift ikke er lønnsomt for mindre enheter. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle3262679.ece Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Sveaas proklamerar om at han må få utvide skogsområdet sitt med 1,92% (einkommanittito prosent) for å unngå konkurs. 2.300 mål imot dei 120.000 måla han alt har. Når han ikkje får det igjennom skjeller han landet ut som eit DDR system og går til søksmål imot staten. - PlanøkonomiSveaas påpeker at ingen andre er interessert i det aktuelle skogsarealet, og mener konsesjonsloven burde avskaffes. - Vi trenger jo ikke konsesjonsloven i 2009. Dette er jo DDR og planøkonomi. Man skulle tro at mange kommuner ville ønske en investor som Kistefos velkommen. Vi har prøvd å etablere levekraftige bedrifter i Nordre Land, men det går ikke når vi blir motarbeidet av sosialistene her oppe, sier han. Investoren og skogeieren skal møte staten i Gjøvik tingrett i oktober. - Det kommer sikkert til å gå to-tre år med rettssaker, samt ytterligere fem år hvis jeg blir tvunget til å selge eiendommen. Jeg gir meg aldri når jeg føler meg urettferdig behandlet, sier Sveaas til DN. (©NTB) Eg fekk inntrykk av at det var på kommunalt nivå denne saka vart avvist på? Artikkelen i papirutgåva av DN var meir grundig enn det som ligg på nettet. På nettversjonen er det jo nesten heilt uforståeleg at Navarsete kallar Sveaas for arrogant. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Personlig mener jeg Sveaas fremstiller seg selv som en sutrete bortskjemt guttunge som fikk ett nei da han ville ha mer godteri, og nå skriker og bærer seg for å få viljen sin. Lenke til kommentar
Kaffemann Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 I kveld høres hun mest som en politiker fra et internasjonalistisk politisk parti, som SV eller Rødt, eller venstrefløyen i AP, og ikke en nasjonalistisk bondedame. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Personlig mener jeg Sveaas fremstiller seg selv som en sutrete bortskjemt guttunge som fikk ett nei da han ville ha mer godteri, og nå skriker og bærer seg for å få viljen sin. Si det til de som blir arbeidsledige.. Sveaas’ næringsvirksomhet i området har gått med et betydelig underskudd de siste årene, og som følge av avslaget stenger han nå kontoret på Dokka og legger ned et titall arbeidsplasser. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Personlig mener jeg Sveaas fremstiller seg selv som en sutrete bortskjemt guttunge som fikk ett nei da han ville ha mer godteri, og nå skriker og bærer seg for å få viljen sin. Si det til de som blir arbeidsledige.. Sveaas’ næringsvirksomhet i området har gått med et betydelig underskudd de siste årene, og som følge av avslaget stenger han nå kontoret på Dokka og legger ned et titall arbeidsplasser. Hva slags egen industri virksomhet som trenger tømmer, driver han? Kistefos Træsliberi er vel nedlagt for mange år siden? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Med basis i betydelige finansinntekter i siste halvdel av 1990-årene, har selskapet utviklet sin næringsvirksomhet og bl.a. kjøpt og etablert lokale virksomheter. Selskapet har kontor på Dokka i Nordre Land kommune. http://www.kistefos-tre.no/Selskapet.html Drift og administrasjon av våre skoger blir utført av vårt datterselskap Kistefos Skogtjenester AS. Sluttavvirkning og tynning utføres av innleide entreprenører, og all ungskogpleie, samt planting utføres av ansatte i Kistefos Skogtjenester. Kistefos Skogtjenester er miljøsertifisert gjennom Norsk Skogsertifisering AS iht. ISO 14001. All skogsdrift er utført i henhold til Levende Skog standardene. Lenke til kommentar
investor Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Sveaas er en bra man.. Liv Signe Navarsete er ei heks. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Igjen ser vi at sosialister ikke kan gjøre noe positivt for næringslivet. Denne mannen gir mat på bordet til mange familier, dessverre liker vel sosialistene bedre at de skal leve på NAV, som 350 000 andre nordmenn. Det handler om å legge til rette for bedrifter, slik at arbeidsplasser skapes. Da får staten inntekter gjennom Arbeidsgiveravgift, moms, etc. Dessuten sparer man staten for trygdepenger, dagpenger etc. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Personlig mener jeg Sveaas fremstiller seg selv som en sutrete bortskjemt guttunge som fikk ett nei da han ville ha mer godteri, og nå skriker og bærer seg for å få viljen sin. Si det til de som blir arbeidsledige.. Sveaas' næringsvirksomhet i området har gått med et betydelig underskudd de siste årene, og som følge av avslaget stenger han nå kontoret på Dokka og legger ned et titall arbeidsplasser. Jeg stiller meg svært undrendes til hvordan en utvidelse på nesten 2 prosent vil redde næringsvirksomheten fra betydelige underskudd. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Det er vel opp til bedriftsledere å vurdere, ikke partilederen for SP. Dagens finanskrise har gitt underskudd i mange bedrifter, en dag må vi se lys i enden av tunnelen igjen. Uttalelser til Liv Signe minner meg om gamle kommunistiske tanker fra 60 og 70 tallet. Dessuten det er ikke for første gang Sveaas må gå via rettens vei mot Staten. http://e24.no/lov-og-rett/article3263129.ece Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Sant nok, men når godeste Sveaas spyr ut galle og eder når han ikke får viljen sin og kaller alle som står i veien for sosialister i en negativ setting, da vil jeg tro at Navarsete har rett i det hun sier. Jeg har forøvrig ikke hørt at Navarsete har satt spørsmål til om de 1,91% vil faktisk redde næringsvirksomheten. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg tror en fri kjøpsrett ville gitt andre priser på gårder og landbrukseiendommer enn det vi har i dag. Kanskje de som har noe å selge innenfor denne kategorien ikke ønsker å selge til offisiell takst heller, og gjerne vil selge til noen som ser den reelle verdien. Om naboer da har et ønske om å kjøpe til den offisielle prisen blir det derfor et problem siden ingen egentlig ønsker å selge til den prisen. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Då har Sveaas kjøpt seg 7.000 mål skog i ein annan kommune. Det er ikkje klart for meg om han meiner dette er nok, og om han endå vil saksøkje staten. "Dette landet er ein DDR-stat, som jeg skal saksøke!" Kjem Sveaas til å forsvinne inn i eit hemmeleg fangeleir system, og bli sendt til Cuba? Her må eg følgje med. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Skal det være slik at den ene kommunen godkjennner salg av skog og ikke den andre? Ser også at Søndre land har AP-ordfører og Nordre Land fra Bygdelistene. Bør ikke loven være lik for alle? Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Noen som har detaljene bak avslaget og salget? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Slike saker er billige poeng for politikerne. Om folk kjente til saken og næringen nærmere hadde ikke det gått, men det gjør de ikke og det vet politikerne. Se vi tok rotta på rikingene! Vips, en god del stemmer sikret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå