zulo Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Har begynt å lage en smoothie hver morgen som består av en 100 grams pakke Acai og denne smaker jord derfor blander jeg det med en 100gram pakke med fryst Acerola. Denne 100gram isklossen med "fersk" Acerola inneholder 1675 milligram C vitamin.. Blir det for mye å bruke en slik i smoothie nr.2 ved lunsjtider? Da får jeg jo i meg 3000mg c vitamin før klokka 12 :o Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Det går helt fint det Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Da får jeg jo i meg 3000mg c vitamin før klokka 12 :o Ja, det er ganske farlig. For mye av det gode kan være farlig Forskerne advarer mot å ta mer enn 2 gram C-vitaminer pr. dag. Anbefalt dose for kvinner ligger på ca 60 og 75 mg daglig, mens menn kan unne seg opptil 90 mg. Siden røyking Så det er MAKS 2g C vitamin hverdag! Endret 12. september 2009 av Pijus Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 fant en rapport som tar for seg store dagsdoser om noen finner det interessant: Paal Røiri: Store dagsdoser av vitamin C Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Søk på "for mye vitaminer" på google, så vil du finne svaret. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Er ikke farlig men er litt mye å kjøre på med hver dag. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har jo også vært en del skriverier i aviser osv. i det siste om at for store dagsdoser med C-vitamin har en negativ innvirkning på kondis og O2 opptak. 1000 mg er vist greit, men 3000 høres litt mye ut, i alle fall hvis det skjer daglig over en lengre periode. Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Ta c-vitamin og antioksidant så langt unna kondistrening som mulig. Altså trener du på kvelden, ta det på morgenen. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Da får jeg jo i meg 3000mg c vitamin før klokka 12 :o Ja, det er ganske farlig. For mye av det gode kan være farlig Den semidødelige dosen for askorbinsyre er nesten 12 gram per kilogram kroppsvekt. Toksisiteten for askorbinsyre er svært lav. Som du kan se her er bivirkninger ved høyt inntak for det meste mage/tarmproblemer, med mindre man har bakenforliggende tilstander som er sensible for askorbinsyre. Forskerne advarer mot å ta mer enn 2 gram C-vitaminer pr. dag. Anbefalt dose for kvinner ligger på ca 60 og 75 mg daglig, mens menn kan unne seg opptil 90 mg. Siden røyking Så det er MAKS 2g C vitamin hverdag! Og vi tar med resten: For høyt inntak av C-vitaminer kan også føre til nyrestein, og C-vitaminene er også lumske når de tas i store doser sammen med jern. - Det kan skape oksidasjon i cellene og gjøre stor skade på arveanleggene i cellekjernene, sier Pedersen. (...) kilde At høye inntak av askorbinsyre forårsaker nyrestein er i beste fall dårlig dokumentert, og i verste fall en myte. Se her og her. Sistnevnte scenario forårsakes utelukkende som følge av jernforgiftning. Askorbinsyre øker opptaket av jern og det er derfor greit å ha dette i bakhodet, spesielt om man tar tilskudd av jern eller har en diett rik på jern. Les mer om det her. Jeg tar selv to gram (2000mg) askorbinsyre daglig og har gjort det i lengre tid. Jeg har satt meg grundig inn i effektene av langtidsbruk av megadoser med askorbinsyre (typisk 2-3 gram og oppover) og jeg har også pratet med min fastlege om forventede langtidseffekter. Jeg kan basert på mine egne erfaringer samt det som jeg oppfatter som gjeldende konsensus på området si at tre gram askorbinsyre daglig over lengre tid generelt sett ikke er farlig på noen som helst måte. Når det er sagt, så er det store individuelle forskjeller på hvor godt man tåler askorbinsyre, og noen opplever fordøyelsesproblemer eller magebesvært ved spesielt høye doser. (I flere rapporter jeg har lest der testgrupper tok mellom 1500-4000mg askorbinsyre daglig over 12-24 måneder rapporterte mellom en og to av rundt 20 kandidater endringer i forbindelse med fordøyelse eller andre magebesvær i løpet av testperioden.) Det er varierende synspunkter når det gjelder anbefalt dagsdose for askorbinsyre, og det advokeres for svært store dagsdoser innen flere miljøer. Den kjente biokjemikeren Linus Pauling anbefalte jo i sin tid dagsdoser med askorbinsyre på 6-18 gram. Så vidt jeg kjenner til er utnyttelsesgraden ved oralt inntak av askorbinsyre veldig lav, og som nevnt tidligere er toksisiteten også påfallende lav. Skulle du allikevel være i tvil, ta det opp med fastlegen din og ta sammen med han en evaluering av langtidseffekten av et slikt inntak i forhold til din helsesituasjon. Lenke til kommentar
zulo Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Det er jo rein frukt da, rart at bare 100 gram rein frukt kan være farlig å ete Men jeg holder meg til 1 pakke av den Acerola frukten da, om morgenen, mixet med Acai, tro Acai inneholder mye jern blant annet så de thørtes litt skummelt ut da med mye c vitamin samtidig. Kansje jeg skal begynne å dele opp Acerolaen i 2 biter også ta en halv bit i hver smoothie (lager 2 smooethier pr. dag men har acerola frukten i bare den første). Har forresten blitt kvitt 99% av slim i hals og lunge-problemet mitt etter at jeg begynte med å lage slik smoothie..kjennes ut som det er mye lettere å puste sjøl om det ikke var vanskelig å puste før,får inn mer oksygen liksom..om det er pga all c vitaminene eller blanding av alle slags naturlige vitaminstoffer det veit jeg ikke. Får sikkert i meg et bredt spekter av ting jeg trenger som jeg aldri har hatt før. Endret 14. september 2009 av zulo Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Det kan være en god ide å holde et øye med jerninntaket, spesielt om du har planer om dette inntaket over lang tid. Lenke til kommentar
zulo Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Det var 0,2mg jern bare, eller jeg vet ikke om det er mye eller lite egentlig? Her er alt jeg får i meg til frokost fra denne fryste acerola juicepaden: Energi (90/496/EWG) 34,7 1% Karbohydrat - g 7,6 2% Protein - g 0,4 1% Totalt fett - g 0,3 0% Mettede fettsyrer - g 0,1 0% Enumettede fettsyrer - g 0,1 0% Flerumettede fettsyrer - g 0,1 0% Kolesterol - mg 0,0 0% Fiber - g 1,1 4% Kalsium - mg 12,2 2% Jem - mg 0,2 1% Natrium - mg 7,1 1% Kalium - mg 79,0 4% Magnesium - mg 18,4 6% Vitamin A - mcg 70,0 9% Vitamin C - mg 1677,0 2795% Vitamin D - mcg 0,0 0% Vitamin E - mg 0,3 3% Vitamin B1 - mg 0,0 0% Vitamin B2 - mg 0,1 6% Vitamin B6 - mg 0,0 0% Vitamin B12 - mcg 0,0 0% Også blander det med 1 Acai juicepad 100gram, det var 18mg c vitamin i den også gitt..og litt jern der å :o Energi (90/496/EWG) 47,5 2% Karbohydrat - g 0,2 0% Protein - g 1,1 2% Totalt fett - g 4,7 6% Mettede fettsyrer - g 1,2 5% Enumettede fettsyrer - g 2,9 11% Flerumettede fettsyrer - g 0,6 2% Kolesterol - mg 0,0 0% Fiber - g 5,9 20% Kalsium - mg 48,0 6% Jem - mg 1,0 7% Natrium - mg 8,0 1% Kalium - mg 159,0 8% Magnesium - mg 21,0 7% Vitamin A - mcg 5,0 1% Vitamin C - mg 17,0 28% Vitamin D - mcg 0,0 0% Vitamin E - mg 0,0 0% Vitamin B1 - mg 0,7 50% Vitamin B2 - mg 0,0 0% Vitamin B6 - mg 0,0 0% Vitamin B12 - mcg 0,0 0% lol kansje ikke så rart at jeg merker litt forskjell i hverdagen når jeg går fra å leve på brødskive uten smør med gulost..til å ikke spise brød og bare sånn frukt og kokt fisk og grønnsaker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå