Mann20 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hei! Jeg jobber med et prosjekt om formelle og uformelle normer i trafikken. Det er en oppgave som skal fremføres med Powerpoint, og vi har tre uker på oss. Det vil si at det er et skikkelig produkt som bør være målet. Vi lurte på om noen kunne poste sine tips, copy/paste trafikkregler eller/og dele noen emner du/dere mener vi bør komme innom under fremføringen. På forhånd takker jeg for forhåpentligvis skikkelig svar, og takker for at du tar deg tid! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). da spesielt det som sår under paragraf 12 punkt 4: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. noe som ike alle er like flinke til. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hei! Jeg jobber med et prosjekt om formelle og uformelle normer i trafikken. Det er en oppgave som skal fremføres med Powerpoint, og vi har tre uker på oss. Det vil si at det er et skikkelig produkt som bør være målet. Vi lurte på om noen kunne poste sine tips, copy/paste trafikkregler eller/og dele noen emner du/dere mener vi bør komme innom under fremføringen. På forhånd takker jeg for forhåpentligvis skikkelig svar, og takker for at du tar deg tid! Dette med fletting/glidelåskjøring i kryss der det ikke er pålagt ved skilt, er et interessant fenomen, siden omtrent alle ser ut til å forstå at akkurat i slike situasjoner er det best om alle jenker litt på sin egen forkjørsrett. Uten at det nødvendigvis står nedskrevet i veitrafikkloven.. (dog er det alltid en eller annen bmw/mercedes som må ødelegge flyten i trafikken..) Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 I mange områder med høyreregel ser det ut til å ha blitt en norm at man bruker regler som "den største vegen har forkjørsrett". Kanskje praktisk for lokale, men ikke for alle oss andre. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 I det du krysser grensa til Oslo opphører høyreregelen å eksistere, det er faktisk bare så vidt du har vikeplikt når du skal inn i ei rundkjøring. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 I det du krysser grensa til Oslo opphører høyreregelen å eksistere, det er faktisk bare så vidt du har vikeplikt når du skal inn i ei rundkjøring. Er helt sikkert mye dritt i Oslo også, men jeg opplever mest tull i forhold til dette på landet faktisk. Overraskende mange veier på landet er høyreregulert, men det er ikke slik det fungerer i praksis... Fartsgrensen er gjerne opptil 60 km/t også, så her er det bare å trø varsomt med høyrefoten! Lenke til kommentar
Mann20 Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Takk for interessante svar! Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Først i oppgaven må du si noe om forholdet mellom formelle og uformelle normer. Eksempelvis bør du nevne at uformelle normer også tar for seg ting som ikke står i loven, og kan dermed være viktig å vite noe om for å kjøre sikkert i akkurat den situasjonen. Et eksempel her, er rundkjøringer (du finner sikkert en lokal rundkjøring du kan bruke som eksempel). Så bør du si noe om forskjellen mellom de formelle og de uformelle normene. Her kan du komme inn på hvem som fastsetter formelle og uformelle normer, og hvem som håndhever formelle og uformelle normer. Da vil du antagelig få en problemstilling som gir seg selv. Her er noen innspill: Formelt: Trafikkreglene gjelder for alle trafikanter Uformelt: Gjelder ikke de som anser seg selv som for flinke flinke Formelt: Trafikkreglene gjelder over alt Uformelt: Gjelder ikke de som er lokalkjente Formelt: Trafikkreglene gjelder til enhver tid Uformelt: Gjelder ikke hvis man har dårlig tid Formelt: Førstemann inn i rundkjøringen skal nyte forkjørsrett Uformelt: Trafikkflyt fra venstre pålegger vikeplikt Her har jeg brukt "trafikkreglene" om vegtrafikklovgivningen, ikke om forskriften. Avslutningsvis kan du nevne en konsekvens av de uformelle normene, når loven skal håndheves - nemlig sedvaneretten. Den har ved noen anledninger vært hjemmel for plikter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå