Gå til innhold

Hvordan tar jeg gode nattbilder? iso i manuell?, hvordan?

Anbefalte innlegg

Hei..

Tingen er at bildene mine blir så kornete.. og ser at bildene blir tatt med iso 1600, til tross for at jeg har satt iso til 400, hvordan kan det ha seg??

Er fersk på dette, men bruker et Nikon D80, og ønsker å ta stemningsfylte bilder på kvelden / natta.. men får det ikke til..

Hvorfor får jeg ikke kjørt iso manuelt??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har auto iso aktivert, så vil den naturligvis økes for å best mulig nå lukkertidsmålet, som enten er satt i auto-iso-menyen, eller er satt av deg når du stiller lukkertid i M.

Du har to muligheter - enten deaktiverer du auto-iso i menyene, eller så bruker du M og setter lukkertiden til bulb.

For skikkelige nattbilder trenger du uansett lenger lukkertid enn 30 sek, og da bruker du bulb (og da trenger du en snorutløser, eller aller helst noe a la en MC-36).

Forøvrig bør du bruke lavest mulig iso (dvs. 100) til lange eksponeringer for å ungå støy. D80 er imidlertid ikke laget for lange eksponeringer, siden den er relativt utsatt for "amp noise".

Lenke til kommentar

Hei, jeg var nok litt snar her.. hadde dårlig tid..

Tingen er at jeg bruker stativ, bruker fjernkontroll med kontroll for så lange exponeringer jeg bare vil :)

I går når jeg var ute å prøvde meg igjen, så satt jeg iso til 320, brukte lang exponering.. programvalg M, men når bildet er tatt så viser iso 1600 under info om bildet.. og bildet har mye støy / korn..

Så uansett hva jeg setter iso til, så blir den på 1600.. så hva kan jeg gjøre galt her tro?

Har satt High ISO nr til off, blir det feil?

Lenke til kommentar

Om du benytter bulb (som du skal gjøre når du benytter den typen fjernkontroll), så skal auto-iso deaktiveres automatisk (men du kan jo som nevnt bare deaktivere auto-iso i menyene). Hvor lange eksponeringer er det snakk om? Det er bra om du kan legge ut et eksempelbilde.

For øvrig bør du som nevnt bruke iso 100. High ISO NR bør være av, men du kan med fordel aktivere Long exposure NR, siden den ikke grøter til bildene dine.

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare en evt misforståelse: NR i High ISO NR (og Long exposure NR) står for Noise Reduction, og har ingenting med hvilket ISO-nivå kameraet velger å gjøre.

Jeg kan som de andre her ikke forstå annet enn at du har aktivert auto-ISO i menyene. Da overstyres ditt manuelle valg (dvs. den kan gå høyere for å oppnå ønsket lukkertid, men ikke lavere).

Lenke til kommentar
Var det autoiso'en som var påskrudd ?

Tingen var at jeg hadde satt iso til feks 200 i shooting menu.. (og der viser auto iso at den er i manuell og er grået ut), men det fungerte IKKE !!

men det var i Custom setting menu jeg man tydeligvis skulle gjøre dette.. sette iso til manuell altså :)

Så tenkte å prøve meg igjen i kveld.. natt :) for nå virker det iallefall, svært takknemlig for alle svar..

Nå må jeg bare finne ut av dette med bulb, hva nå enn det betyr.. men skal bare få lagt barna her, så får jeg snoke i menyene :)

Lenke til kommentar

Du må ha kameraet i manuell,også kan du justere ned lukkertiden helt til det står bulb i vinduet.

Første trykk åpner og neste trykk stenger lukker,du kan med fordel bruke 2/10 sec.timer hvis du ikke har fjernutløser.

Edit:la til litt mer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bulb betyr rett og slett at du selv bestemmer hvor lang eksponeringstid du skal ha ved å holde inne utløserknappen (det er derfor det er en stor fordel med trådutløser når du skal bruke denne funksjonen). Du må bruke bulb dersom du skal ha lengre eksponeringer enn 30 sekunder som er grensen for hva kamera kan gjøre på egen hånd.

Lenke til kommentar
aha :)

Det skal jeg greie.. men jeg har en slik fjernkontroll.. og da kan jeg enkelt bestemme lukketider med den..

...men med den må du også (om ikke D80 fungerer helt anderledes enn D300) sette kameraet i bulb - om du ikke gjør det, så er det kamerainnstillingene som gjelder.

Om kameraet står i bulb, så kan ikke auto-iso overstyre det du stiller inn, siden kameraet rett og slett ikke vet hvor lenge du har tenkt å holde på og derfor ikke vet hvilken iso det må velge.

Edit: og bulb kommer du i ved å skru lukkertiden så langt du kan (dvs. hakket over 30 sek) i M.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...