Gå til innhold

Spørsmål ang skatt, fradrag o.l.

Anbefalte innlegg

Hei.

Er i gang med å starte opp et EnK selv innen transport. Har lest meg til en god del, men er litt usikker på dette med skatt/fradrag og hvordan dette egentlig gjøres. Finner ingen konkrete svar på dette. Har ingen utdanning eller erfaring med dette heller.

Eksempel:

Jeg har en privat bil jeg kommer til å bruke i næring. (80% næring - 20% privat)og jeg kommer til å føre kjørebok.

Hvordan blir dette i forhold til skatt?

La oss jeg omsetter for 200.000 + MVA og jeg kjører over de 6000km slik at jeg får 21000kr i kjøregodtgjørelse.

Hvordan skal disse trekkes fra?

Blir det noe sånt som: 200.000-21.000=179000 så skal skatten trekkes fra de 179.000?

Eller blir det : 200.000-skatt så får jeg igjen de 21.00 på neste års ligning?

Hva med forsikring? Får jeg fradrag for 80% av bilforsikringen?

Ellers med fradrag, hvordan blir det gjort?

Eks: Jeg kjøper inn utstyr til bedriften, f.eks. pc, nye bildekk, la oss si et beløp på 20.000 inkl mva. 80% av bilforsikring er 5600

Blir det da 200.000-25.600 så trukket skatt for 174.400?

Som sagt har jeg ingen erfaring med dette så all hjelp hadde jeg satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss jeg omsetter for 200.000 + MVA og jeg kjører over de 6000km slik at jeg får 21000kr i kjøregodtgjørelse.

Hvordan skal disse trekkes fra?

Blir det noe sånt som: 200.000-21.000=179000 så skal skatten trekkes fra de 179.000?

Ja. Merk at det ikke er noe krav om å kjøre over 6000km for å beregne godtgjørelse heller tvert imot; da skal (eller kan??) bilen regnes som yrkesbil, se under.

Hva med forsikring? Får jeg fradrag for 80% av bilforsikringen?

Ellers med fradrag, hvordan blir det gjort?

Eks: Jeg kjøper inn utstyr til bedriften, f.eks. pc, nye bildekk, la oss si et beløp på 20.000 inkl mva. 80% av bilforsikring er 5600

Blir det da 200.000-25.600 så trukket skatt for 174.400?

Nei, om du regner bilen som privatbil, så er det meningen at kjøregodtgjørelsen på 3,50 skal dekke dette.

Eller, ikke pc'en da, men alt det som har med drift og vedlikehold av bilen å gjøre. Men kjører du over 6000 km i næring som du sier, så skal (eller kan? som sagt litt usikker..) bilen regnes som yrkesbil, noe som gir fullt fradrag for forsikring, drivstoff og vedlikehold, men i motsatt retning medfører at du må beregne firmabilskatt på 30% av listepris under 257.100 og 20% av overskytende. (dette beløpet legges altså til skattbar inntekt; selve skatten blir 28% av dette). Det er også en regel om at beløpet som skal legges til inntekten ikke skal overstige 75% av de samlede bilutgiftene, inkludert et beregnet verditap. Eneste måten å komme utenom denne påplussingen er om yrkesbilen kun brukes i yrket, og overhodet ikke privat; i praksis må du jo da ha en egen privatbil. Disse reglene står også forklart bak i kjøreboka, om du kjøper en ferdiglaget slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...