pr0digy Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Hei, hadde tidligere en tråd her. Jeg og en kamerat sitter i Canada, hvor vi begge er på utveksling. Der vi bor er det kun en utgang til internett, en av oss kan altså være på internett samtidig ved hjelp av en tpkabel. Vi har selvfølgelig lyst å være på nett samtidig, derfor gikk vi til innkjøp av en wired router. Vi kunne ikke velge trådløs, da det egentlig ikke er lov å koble til en router. Når vi koblet i routeren, så fant vi fort ut at vi kun kom oss opp på lokalt nett, men ikke internett. Hvilket triks skal vi nå gjøre for å få internett på routeren, slik at vi begge kan være på nett samtidig? Har også prøvd å sette opp et ad-hoc nettverk, som nødløsning, men vi får ikke enablet internet sharing. Har windows vista, og skjønner egentlig ikke hvorfor vi ikke får enablet den. Setter stor pris på hjelp, takk! EDIT Sjekket loggen på routeren om hvorfor vi ikke kommer oss på nett, fikk følgende beskjed: [CRIT] Sat Jan 31 10:52:32 2004 The addressing of the Internet side learnt thru DHCP conflicts with the addressing selected for the LAN side. Internet communications will be disabled until you have changed the LAN side addressing to resolve the problem. Hva betyr dette, og hva må jeg gjøre? Endret 11. september 2009 av pr0digy Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hei, hadde tidligere en tråd her. Jeg og en kamerat sitter i Canada, hvor vi begge er på utveksling. Der vi bor er det kun en utgang til internett, en av oss kan altså være på internett samtidig ved hjelp av en tpkabel. Vi har selvfølgelig lyst å være på nett samtidig, derfor gikk vi til innkjøp av en wired router. Vi kunne ikke velge trådløs, da det egentlig ikke er lov å koble til en router. Når vi koblet i routeren, så fant vi fort ut at vi kun kom oss opp på lokalt nett, men ikke internett. Hvilket triks skal vi nå gjøre for å få internett på routeren, slik at vi begge kan være på nett samtidig? Har også prøvd å sette opp et ad-hoc nettverk, som nødløsning, men vi får ikke enablet internet sharing. Har windows vista, og skjønner egentlig ikke hvorfor vi ikke får enablet den. Setter stor pris på hjelp, takk! EDIT Sjekket loggen på routeren om hvorfor vi ikke kommer oss på nett, fikk følgende beskjed: [CRIT] Sat Jan 31 10:52:32 2004 The addressing of the Internet side learnt thru DHCP conflicts with the addressing selected for the LAN side. Internet communications will be disabled until you have changed the LAN side addressing to resolve the problem. Hva betyr dette, og hva må jeg gjøre? Du må endre IP-serie brukt for PC-ene bak din ruter. Standard er nok 192.168.1.X. Bytt til 192.168.2.X eller lignende. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hei, takk for svaret. Tenker du da at jeg skal endre IP-serien inne i Webgrensesnittet til routern? Nå er den 192.168.0.1, jeg burde altså endre til 192.168.2.1 ? Hold samtalen inne i tråden, takk. Du kan endre de to siste tallene som du vil (mellom 0 og 255), så 192.168.123.1 er også gyldig. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Eller du kan koble kabelen fra veggen inn på lan-port på router og samtidig slå av DHCP i routeren. Dermed vil enhet på andre siden av veggen (antaglig en router ut fra adressekonflikten) stå fro all tildeling av IP-adresser. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 har et liknende problem, kjøpte meg router for å kunne koble to pc'er på samme Internet tilkobling. (stasjonær og en bærbar). Det som skjer er at nettet hopper ut hele tiden, tror det er en router som deler opp linja til hvert rom på hybelhuset. Jeg får internettet tilbake hvis jeg resetter routeren. Har en D-Link DIR-615. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 har et liknende problem, kjøpte meg router for å kunne koble to pc'er på samme Internet tilkobling. (stasjonær og en bærbar). Det som skjer er at nettet hopper ut hele tiden, tror det er en router som deler opp linja til hvert rom på hybelhuset. Jeg får internettet tilbake hvis jeg resetter routeren. Har en D-Link DIR-615. Når du sier "reset" regner jeg med at du mener "restart". Får ruteren din ny WAN-IP når du gjør dette? Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 jeg mener reset. Dvs den knappen bakpå som får den til å restarte. http://en.wikipedia.org/wiki/Reset_(computing) Hvordan sjekker jeg om den får ny Wan-IP? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 jeg mener reset. Dvs den knappen bakpå som får den til å restarte. http://en.wikipedia.org/wiki/Reset_(computing) Hvordan sjekker jeg om den får ny Wan-IP? Konfigurasjons-grensesnittet vil fortelle deg ruterens eksterne(WAN)-IP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå