Bjarnemann Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg er straks 18 år, og slik jeg har forstått det burde jeg ideelt sett sovet 8-9 timer hver eneste natt for at det skal være godt nok for ekspertene. Jeg er tjukk i huet, og sover stort sett 5-6 timer om natta. På en god natt får jeg syv. Jeg merker ikke de helt store bieffektene (bortsett fra at jeg noen ganger er VELDIG trøtt). Jeg har heller aldri muligheten til å hente inn søvn i helgene, for da jobber jeg. Noen her som har litt peil på hva jeg risikerer å ødelegge om jeg sover så lite som jeg gjør? Spesielt om det er noen som vet hvordan et slikt søvnskjema er forenelig med planer om å satse på et høyere nivå i boksing. Ps: Hukommelsen min har gått til helvete det siste halvåret, og det blir bare verre og verre. Kan dette ha noe med søvnmangel å gjøre? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Søvnmangel over kortere perioder —som ett døgn— har ved forsøk vist tendenser til redusert kortidshukommelse, trøtthet, og redusert oppmerksomhet. Uteblir søvn over flere døgn, svekkes individet ytterligere og kan få store konsentrasjonsproblemer, hallusinasjoner og paranoia. Virkningen kan sammenlignes med beruselse. Barn skal sove minst 9 timer hver dag. Voksne derimot, bør sove 7 eller 8 timer. Du sover dermed ikke nok. Man trenger mindre og mindre søvn ettersom man blir eldre, en gutt i din alder trenger minst 9 timer søvn hver natt for å være uthvilt og opplagt. Du kan lese hva søvn er, hvorfor kroppen trenger den og hvorfor den er så viktig og mer, her. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Det er store forskjeller på hvor mye søvn hver enkelt trenger, hvis du man får for lite søvn kan det jo gå ut over hukommelse, konsentrasjon, temperament, etc. Langvarige perioder med for lite søvn kan også føre til psykiske problemer, vet jo at å nekte folk søvn er en form for torturmetode. Endret 10. september 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hmm er 17 og burde sove MINST 8 timer i hverdagen. Vell som du ser så er klokka to om ti minutter og jeg skal opp nesten halv syv så da er vi ganske likt Jaja så kan det gikk Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Takk for gode svar folkens! Får bare rett og slett ta tak i meg selv å gjøre no med søvnmønsteret mitt.. Begynner faktisk å merke at kroppen ikke er som den var på mine yngre dager. Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 De siste fire årene har jeg sovet i snitt 6 timer hver natt, med unntak av helger, hvor jeg kan sove opptil 8 på det meste. Jeg synes jeg klarer meg helt utmerket. Ble nettopp ferdig med treårig ingeniørgrad med bare toppkarakterer og begynte i tillegg nå i en 50% stilling i tillegg til jeg fortsetter med toårig mastergrad. Jeg vil si det er oppskrytt at kroppen trenger såpass mye søvn i denne alderen, men det kan nok være veldig individuelt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 De siste fire årene har jeg sovet i snitt 6 timer hver natt, med unntak av helger, hvor jeg kan sove opptil 8 på det meste. Jeg synes jeg klarer meg helt utmerket. Ble nettopp ferdig med treårig ingeniørgrad med bare toppkarakterer og begynte i tillegg nå i en 50% stilling i tillegg til jeg fortsetter med toårig mastergrad. Jeg vil si det er oppskrytt at kroppen trenger såpass mye søvn i denne alderen, men det kan nok være veldig individuelt. Nettopp.... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Anbefalt lesing for trådstarteren: http://www.forskning.no/artikler/2006/april/1144423359.34 http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/214530 Endret 12. september 2009 av b-real Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Dersom man overbelaster seg selv over en lengre periode, kan det til slutt ende i sammenbrudd (eller utbrenthet). Særlig dersom man holder seg kunstig våken med piller eller andre stimuli. Sier ikke at du gjør det, da. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Stimuli og stimuli. Det går mye kaffe for å klare dagene for å si det sånn.. Takk for gode linker, mye nyttig som sto der! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Eg merker stor forskjell på ei natt med 6 timars søvn og ei med 8-10 timars søvn. Å sove kun 6 timar og samtidig ha ein aktiv kvardag med jobb utan behov for å kvile midt på dagen er ikkje eit alternativ. Eg kan godt sove 6 timar, men det går ut over dagen etterpå. Dei fleste har jobb eller skule tidleg på dag, einaste måten å få meir søvn då er å legge seg tidlegare. Planlegg det i forkant. Om du et kveldsmat så tar du den i 7-tida, dusj før kl. 9. At det er individuelt er det ingen tvil om. Kjenner ein som nesten ikkje har behov for søvn. Han kan sove 3-4 timar og være full av energi neste dag. Det hadde vore veldig fint å kunne leve sånn, dei får jo eit døgn ekstra i veka som oss andre ikkje har. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 De siste fire årene har jeg sovet i snitt 6 timer hver natt, med unntak av helger, hvor jeg kan sove opptil 8 på det meste. Jeg synes jeg klarer meg helt utmerket. Ble nettopp ferdig med treårig ingeniørgrad med bare toppkarakterer og begynte i tillegg nå i en 50% stilling i tillegg til jeg fortsetter med toårig mastergrad. Jeg vil si det er oppskrytt at kroppen trenger såpass mye søvn i denne alderen, men det kan nok være veldig individuelt. Selv om du åpenbart fungerer tilfredsstillende er det ikke nødvendigvis optimalt, vet du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå