Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angrerettsloven, salg fra utlandet over tlf

NorvegianDad

Anbefalte innlegg

Hei!

Min samboer ble oppringt av en person som sa at hun hadde vunnet en tur til USA ++ masse kule ting, hun trodde/ble overtalt til å betale 49$/mnd i 3 mnd som en "liten pris" på dette greiene.

For å betale, oppga hun bankkort nummeret med sikkerhetskoden ( de tre tallene). Hun har nå blitt trukket som "avtalt" 49$.

Dette er selvfølgelig svindel, noe jeg bekreftet med å google litt. Jeg ringte inn til banken hennes og fikk sperret kortet og meldte fra om svindel med en gang jeg kom hjem.

Nå som jeg har forklart saken i korte trekk kommer spørsmålene:

Jeg går utifra at han ringer fra USA/utlandet, men når han selger en vare i Norge ved hjelp av fjernsalg, er det vel norske lover som gjelder. Altså hun kan bruke angrerettsloven for å lovlig kreve igjen de pengene hvis hun ikke får det erstattet?

Jeg tror egentlig ikke hun vil få det erstattet av banken, de vil vel si at hun opptrådde uaktsomt?

Hva vil være den beste måten å få igjen disse pengene, om mulig?

Selv om hun var heldig at vi fikk avdekket det såpass fort, (ca 1,5t) at de ikke rakk å trekke mer enn 49$, som ikke er verdens undergang, så er det utrolig surt at den kødden sitter med 290 kr skaffet på en slik måte!

Litt info om svindleren i tilfelle flere skulle bli ringt:

Oppgitt navn : Darwin Scott

Tlf: 001 813 67 68 900

så fikk hun en mail med et "confirmation nr" fra ASTAR Verification med mailadressen:

[email protected]

Noen tips?

Usikker om denne tråden hører hjemme her eller Økonomi, men isåfall kan en snill moderator flytte den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om hun var heldig at vi fikk avdekket det såpass fort, (ca 1,5t) at de ikke rakk å trekke mer enn 49$, som ikke er verdens undergang, så er det utrolig surt at den kødden sitter med 290 kr skaffet på en slik måte!

Det kan vel hende at pengene ikke er overført til svindleren ennå, og at banken kan stoppe transaksjonen? Har du hørt med banken?

Lenke til kommentar

Problemet er jo at de har en muntlig avtale med de 49$/mnd i 3 mnd, selv om det er svindel så har jeg ikke noe annet bevis enn at hvis du søker infoen på nettet så finner du en del lenker om at det er svindel. Det er ikke akkurat håndfast i en rettsal.

Så i utgangspunktet er jo dette som en handel til motsatt bevist, men jeg vet at det er svindel.

Derfor tenkte jeg på angrerettsloven som en lovlig måte å kreve igjen pengene på og samtidig frasi kravet om de 2 siste mnd.

Dersom det går etter norsk lov og de nekter å tilbakebetale pengene, begår de lovbrudd og de er bevist svindlere/kriminelle etter norsk lov.

Hun har sperret kortet, det gjorde vi samme kveld og forklarte situasjonen, så går utifra at banken tar sine forholdsregler og gjør det som er best.

Edit:

Har gravd litt på lovdata.no og funnet noe.

Kjøpsloven:

§ 5. Internasjonalt kjøp.

(1) For internasjonalt kjøp gjelder loven med de særregler som angis i loven, jf særlig kapittel XV.

(2) Særreglene om internasjonalt kjøp får ikke anvendelse på kjøp der selgeren har forretningsstedet i Norge, Danmark, Finland, Island eller Sverige og kjøperen forretningsstedet i et annet av disse landene (nordisk kjøp).

(3) Særreglene gjelder heller ikke for:

(a) forbrukerkjøp og tilsvarende kjøp mellom forbrukere

(b) kjøp på auksjon

© salg ved tvangsfullbyrding eller etter lovpåbud

(d) kjøp av verdipapirer, penger, fordringer eller rettigheter

(e) kjøp av fartøy, luftfartøy eller luftputefartøy.

Kapittel XV. Særregler for internasjonalt kjøp

§ 88. Tolking av loven. Uløste spørsmål. Direkte oppfyllelse.

(1) I internasjonalt kjøp skal en ved tolkingen av reglene i loven ta omsyn til behovet for å fremme ensartet anvendelse av regler som bygger på FN-konvensjonen 1980 om internasjonale løsørekjøp, til deres internasjonale karakter og til behovet for å holde seg til redelighet og god tro i internasjonal handel.

(2) Spørsmål om forhold som FN-konvensjonen omhandler, men ikke uttrykkelig løser, skal avgjøres i samsvar med de prinsipper konvensjonen bygger på, eller for øvrig i samsvar med det lands lov som skal legges til grunn etter reglene i internasjonal privatrett, jf lov 3 april 1964 nr. 1 om mellomfolkelegprivatrettslege reglar for lausøyrekjøp.

(3) For krav på direkte oppfyllelse som skal avgjøres her i riket eller etter norsk rett, gjelder alltid reglene i loven her, jf FN-konvensjonen artikkel 28.

Men loven jeg har funnet refererer til FN-konvensjonen 1980 om internasjonale løsørekjøp som jeg ikke finner i tekstformat på internett, bare noen bøker jeg må kjøpe og det gidder jeg ikke, er også usikker på om dette går under løsøre, samboeren min kom på at de 49$/mnd var visst for reise pr/pers til USA. En reise går vel ikke som løsøre?

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar

Ok, la oss si at angrerettloven gjelder. Hvordan i all verden har du tenkt å kreve tilbake disse pengene? Nytter jo ikke å trekke en person som sannsynligvis befinner seg i USA for en norsk rett. Hvis dere har betalt med kredittkort, så kan man eventuelt kreve tilbake beløpet fra kortselskapet, dersom man ikke får varen det er betalt for.

I denne situasjonen er det nok like greit å gi seg selv et lite spark bak for å ha vært usedvanlig naiv, og ikke gjøre slike tabber flere ganger..

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, nå er det ikke jeg som har gjort denne tabben, det var nok min kjære og ja, naive samboer. Jeg venter egentlig bare på at han skal ringe opp igjen og be om mer penger, eller at han ringer opp igjen når han ikke får pengene for de 2 siste mnd som var "avtalt".

De vil vel melke så mye penger som mulig før de gir seg, ikke at de kommer til å få en krone til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hør med kortselskapet om det er mulig å få refundert beløpet. Går ikke det, er det nok lite annet du kan gjøre i praksis desverre. Uansett hadde i alle fall ikke jeg orket å bruke veldig mye tid og krefter på et så lite beløp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...