Marv Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Trenger noen tips ang. videre skolegang. noen som kan forklare meg forskjellen på fagksole og høyskole. har tenkt litt på disse evt. http://www.gtf.ol.no/data.html og http://hig.no/studietilbud/it/bachelor/bdr ferdig som serviceelektroniker (data) lærling til sommeren Endret 10. september 2009 av Marv Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 høyskole er og anbefale da det er en større utdanning en det du får på fagskole. På fagskole er utdanningen vanligvis fra 6 mnd til 2 år. På høyskole så er det som regelt 3 til 5 år. Men finnes kortere studier også. Fagskole er altså trinnet mellom vgs å høyskole hvis man kan si det slikt Lenke til kommentar
Marv Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 det har jeg skjønt, men vil dette bety "mye" da man søker videre på jobb? hvor mye "sterkere" stiller en fra høyskole kontra en fra fagskole? Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Man har en grad, antar man ikke får noe slikt v/ uteksaminering fra fagskole. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Innenfor mekanisk blir man fagtekniker som "tittel" når man er ferdig, men om det er det samme med IT, det vet jeg ikke. Endret 12. september 2009 av NorvegianDad Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Som nyutdannet er det mye som må klaffe for å få sin første jobb, så grad fra høgskole vil gjøre forskjell til å begynne med. Arbeidsgivere bryr seg ikke om ditt potensiale, men sorterer kandidater etter egenskaper de har behov for. Med høgskolegrad kan du også studere videre til mastergrad på høgskole eller universitet senere om du føler for det. Samfunnet går bare mot større og større krav til utdanning. Det vil bli veldig vanlig med mastergrad om noen tiår. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Du kan også gå videre på høyskolen etter fagskolen, men jeg ville hørt med aktuelle skoler med detaljer der. Høyskolen er nok det mest grundige og vil gi den beste utdannelsen, den er også litt hardere kan jeg tenke meg, den varer også et år lenger. Mange fagskoler tilbyr utdanningen over internett, der du har samlinger flere ganger i året, på denne måten kan du jobbe, tjene penger og opparbeide mer erfaring samtidig som du studerer. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Ser at noen fagskoler tilbyr 4 års nettstudier. klart dette kan være en fordel,at man kan studere og jobbe samtidig. for mitt tilfelle tror jeg nok det blir å konsentrere seg om skolen, så jobb etter endt skolegang..... visst jeg bestemmer meg for å gå mer skole etter endt lærlingetid. liker å reparere/skru pc, men har begynt å tenke litt mer over mot drift/sikkerhet av nettverk... noen tips til hva som er "mest gunstig"? lettest å få jobb som? "tryggest felt"? Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg tar selv nettstøttet som mekanisk, det fungerer skikkelig bra. Mitt studium går over 3 år. Jeg slipper å sitte i et klasserom med en lærer som ikke går videre før alle har skjønt det vi holder på med. Du jobber i ditt eget tempo, når du vil og hvor du vil. Aldri vært i en så motivert klasse, når vi er på samling følger alle med og jobber bra, ingen tid som går vekk på tull og tøys. Når jeg er ferdig, kan jeg ta et år fulltid skole for å bli ingeniør, hvis jeg vil. Når jeg er ferdig nå om to år, har jeg tjent penger mens jeg har vært i utdanning og jeg slipper studiegjeld. Bare det alene er verdt det for meg. 3 år i arbeid = ca 1,2 mill i lønn (med overtid og tillegg) 2 år fulltid skole = 400k i studiegjeld Konklusjon: Du kommer veldig godt økonomisk utav det med å ta nettstøttet og er i full jobb samtidig. Men om du skal ta høyskole, så er det en litt annen sak. Den er mer grundig, utdypende og krever nok derfor mye mer tid. Så vidt jeg vet så tilbyr de ikke nettstøttet/deltid heller. Men klart du stiller mye sterkere utdanningsmessig i arb.markedet etterpå, spørsmålet er om du har nok arbeidserfaring til å være en attraktiv arbeidstaker. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Høgskolen i Narvik har nettstudier, men jeg vet ikke hvor bra det fungerer. Å ta ingeniørutdannelse er som regel en "heltidsjobb" for de som går på skolen mtp. tidsbruk. Endret 14. september 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
Marv Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 skal jeg studere, så regner jeg med at det blir på skole og ikke nettstudie.. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 2 år fulltid skole = 400k i studiegjeld Hvis du tar 2 år med fulltid offentlig skole og stryker i alle fag, så sitter du med 160k i gjeld, hvis du har søkt om fult lån. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 2 år fulltid skole = 400k i studiegjeld Jeg tror du bør 1) lære deg elementær matte eller 2) sjekke satsene hos lånekassa. Lenke til kommentar
Slush1 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Eller kanskje bestå eksamener til normert tid. Hihi. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg tok ikke tallene mine fra lånekassen, men tenkte heller på at du skal leve av pengene også og jeg hadde aldri greid meg med under 200k i året, om jeg hadde søkt lån i lånekassen + evt andre steder. Men nå er vel TS i en annen livsituasjon enn meg. Jeg fikk faktisk A i matte :!: tro det eller ei Og den var ikke særlig vanskelig Lenke til kommentar
Slush1 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Klarer meg fint på 8000~ i måneden, jeg. Hvis man klarer en bachelorgrad (180sp) på normert tid blir lånet på omkring 150 000. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Ja, når man ikke har barn og husleie å tenke på så går det sikkert fint Da hjelper det godt med skikkelig inntekt fra fast jobb Men tilbake til tema: Jeg angrer ikke på nettstudie, passer meg helt perfekt. Men det er en individuell sak, du må være forberedt på å jobbe mye hardere på egenhånd og ha selvdisiplin. Du får samtidig opparbeidet deg verdifull erfaring fra arbeidslivet, i hvertfall hvis du jobber med faget du studerer. Edit: Ser at jeg kan få lån på 86 700 kr i året, med 3 års studie blir det 260 100 kr. Det er med 0 kr i stipend,siden jeg tjener litt over grensen på 128k Endret 23. september 2009 av NorvegianDad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå