Gå til innhold

Forslag til sortering av musikk - sjanger?

TMB

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ca 3GB med musikk av forskjellige sjangre.

Slik det er nå så ligger alle filene i én enkelt mappe, kalt "Musikk".

Jeg ønsker å ihvertfall sortere etter hvilken type musikk det er.

Men om jeg har en mappe som heter Rock, en som heter Pop osv..jeg har så mange forskjellige typer sanger, noen som har forslag til hvilke sjangre jeg skal slå sammen i samme mappe?

Gidder ikke å ha 12 forskjellige mapper liksom.

Takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig er jeg ingen fan av å sortere etter sjanger, siden det ofte er en subjektiv oppfattelse. Men, men. Jeg hadde i hvert fall slått all elektronisk musikk inn under ett. Det vil si elektronika, dance, trance og alt sånt.

Vet ikke om jeg er helt enig. Men personlig hadde det vært best om man kunne merke låtene med flere sjangre, f.eks rock og pop. Vil si det er mange låter som går under begge sjangerene.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Dette vil garantert bli vanskelig. Tenk på alle band som smelter sammen alle mulige sjangre? Den enkleste sjangerinndelingen vil nok være "klassisk" / "jazz" / "pop/rock" og til og med der finnes det grenselandsjangre.

Harald Are Lund sin massive musikksamling deles inn i tiår, så vidt jeg vet. Selv deler jeg ikke musikken min i annet enn artist-/bandnavn og album.

Lenke til kommentar

Det ville blitt særdeles rotete å bare sortere etter artist for min del i alle fall :p

Jeg har samlingen min inndelt i sjangere, og så artist/band -> album, hele diskografier er inndelt etter live-album, studio-album og samlealbum, og tidvis bootlegs, box-sets etc.

Men folk flest syns det er upraktisk.

Lenke til kommentar

Om du har ørten enkeltlåter ser eg ikkje noko poeng i å sortere det. Bruk eit godt avspelarprogram som MediaMonkey, fiks tag på alle låtene og hald det organisert der. Har du mest album kan du like gjerne sortere etter artist->album. Framleis er det lettast å ha musikken i eit program og halde orden på tag.

Mitt system: Artist/Album/# Låtnavn

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser fortsatt ikke hva som er så ille å sortere etter sjanger, visse ganger kan det være vanskelig med diverse indie-artister og grupper / artister innen EDM og EBM, men det går seg da lett til så lenge man ikke er så alt for kresen, eller man kan spre de i hver sjanger de spiller ettersom hva de spiller, men det er litt pes og det eneste bandet jeg har gjort det med, er Ulver :p

Syns dette blir en enkel og oversiktelig inndeling, men det er kanskje bare meg?:

G:\Rock\Skandinavia\Sverige\Kent\Album\Studio\(1995) Kent\Kent - Kent - 11 - Frank.mp3

G:\Pop\Absolute Music\Absolute Music 20\Absolute Music 20 - 09 - Bellini - Samba De Janeiro.mp3

Lenke til kommentar

jeg har et par mapper med undermapper for hvert band og hvert album.

husker ikke helt hva de het, men tror jeg har noe sånt som: "Hip-Hop, rap ol.", "rock, pop ol." og "metal, Death, New death etc."

Har mange flere mapper, men du skjønner hva jeg mener. For å organisere musikken i riktige mapper bruker jeg programmet "Everything", da jeg kan se om jeg har flere av en sang og kan finne musikken uansett hvor på PC-en den ligger.

Har mapper for ting jeg ikke klarer å plasere også...

Edit: Det er stress å organisere 26GB med musikk..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Min organiseringsmåte:

Musikk\A\Aphex Twin\1997 - Come to Daddy\ 01 - Come to Daddy (Pappy Mix).flac

Musikk\B\Beyoncé\2008 - I Am... Sasha Fierce\ 1. Beyoncé - If I Were A Boy.mp3

Musikk\V\Various\2004 - Eternal Sunshine of the Spotless Mind\ 01 - Theme.flac

Alfabetisk etter navn på album artist som det heter i ID3-taggen. Albumartisten til Come to Daddy er Aphex Twin, mens albumartisten til et album med flere artister blir Various, mens de individuelle sangene får hver sin artist i en medieavspiller som for eksempel MediaMonkey :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...