Gå til innhold

Musikk: Interruption (Album) + Glass EP (Prog/pop)

Anbefalte innlegg

Siden eg i sommer kjøpte meg eit keyboard og eit eksternt lydkort, har eg satt i gang å spele inn ein del musikk, og til slutt fått til eit par songar som eg tykkjer vart ok. Fire av dei har eg no fått lagt ut på nettet, og håper eg kan få nokon til å høyre og kommentere. Om musikken speler eg melankolsk (eller kva), keyboardbasert musikk (men ikkje nødvendigvis kjemisk fritt for rock allikevel). Eg speler og (akkustisk) gitar, men mikrofonen eg har er ikkje spesielt god og derfor har eg ikkje spelt inn mykje vellykket (eg veit ikkje kor vellykket resten er heller, forsåvidt) musikk med den enda. God mikrofon er på ønskelista mi, så me får sjå kva julenissen gjer med det. Du kan forresten og høyre litt bassgitar, som eg speler på nivå med ein 6.-klassing i eit punkband.

Om nokon bryr seg om kva eg er inspirert av, er (eit par) av mine all-time favorittband Porcupine Tree, masse prog (Pink Floyd, King Crimson og Gentle Giant er favorittane), Radiohead og The Beatles. Det betyr ikkje at musikken min høyres ut som noko av det.

Grunnen til at eg legger ut all musikken med mitt fulle (og ikkje spesielt catchy) namn, er at eg ikkje har funnet på eit kult artistnamn enda. Eg er åpen for forslag, men siden svært få av dykk kjenner meg uansett tipper eg at eg ikkje kjem til å få mange gode idear.

Life Without

Gammel song, ny innspilling. Ganske nøgd med denne her. Eg trur aldri eg har brukt så mykje tid på så lite musikk før.

Never Asleep

Relativt gammel song, skrevet i fjor høst. Ganske nøgd med korleis den vart. Det irriterer meg at eg ikkje kan hugse kva eg takker nei til i byrjinga. Takk til min bror for hjelp med denne.

Winter That Warms

Delvis jazzy greie. Eg har delte følelser om denne. Eg veit ikkje heilt kva eg tykkjer om vokalstilen eg køyrer her. Håper ingen skrur den av etter dei to første versene.

... breaks down

Instrumental. Det var ikkje meininga. Eg hadde tekst klar og alt, men fekk det ikkje til å funke, og tenkte "søren, kvifor ikkje berre ha den sånn". Min litt kyniske kamerat har informert meg om at den var keisam, plagsom og burde vore mykje kortare, så håper nokon gidder å høyre heile.

Stop (To Breathe)

Psykedelisk liten sak. Heilt improvisert, eg satt i gang på å spele den uten ein plan i det heile. Teksten fant eg på underveis.

Endret av someOen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bump.

Bestemte meg for å omskrive heile førsteposten og forandre emnetittel, då eg ikkje akkuratt har fått overveldende mykje respons. Eg veit ikkje om ein lang og fyldig førstepost vil gi meg fleire svar eller skremme folk vekk, men eg får gjere eit forsøk.

For dei som tykte den var litt vel lang, her er kortversjonen:

Heisann, namnet er Olav, eg er 15 år og lager popmusikk.

http://uhort.no/artist/olavolsen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den siste sangen: Jeg må si jeg er imponert. Dette er ikke dårlig i det hele tatt. Du er 15 år og har kommet opp med 5 fine låter! Noe jeg aldri har klart. Så det er kreativt og godt jobba :) Du har en særegen stemme og har funnet en slags stemning/sound som er deg og som du holder fast ved og det er veldig bra :thumbup:

Life withouth: Jeg likte veldig godt introen, og det var egentlig fint med den tostemmig sangen i begynnelsen, men så skilte de mer og mer lag og det ble kanskje litt slitsomt. Det har jo kanskje også noe å gjøre med at det ikke er 100% tight tatt opp, men det er jo bare en bagatell egentlig ... den gitaren ble også litt vel slitsom for min del, den passet ikke sammen med resten av lydbildet synes jeg.

Never asleep: Denne synes jeg rett og slett var fin. Veldig god stemning! Kan gjerne få bassen litt klarere fram i lydbildet, for av en eller annen grunn likte jeg bassen her og da spesielt klangen, det var noe kult over den. Den gitaren eller keyboardet som kom inn var utrolig forstyrrende for min del. For det første veldig sterkt i forhold til resten og synes sounden kjemper veldig mot resten, det blir for mye kontrast spør du meg. Men det kan jo godt tenkes at du tenker på dette som en effekt som du vil ha fram. Utenom det, veldig bra. Likte også godt at du brukte kor(?) på slutten!

Winter that warms: Fin låt, bra tema, men synes den blir litt stillestående på det lange partiet på midten. Der synes jeg at det må skje noe mer.

Breaks down: Utrolig fin låt altså. Bassen er litt vanskelig å høre, og pianoet er kanskje litt vel framtredende. Den midtdelen er jo en veldig kontrast til resten og er jo litt ødeleggende for det vakkre uttrykket du har skapt, men det er jo en veldig klar effekt som du sikkert med vilje har spilt inn slik og som du vil ha fram. (?) Da er det jo kult at du gjør det, så lenge det er med "overlegg".

stop (to breath): liker spesielt introen og vokalen som følger her, synes det var godt å høre på. Akkurat det synes jeg kanskje var det fineste jeg hørte av deg ...

Den siste låta: I starten tenkte jeg liksom at dette var litt ensformig, men så kommer først strykerne, noe som passet veldig godt, og så bare skifter du helt stemning noe som gjorde det veldig mye mer interessant!

Håper da dette kan være noe konstruktivt. Det er bare å stå på videre så kan det jo bli virkelig bra det her!

Kakesjef :)

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Tusen takk!

Dette var heilt konge. Første tilbakemelding, og så grundig. Setter kjempestor pris på det. =)

Det er for øvrig ingen gitar på Life Without, men det er kanskje litt utydelig av og til. Og koret er ein mellotron-sample som eg er veldig glad i.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Fin låt! Dette er ikke helt min stil dog. Jeg personlig synes det fort blir kjedelig. Det at du synger stort sett i det samme toneleiet hele tiden gjør det kanskje monoton og ensformig på måte. Hva hvis du prøver å variere stemmebruken litt? Jeg tror også at en skikkelig tromme"beat" kunne gitt mer liv til låta. :)

Lenke til kommentar

Mine favoritter er I scared you og glass competition..

De fleste der høres helt profesjonelle ut.

Hvor lenge har du holdt på med musikk?

Det kan bli mye godt av dette her siden du har mad skills, problemet er bare at sangene er LITT for standard. Ihvertfall for min smak.

Men de to favorittene mine er litt mer originale.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Eg har spelt piano siden 2005, skrive songar (sånn skikkelig) i eit par år, men eg fekk aldri spelt inn noko før i sommer, då eg kjøpte meg skikkelig keyboard og eksternt lydkort. Kjempekjekt du likte det, alltid så gøy å få positiv tilbakemelding. Dei to du likte er og blant dei nyaste eg har spelt inn, så hurra.

Fekk forresten ny mikrofon til jul, så no kan det hende eg kjem til å spele inn songar med litt gitar og.

Endret av someOen
Lenke til kommentar

Vanligvis hører jeg egentlig mest på elektronisk musikk og rock, men liker veldig mye variert og kan av og til og med høre på klassisk. Jeg hadde ikke så mye å gjøre på, så jeg har hørt gjennom alle sangene dine som ligger på urørt og kommentert hver enkelt av dem. Har gitt en liten karakter til hver enkelt av dem bare for å gi et lite inntrykk, men ikke legg for mye inn i dem, for det har ikke jeg gjort - så det kan hende at de ikke passer helt i forhold til hverandre.

Jeg synes du er veldig dyktig. Alt jeg skriver er bare min personlige mening :). Men jeg er enig med kakesjef når han/hun skriver: Du har en særegen stemme og har funnet en slags stemning/sound som er deg og som du holder fast ved og det er veldig bra.

Life Without - Fet intro, mye variasjon av den samme melodien, kult at den ender på samme måte som den begynner. Likte den godt. 8/10

I Scared You - lang intro som bygger opp mot det som begynner å bli veldig fett rundt et og et halvt minutt inn i sangen. Alle instrumentene var godt mixet og synkronisert, overgangene synes jeg var gode. Jeg likte til og med trommene. Likte veldig godt det raske partiet. Synes nesten den blir bedre for hver gang jeg hører på den (ja, jeg har hørt på den mange ganger). På grunn av det utrolig fete midtpartiet er det min favoritt. 9/10.

Intro - Greit riff, men du gjør lite ut av det, og det blir veldig ensformig selv om sangen bare varer i et og et halvt minutt. 4/10.

... Breaks Down - føler ikke at det er noen deler av sangen som fenger veldig bra og det er på en måte noe som mangler. Du sier jo selv at du hadde tenkt å synge til den. Er for å være ærlig enig med din kyniske kamerat - den blir litt for lang og veldig kjedelig. 3/10

Winter That Warms - fengende i starten - jeg liker veldig godt denne delen av sangen, også når det ble brukt om igjen. Det hadde ikke funket å bruke dette partiet gjennom hele sangen, men den andre delen av sangen (fra ca. det andre til fjerde minuttet i sangen) synes jeg er litt kjedelig og har mye forbedringspotensiale. 6/10.

Never Asleep - litt kjedelig. 5/10.

Glass Competition - Veldig fengende. Men trommene sugde - derfor synes jeg versjonen uten trommer var minst like bra som den med trommer. Men legg på noen bedre - det kommer til å bli veldig bra. 8/10.

Your Street Might Melt - Helt ok, men synes ikke det var noe "spesielt" med den 6/10.

Supposed To See Through Glass - veldig fin og behagelig å høre på, men litt kjedelig etter min smak. 7/10.

Finish, please - Ganske kul, men når jeg hører på sangen (spesielt første halvdelen), forventer jeg på en måte at det kommer noe mer som aldri kommer. 7/10.

Uansett: fortsett med musikken, for du er veldig dyktig. Jeg blir ikke overrasket om jeg hører deg på radioen en eller annen gang.

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...