Håkki Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hei, Broren min og jeg diskuterer om at prosessoren blir "slitt ut" over tid av belastning. Han mener at maskinen vil få en gradvis dårligere ytelse over tid, mens jeg mener at den ikke vil det. Diskusjonen startet ved at jeg foreslo at han skulle skjøre folding@home når han ikke bruker maskinen. "Jeg vil ikke slite ut maskinen..." er hans argument. Kan noen bekrefte/avkrefte påstanden? Håkki Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Dersom prosessoren er overklokka og/eller kjøling ikkje er tilstrekkeleg kan du vel korte ned levetida pga. varme. Tradisjonelle harddiskar vert slitt under bruk, men skal jo fungere i nokre år. Ut over dette er det vel bare vifter som kan bli slitt, dette kan jo òg påverke kjølinga, og du er tilbake på første del av innlegget mitt. Eg skal ikkje seie dette 100% sikkert, det er mi oppfatning av korleis ting virkar og oppfører seg. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Så lenge prosessor er kjølig nok, og kjører på stock volt, så skal ikke levetiden utsettes. Elektromigrasjon blir tilslutt killeren uansett. Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Det er vel andre ting som slites mer, som vifter som går fortere når CPU blir varm, kondensatorer i strømforsyning (hvis den er litt svak, eller har billige komponenter) eller hovedkort (spenningsregulatorene). Har vært borti identiske maskiner, med god kjøling i samme rack, der hovedkortene på maskinene med mest CPU-bruk døde først. (Kondensatorene begynte å lekke). Dette var billige MSI-hovedkort, så hvis man har litt kvalitet på komponentene burde man ikke merke noe. Om levetiden på CPU går ned fra 15 til 12 år med hard bruk (og overklokking) har det jo ikke mye å si hvis man skal bytte den om 2-3 år likevel... Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Ytelsen vil hvertfall ikke gå ned over tid. At ting "slites" er jo forsåvidt sant, men datadeler slites ikke ut før lenge etter at de burde vært oppgradert både en og to ganger Lenke til kommentar
007CD Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Nja, den største "Slitasjen" med overklokket prosessor og slike programmer er ikke CPUen eller varmen... Nei, det er PWMene, altså strømstyringskretsene til CPUen som sitter i hovedkortet, disse kan i enkelte tilfeller stekes ved svært høy belastning, dog ikke enkelt å gjøre på moderne maskiner da spesielt Intel maskiner. Ellers har du slitasje ved spenning i en CPU, men da snakker vi 10 år i allefall. Hovedkortet vil nok garantert ryke før CPUen ja. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Prosessorer er ikke mekaniske innretninger. Så under normale forhold slites de ikke ut. Men om du overklokker og har høye spenninger kan det oppstå elektromigrasjon, som betyr at strømmen 'drar med seg' metallet og 'eroderer' lederen i prosessoren. Men som sagt, så vil en prosessor kjørt på normale spenninger nok ha en levetid på sikkert flere hundre år. Jeg kjenner flere som har gamle 8086- og 80286-maskiner som lever den dag i dag, og som har blitt benyttet til ganske regneintensive oppgaver. Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Overklokking er ikke inne i bildet og vi alle delene i maskinen er av høyere kvalitet, alt kjøres på stock. CPU kjølerene vi har er veldig effektive så varme er ikke et problem. Takker for alle svar. Tror nok vi kan trekke konklusjonen med at det ikke vil være noen merkbar forskjeld Herlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå