X-Periment Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg og kjæresten min inngikk i midten av sommeren en kontrakt med Fredensborg eiendomsselskap. Der skrev vi under på at vi måtte bo i boligen i ett år før vi kunne sende inn oppsigelse som tar tre måneder, dvs at vi må bo her i ett år og tre måneder før vi kan flytte ut. Unge og dumme som vi er gikk vi med på det meste og så oss ikke for mye rundt før vi gikk for leiligheten. Når jeg har nevnt kontrakten og diverste andre ting til familie og venner er det flere som har sagt at den typen kontrakt er ikke spesielt lovlig, og vi lurer derfor på om noen faktisk kan bekrefte at dette er ulovlig, eventuelt om det er litt shaddy business... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
X-Periment Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Å ja, okei. Takk, takk! Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Fra fredensborg.no: " - 3 mnd oppsigelse med 1 år binding " Dere kan vel som normalt velge å sende inn oppsigelse etter 9 mnd, da leiekontrakten vil brytes etter 1 år totalt har gått. Det som er det normale er at man tegner kontrakt for minimum 365 dager. Det står vel ikke nevnt at man må etter 1 år si opp, men at minste tiden er 1 år? Eks: Dere leier, flytter inn 1.1.2009. Dere bestemmer dere for å si opp leiekontrakten i 1.6, men oppsigelsen av avtalen vil da i hht. kontrakten gjelde fra 1.9 slik at den vil da utløpe 1.1.2010. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hvordan, spesifikt, har kontrakten ordlagt seg? Post gjerne en anonymisert versjon som vedlegg. Lenke til kommentar
X-Periment Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Scanneren min ville ikke helt gjøre som jeg sa, så jeg siteter det som står jeg Vi fikk leiligheten 30.07.09. I kontrakten står det ordrett: "Denne leieavtalen kan skriftlig sies opp av leietaker med 3 måneders varsel, første gang 31.07.2010 regnet fra siste dato i måneden varsel gis, dog ikke slik at leiemåneden blir november, desember eller juni." Dvs at vi må bo her til 31.07.2010, altså ett år, før vi kan sende oppsigelse som tar 3 måneder. Eller? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Er det satt noen "absolutt sluttdato" på et senere tidspunkt? Hvis leiekontrakten er tidsbestemt er det adgang til å avtale at man skal kunne si opp avtalen iht husleieloven § 9-2 annet ledd, og jeg tolker ikke bestemmelsen slik at man ikke kan avtale at man ikke skal kunne si opp før ett år er gått. Det blir ulogisk at man skal kunne avtale at det ikke skal sies opp i det hele tatt, eller at man skal kunne si opp når som helst, men ingenting imellom. En slik tolkning mener jeg må ha konkrete holdepunkter i loven eller forarbeidene, noe som ikke finnes. Slik jeg ser det: For at denne kontrakten skal være lovlig må vilkårene for at den skal være en gyldig tidsbegrenset kontrakt være til stede, husleieloven § 9-3 (enten må det være avtalt en sluttdato minst tre år frem i tid, første ledd første punktum; ellers må utleier ha saklig grunn, andre ledd; og du må være opplyst om grunnen senest når du skriver under kontrakten, tredje ledd). Hvis vilkårene ikke er til stede er dette en ulovlig tidsbestemt kontrakt, noe som fører til at kontrakten er å anse som tidsubestemt og kan sies opp av deg når som helst, § 9-3 fjerde ledd. Lenke til kommentar
X-Periment Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Yes, sluttdato er satt til tre år, altså 29.07.2012. Det vil med andre ord si at den er helt lovlig? Ikke at det i teorien betyr så fantastisk mye, men jeg har lurt litt på det siden flere har nevnt det... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Etter mitt syn er det ikke noe i veien med det punktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå