Gå til innhold

Kan noen forklare noen begreper for meg?

Gjest Slettet+212343

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+212343

Hei!

Jeg kjøpte i fjor en Sony STR DG520b 5.1 receiver, og to patos front høytalere. tanken var å kjøpe flere høytalere etter hvert og til slutt ende opp med 5.1 surround. Nå har jeg vært student og arbeidsledig en god stund, så jeg har ikke kunne tatt meg råd til mer utstyr.

Jeg har kjører lyden på xbox 360 via receiveren (stereo), og har også hatt vanlig stereolyd på tv'n via receiver. Nå er saken at jeg har funnet en høytaler i kjelleren som jeg tenkte å bruke som center. Altså jeg ser for meg å ha stereo + center inntil videre. Sakens kjerne:

Når jeg ser tv, så funker det helt fint. receiveren registrerer at jeg har koblet til en center, så lyden fordeler seg fornuftig, med stereoeffekt og tale o.l hovedsaklig fra centeren.

edit: jeg får centeren til å henge med, men jeg klarer ikke bedømme om det er på riktig måte:)

EDIT 2: Ehm, dette ble litt rotete. Jeg har nå lest litt rundt omkring, men jeg er ikke sikker på om jeg har skjønt alt, så jeg forkorter hele problemstillingen slik:

Hvilken kombinasjon av xbox innstillinger og receiver innstillinger vil være den beste når jeg har to front høytalere og en center. xbox er koblet til receiver via fiber.

Det jeg har å velge i er:

XBOX: Dolby digital with wma pro ELLER dolby digital 5.1. (i tillegg digital stereo, men det er ingen hensikt når jeg vil oppnå en liten effekt av centeren)

RECEIVER: Dolby PL, A.F.D auto, PL 2 mv, eller PL 2 m5 (eller S?). A.F.D auto'n tulla med lyden så tale kommer i fronthøytalere i stedet, så den er vel ikke så aktuell.

hvordan skal jeg kombinere dette?

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

skal du ha med center HT på xboxen må forsterkeren stå på det samme som xboxen. altså Dolby Digital.

står den på DD5.1 og du bare 3 høyttalere, spilles den av som om det var 5.1 høyttalere der.

A.F.D auto burde stå på, da den gjør at forsterkeren bytter til riktig format.

så når du setter xboxen på Dolby Digital 5.1 vil den velge det automatisk på forserkeren.

du har koblet til forsterkeren med HDMI eller optisk kabel?

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
skal du ha med center HT på xboxen må forsterkeren stå på det samme som xboxen. altså Dolby Digital.

står den på DD5.1 og du bare 3 høyttalere, spilles den av som om det var 5.1 høyttalere der.

A.F.D auto burde stå på, da den gjør at forsterkeren bytter til riktig format.

så når du setter xboxen på Dolby Digital 5.1 vil den velge det automatisk på forserkeren.

du har koblet til forsterkeren med HDMI eller optisk kabel?

takk for svar!

Jeg har gammel 360 uten hdmi, så jeg bruker optisk kabel. Jeg fikk tillatelse til å dissekere et sånn enkelt 5.1 dvd surround sett som broderen hadde liggende i dag, så jeg fikk koblet opp bakhøytalere også:) De hadde sånn ukurant kobling, men jeg kappet disse av, og avmantlet en bit og koblet til. Da ble forskjellen på innstillingene mer tydelig! Det er heeelt enkle og ganske jalla høytalere, men jeg fiklet med level innstillingene på de forskjellige høytalerparene så det ble egentlig ganske bra. Jeg har naboer på alle kanter, så jeg kan aldri guffe opp så voldsomt uansett:p

Neste spørsmål: Det fulgte også med en sub med settet til broderen, men også denne hadde den ugunstige firkantkontaken. For å få koblet til denne, må jeg enten ha en adapter av noe slag, eller kjøpe meg en plugg, kappe ledningen og feste på den nye. sub porten på receiver vises på dette bildet av panelet bak på min receiver:

http://www.productwiki.com/upload/images/s..._rear_panel.jpg

Hvordan kan jeg enklest løse dette? Grunnen til at jeg styrer så veldig, er at jeg er så latterlig blakk, at "gratis" surround anlegg frister veldig!

kontakten som sitter på ledningen til subben, kan du skimte på dette bildet:

http://poputech.com/pictures/2008/11/phili...-dvd-system.jpg

Det er ikke akkurat dette settet jeg har liggende, men kontaktene er veldig like, og antagelig de samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja, de fleste subber kobles med phono plugger.

aner ikke hvordan plug det da er på¨subbem din.

men trenger du sub? hør først pm front HTene dine takler det bra nok, er ikke vits å pøse å mer, ihvertfall ikke hvis du har mange naboer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
ja, de fleste subber kobles med phono plugger.

aner ikke hvordan plug det da er på¨subbem din.

men trenger du sub? hør først pm front HTene dine takler det bra nok, er ikke vits å pøse å mer, ihvertfall ikke hvis du har mange naboer

jeg har to front høytalere som er hakket hvassere enn det settet jeg låner biter av til sub og bakhøytalere, selv om de ikke er akkurat top notch. Patos gulhøytalere mk2 etellerannet. Jeg har veldig lyst på sub, siden forza 3 kommer snart (bilspill er det eneste jeg spiller omtrent, og billyd er alfa omega, siden jeg er helt bilfiksert :p). Jeg trenger ikke voldsomt med bass, men er ikke helt fornøyd med bassnivået på de øvrige høytalere, så en liten bass effekt er bedre enn ingen.

naboene mine er stort sett nattmennesker så litt bildur på kveldene tåler de nok:p Pluggen til subben vises på linken i forrige post, til venstre. spørsmålet er hovedsaklig om det går an å få koblet om pluggen på subledningen, til phono plugg. Takk for raskt svar forøvrig! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
ser ikke helt hvordan plugg det er på det bilde, men tviler litt på du får den subben til å passe

Passe hvordan da mener du? Får jeg ikke til å mekke på en phonoplugg sjøl, så kjøper jeg en phonokabel. Det burde gå an å kappe den et stykke fra pluggen, og spleise den med kabelen fra subben. subben har ikke kostet meg en krone, så jeg bare prøver. Går det ikke, så er det ikke så nøye

EDIT: Kan noen anbefale en subwoofer som passer til min receiver? Jeg vil helst gjøre det så billig som mulig, men vil ikke kjøpe dritt heller. Innspill?

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar
ser ikke helt hvordan plugg det er på det bilde, men tviler litt på du får den subben til å passe

Passe hvordan da mener du? Får jeg ikke til å mekke på en phonoplugg sjøl, så kjøper jeg en phonokabel. Det burde gå an å kappe den et stykke fra pluggen, og spleise den med kabelen fra subben. subben har ikke kostet meg en krone, så jeg bare prøver. Går det ikke, så er det ikke så nøye

EDIT: Kan noen anbefale en subwoofer som passer til min receiver? Jeg vil helst gjøre det så billig som mulig, men vil ikke kjøpe dritt heller. Innspill?

Hvis det er det settet som er på den ene linken går dette dårlig! Kjenner igjen pluggen fra en kamerats anlegg, det er en høyttalerledning inn til forsterkeren. Dvs. forsterkeren sender et ferdig forsterket lydsignal til denne subben (som egentlig bare er en kasse med høyttalermembran). Lodder du på en phonokontakt og setter bak på den nye forsterkeren din, sender den et lavt signal som er beregnet til å forsterkers i subwooferen (de fleste subbene er aktive, i den forstand at de også har egen forsterker!). Så du vil neppe få nok effekt i denne ledningen til du vil høre noe som helst! Det er vel likesågodt, for lyden i disse pappkassene er skikkelig ræva uansett. Om det er noen volumjustering på bassen på forsterkeren, så juster heller der! Slå av sånn "Pure direct" o.l, for da virker ikke disse justeringene!

Billig måte å få mer bass på; flytt høyttalerne nærmere veggen! Ødelegger litt på romfølelsen i lyden da, men med litt prøving og feilig finnes det en mellomting. Siden du er arb.ledig har du nok også tid til å se om det blir noe bedre lyd med å vinkle høyttalerne mot deg - fordelen kan være bedre lyd, ulempen smalere surroundfølelse. Bruk tommestokk! Når du har spart opp litt, tror jeg du kan få en brukt sub fra tusenlappen og oppover. Kikk på finn.no, zett.no, avforum.no osv!

Endret av hypnotize7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Hvis det er det settet som er på den ene linken går dette dårlig! Kjenner igjen pluggen fra en kamerats anlegg, det er en høyttalerledning inn til forsterkeren. Dvs. forsterkeren sender et ferdig forsterket lydsignal til denne subben (som egentlig bare er en kasse med høyttalermembran). Lodder du på en phonokontakt og setter bak på den nye forsterkeren din, sender den et lavt signal som er beregnet til å forsterkers i subwooferen (de fleste subbene er aktive, i den forstand at de også har egen forsterker!). Så du vil neppe få nok effekt i denne ledningen til du vil høre noe som helst! Det er vel likesågodt, for lyden i disse pappkassene er skikkelig ræva uansett. Om det er noen volumjustering på bassen på forsterkeren, så juster heller der! Slå av sånn "Pure direct" o.l, for da virker ikke disse justeringene!

Billig måte å få mer bass på; flytt høyttalerne nærmere veggen! Ødelegger litt på romfølelsen i lyden da, men med litt prøving og feilig finnes det en mellomting. Siden du er arb.ledig har du nok også tid til å se om det blir noe bedre lyd med å vinkle høyttalerne mot deg - fordelen kan være bedre lyd, ulempen smalere surroundfølelse. Bruk tommestokk! Når du har spart opp litt, tror jeg du kan få en brukt sub fra tusenlappen og oppover. Kikk på finn.no, zett.no, avforum.no osv!

Takk for innspill. Jeg konkluderte med det samme som deg når det gjelder subben og har lagt det prosjektet på is, og kommer til å kaste subben og resten av det settet der. Jeg har fått meg en liten jobb nå, så dersom lønna på oktober blir ok, så kommer jeg til å koste på meg en sub i prisklassen 1500-2500.

Jeg har fiklet med plassering av høytalerne, særlig front'ene, og funnet en avstand og vinkel som gir en bedre effekt enn før. Jeg satte i tillegg center og front'ene til "large" på systeminnstillinger i receivern. Den høytaleren jeg bruker som center, er fra et gammelt stereoanlegg dama mi har hatt i mange år. Merkelig hvordan gammelt utstyr ofte overgår nytt! Den låter som bare f... og har relativt bra bass.

Cstex B modusen på surroundinnstilligene viste seg også å gi en anelse bedre lydbilde til mitt oppsett. Rart hva man finner ut, bare man har tålmodighet og prøver seg fram.

Lenke til kommentar

På høyttalerfronten har det vært lite forbedringer siste årene, det er vel heller en evolusjon enn en revolusjon. Bra 10 år gamle høyttalere duger i dag også (selv om designet har endret seg masse).

I tillegg til en subwoofer, vil jeg anbefale en ny lyd/bildekilde! Xbox er dritdårlig på musikk og film! Dessverre har denne surroundforsterkeren din ingen mulighet for HD-lyd, så da må du nøye deg med Dolby Digital/DTS-lyd. Er film hoved-føden skaffer du deg en bluray-spiller og sender lyden over en coax-kabel inntil videre. Når budsjettet blir bedre skaffer du deg en ekte HD-forsterker. 50% musikk og 50% DVD, skaffer du deg en brukt påkostet DVD-spiller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
På høyttalerfronten har det vært lite forbedringer siste årene, det er vel heller en evolusjon enn en revolusjon. Bra 10 år gamle høyttalere duger i dag også (selv om designet har endret seg masse).

I tillegg til en subwoofer, vil jeg anbefale en ny lyd/bildekilde! Xbox er dritdårlig på musikk og film! Dessverre har denne surroundforsterkeren din ingen mulighet for HD-lyd, så da må du nøye deg med Dolby Digital/DTS-lyd. Er film hoved-føden skaffer du deg en bluray-spiller og sender lyden over en coax-kabel inntil videre. Når budsjettet blir bedre skaffer du deg en ekte HD-forsterker. 50% musikk og 50% DVD, skaffer du deg en brukt påkostet DVD-spiller.

Hehe, nå er ikke jeg interessert i slike detaljer over hodet. Xboxen er knallbra på film imho. Så lenge bildet vises greit og lyden er synkronisert, så er det bra nok. Jeg er mer opptatt av att selve filmen er bra enn at utstyret skal være top notch. Og om det er HD lyd eller ei, det er meg klinkende likegyldig. Det eneste som betyr noe for meg, er at lyden er ok balansert, og ikke skurrer :) Sånt sett er jeg ikke særlig krevende. Jeg ser også sjelden på film, og som jeg har nevnt, så har jeg naboer vegg i vegg, så jeg kan nok ikke dundre på voldsomt med lyd noen gang uansett.

Jeg er strålende fornøyd med oppsettet slik det er nå, det eneste som "mangler" er en billig sub for å komplettere lydbildet.

Var ikke meningen å bashe deg, men jeg er ikke opptatt av lyd og bilde på det nivået du opererer i, that's all:) takk for innlegg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...