Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hei! Har en Toyota Carina E 97' 1.8 (107hk). Har kjørt den med 95 blyfri, men lurer på å prøve 98 blyfri. Vil dette gå bra eller? Står i manualen at minimum oktan nummer er 94. Går det greit å blande 98 med 95 til jeg har fått bort all 95 ? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hvorfor kaste penger ut av vinduet? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Er ikke 98 bare en dyrere bensintype? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Er ikke 98 bare en dyrere bensintype? Stemmer. Edit: Problemet ligger vel om man fyller for lav, ikke høy. I og med at du kjører Carina regner jeg med at du er skikkelig gjerrigknark, så hold deg til 95 Endret 10. september 2009 av Wisd0m Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Ja det går helt fint det. 98 oktan er en renere og bedre bensin, derav prisen. Noen sier at dem har merket en viss effektøkning ved 98 oktan. Jeg har ikke fylt dette selv siden jeg har ikke har noen nyere bil som fortjener 98 oktan. Er ikke sikkert det er så økonomisk å fylle 98 på en så "gammel" bil som din. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) det er litt mer forskjell enn bare prisen, men antagelig vil ikke din Toyota Carina merke forskjellen. mer riktig bil kan man faktisk få noe med ytelse med høyere oktan... kjør på med 95 du edit: selv fyller jeg kun 99 på grombilen. Endret 10. september 2009 av aklla Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Er da lik bensinpris på 98 som på 95? Her står det ihvertfall bare 95 og diesel, ingenting om 98. Vet den skal gi høyere effekt, men det er ikke derfor jeg har tenkt å kjøpe 98. Endret 10. september 2009 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Er da lik bensinpris på 98 som på 95? Her står det ihvertfall bare 95 og diesel, ingenting om 98. Vet den skal gi høyere effekt, men det er ikke derfor jeg har tenkt å kjøpe 98. 98 er bestandig dyrere Edit: Det står nærmest aldri opplyst hva 98 koster før du kommer til pumpen Endret 10. september 2009 av Wisd0m Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Er ikke noe poeng å kjøre på 98 hvis ikke bilen trenger det. Den går ikke bedre fordet. Høyere oktan er for motorer med høyere kompresjon. Har du høy nok kompresjon selvantenner lavoktan bensin før tennpluggen tenner. Derfor man bruker over 100 oktan i racing, ikke fordi man får mer hester av høyere oktan. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Oktan 98 er ikke "renere og bedre", men den kan komprimeres mer uten å selvantenne. Gå for 95, du sparer penger og vil ikke merke noen effektforskjell til 98.. Edit: ^ | | | |Like he said. Endret 10. september 2009 av Sovehest Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Men jeg har et problem med at den humper og går. Den rykker liksom. Nå har de sagt at det er noe i eksosrøret som regulerer lufttilførsel som fusker. Men hadde vært greit å prøve det ut først. For det er slik at det virker som den ikke får nok drivstoff. Den kveles på en måte. Kan kjøre i oppoverbakker også plutselig bare rister den og går seint. edit: Er det veldig mye dyrere for 98? "Bensin Blyfri 95 Kr. 12,31 Blyfri 98 Kr. 12,62 " Det var da ikke så mye dyrere. Endret 10. september 2009 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Det spørs egentlig på hvor mange liter en bruker på mila hvor dyr 98 er i forhold til 95. Endret 10. september 2009 av Ducktoy Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Kan ikke tro at det hjelper på humpingen å fylle 98 oktan, men det skader ikke å prøve om du absolutt vill Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hehe ok, var bare det jeg lurte på. Takk for svar! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Har en daukjørt Carina II fra slutten av 80-tallet. Den var også slik at den nesten ble kvelt om jeg trykka pedalen i bunn, særlig i oppoverbakke. Kjør med unormalt høyt turtall en periode, så ordner det seg. Det rådet fikk jeg var en fyr, og det ser ut til å ha fungert. Jeg merker iallefall ikke noe til dette problemet lenger. Ikke kjørte jeg mye med unormalt høyt turtall heller. Jeg bare sluttet å bruke 4-5 gir i 30 km/t som den forige eieren hadde gjort.. Kanskje sjekke luftfilter osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Hmm, kjører alltid med greit turtall. 2000 stabilt, 3000 i bratte bakker og 2,500 før girskift. Har prøvd som du sier å gi den et heftig trykk, men det har ikke hjulpet. Den går faktisk veldig sent opp i fart og når jeg gjør det. Prøver med 98 og funker ikke det så funker vel sikkert det de på verkstedet vil gjøre. Skal nok ordne seg forhåpentligvis. edit: luft filter ikke lenge siden jeg bytta ut. Endret 10. september 2009 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Lol, dette må være dagens beste (eller dummeste?) hehe.... 98 vil ikke hjelpe deg en dritt, så de pengene kan du spare. Men du burde helt klart ta en Co test, for jeg mistenker at lambda sonden din er defekt. Btw: 2-3000 omdreininger er å DAUkjøre bilen, prøv å dra den til turtallsperra slår inn du Plugger, pluggkabler, rotor og fordelerlokk er også en fordel å bytte innimellom... Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Daukjøring... Prøv å dra den opp til 4500-5000 o/min også skift. Edit: Heng på tung henger og kjør den konstant over 3500 o/min på en 50L tank så skal du se at bilen blir fin. Sikkert full av sot. Endret 10. september 2009 av Wisd0m Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Har ikke lest tråden men kan forklare 95 Blyfri tåler XX trykk 98 Blyfri tåler mere trykk enn 95 Man må ha mere "tillsetninger" i bensinen for å få høyre oktan, Dette gjør den dyrere. Grunnen til at man bruker dette er for å få høyre komperisjon alså flere HK per cm3, noen flymodeller hadde f.eks. 120oktan. Dette vil IKKE HA NOEN EFFEKT på din motor pga den ikke er laget for 98oktan, men for 95oktan. Lenke til kommentar
Blablablabla Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hadde en gammel Ford Granada 2.8 forgasser. Den skulle ha 98 blybensin. I og med at d ikke er å finne lenger fylte jeg 98 blyfri, uten anbefalt blytilsetning. Hendte innimellom at jeg fylte 95 blyfri, og jeg merket det ganske klart på høyere forbruk. Gikk også litt dårligere, men her snakker vi gammel forgasser som var beregnet for høye oktantall. Vil tro forskjellen er mye mindre på innsprøytning, hvor motor justerer mye selv. Kjører nå Volvo turbo-firer. Skal i utgangspunktet gå på 95, men pga justert ladetrykk må jeg fylle 98 for å unngå tenningsbank. Har fylt 95 en gang, og går i grunn like godt på begge. Er da bankefastheten som er viktig i denne sammenheng, for å kunne kjøre høyt ladetrykk. Har ikke målt forbruk på 95, men regner med det er ganske likt 98. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå