karebo Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Feriebildene er tatt opp i RAW format med mitt Canon Powershot G9. Kortleseren i min 1 år gamle Vista PC kan ikke lese dette formatet. Jeg installerte derfor programvaren fra CDen som fulgte med kameraet "Canon Digital Camera Solution Disk v32.0" Når jeg så kopler kameraet til PCen med medfølgende USB kabel får jeg beskjed om at programmet ikke finner noe kamera. Underlig Det var ingen problemer da jeg installerte tilsvarende program for Olympus kompaktkamera på min gamle XP PC. Hva kan jeg gjøre for å redde feriebildene? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Det er ikke noe du må stille riktig i kameraets meny? F.eks. valg mellom pictbrigde og PC på USB-utgangen? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Feriebildene er tatt opp i RAW format med mitt Canon Powershot G9. Kortleseren i min 1 år gamle Vista PC kan ikke lese dette formatet. Hva mener du at ikke kortleseren klarer å lese formatet? Får du ikke åpnet bildene, eller finner du ikke noen filer i det hele tatt? Du skal kunne se RAW-filene (selve filene - ikke bildene) på minnekortet uavhengig av hvilke programmer du har installert.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Bruker selv Vista og har ingen problemer , så ditt problem ligger ikke der. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 .. Kortleseren i min 1 år gamle Vista PC kan ikke lese dette formatet. ... Hvis kortleseren på PC kan lese minnekortet fra kameraet kan den håndtere alle bilderformater som ligger på kortet. Uansett bildeformattype er bildet fortsatt "bare" en datafil og PCen kan håndtere (det vil si kopiere) alle type filer. Minnekortet blir håndtert av PCen på samme måte som enhver annen ekstern lagringsenhet (harddisk, minnepenn, minnekort etc). Men det kan være at du ikke kan se innholdet i bildene grunnet manglende support for Canon's RAW-format. Og det er noe helt annet. Lenke til kommentar
karebo Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Takk for hjelp. Jo, det var nok support fra Canon som manglet når det gjelder kortleseren. Etter nedlasting av en RAW codec fra Canon kan jeg nå laste inn bildene fra kortet. Når det gjelder kameraprogrammet som fulgte med og som altså ikke finner kameraet står det ingenting i instruksjonen om noen spesiell innstilling på kameraet. Jeg har spurt Canon support og fått et svar jeg ikke skjønner: "Lasta ner USB filter driver från er pc leverantör deaktivera brandmur/antivirusprogram avinstallera allt som har med kameran att göra installera usb filter driver gör sedan installationen av kameran på nytt." Hva er "USB filter driver" og hvor finner jeg det? PCen oppdager jo all annen hardware jeg kopler til USB port, så hvorfor ikke kameraet? PCen er en Komplett.no maskin "Gamer i05". Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 "Lasta ner USB filter driver från er pc leverantör deaktivera brandmur/antivirusprogram avinstallera allt som har med kameran att göra installera usb filter driver gör sedan installationen av kameran på nytt." En rask oversettelse - %&)¤/%#(¤#() *^U%(/= Det jeg tror de prøver å si; er at de USB driverene* som er installert; er ikke helt på stell. Slik at Canon programvaren går på en smell. Canon sin programvare er veldig følsom og jeg selv opplevd at de ike oppfører seg helt som de skal. Den enkleste løsningen er å kjøpe en dedikert kortleser. En slik sak koster litt penger; men er normalt sett mye raskere enn å koble til kamera direkte. Tom *) En "driver" er en liten programsnutt på maskinen som gjør at programmene (og operativ-systemet) kan snakke med diverse utstyr (som kameraet ditt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå